Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Het verslag van de directiecommissie buitengewoon onderwijs van 27 februari.
De OVAM startte eind februari met het gebruik van een nieuwe databank in het kader van de ondersteuningsaanvragen van scholen bij het asbestveilig maken van hun schoolgebouwen.
Donderdag 13 maart:Tijdens het directiecongres basisonderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Antwerpen in Blankenberge geeft Bruno Vanobbergen toelichting bij de uitwerking van het kennisrijk curriculum voor het basisonderwijs.In de namiddag verzorgt hij het slotwoord op het directiecongres secundair onderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio West-Vlaanderen in Oostende.Vrijdag 14 maart: Basisschool Sint-Martinus in Zomergem opent officieel haar nieuwe gebouwen. Onze directeur-generaal sluit aan en spreekt de genodigden toe.Woensdag 19 maart: Op het directiecongres basisonderwijs regio Limburg van Katholiek Onderwijs Vlaanderen verzorgt directeur-generaal Bruno Vanobbergen een keynote met als titel ‘Vuurkracht in beweging: beleidsplan 2025-2029 - samen voor sterk onderwijs’.In de namiddag sluit hij aan bij de eerste samenkomst van het lerend netwerk van scholen met sterke praktijken in de B-stroom. Hij leert er de deelnemers en de scholen die zij vertegenwoordigen beter kennen.Donderdag 20 maart: Don Bosco Onderwijscentrum, het schoolbestuur van 50 Don-Boscoscholen in Vlaanderen, brengt tijdens een netwerkdag zijn directeurs samen. Bruno Vanobbergen sluit aan om zijn visie op bepaalde huidige onderwijsthema’s toe te lichten en in dialoog te gaan met de directeurs.Vrijdag 21 maart: Onze directeur-generaal houdt een keynote over inclusief onderwijs tijdens de bijeenkomst van het team van het Erasmusproject STESSIE, een project over inclusief onderwijs in samenwerking met de Vlaamse en een aantal Europese onderwijsinspecties.Scholengemeenschap Dominiek Savio stelt zijn scholen en specifiek leersteuncentrum voor aan Bruno Vanobbergen, samen met hun project over decentralisering.
Op 1 september 2026 begint een nieuwe periode voor de scholengemeenschappen. We zouden graag een beter overzicht krijgen van mogelijke verschuivingen. Heb je nog niet geantwoord? Je kan deze vragenlijst invullen over de intenties voor jouw scholengemeenschap. Zo brengen we binnenkort per regio de situatie in kaart en kunnen we waar nodig ondersteuning bieden. Alvast bedank!
Net als tal van andere organisaties kreeg Katholiek Onderwijs Vlaanderen halverwege februari een schrijven van Minister Demir. Zij schreef: "Misschien hebt u intussen vernomen dat ik de opdracht heb gegeven om gedetacheerde leerkrachten binnen het beleidsdomein Onderwijs terug naar de klas te roepen. ... Weet dat er in totaal 1.470 gedetacheerde leraren verspreid zijn over verschillende sectoren. [...] Vandaar mijn oproep aan jullie om een grondige oefening te maken en te kijken waar detacheringen maximaal kunnen worden stopgezet."
In dit document vind je enkele inspirerende boeken voor het studiedomein land- en tuinbouw.
Op de leerplanpagina’s filosofie van de 3de graad vind je nieuwe lessuggesties bij Inspirerend materiaal: ideeën om leerlingen te laten reflecteren over artificiële intelligentie en heel wat invalshoeken om met je leerlingen milieufilosofie te bedrijven. Hopelijk bieden deze suggesties inspiratie voor je lessen filosofie! Neem zeker een kijkje op de leerplanpagina Filosofie en Uitgebreide filosofie.
Bij de aankondiging van een focus voor een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk gebruikt de onderwijsinspectie de doelen in het zogenaamde curriculumdossier van een studierichting. Daarin worden alle doelen opgenomen die door de Vlaamse Regering aan een bepaalde studierichting zijn gekoppeld. Het gaat om minimumdoelen (MD) van de basisvorming geordend in 16 sleutelcompetenties (SC), cesuurdoelen (CD) en specifieke minimumdoelen (SMD) geordend in 16 wetenschapsdomeinen (WD) en doelen die leiden naar een beroepskwalificatie (BK).
Een inclusieve en krachtige leeromgeving organiseren voor performant afstandsleren vraagt om een aantal 'evidence informed' interventies die veel verder gaan dan eindeloos voor een camera orakelen of een opdracht in de cloud zetten. In deze sessie op de 33 ste ICT-coördinatorendag wordt aan de hand van vier grote thema's een checklist meegegeven om afstandsonderwijs goed te organiseren voor leerlingen. Bij afstandsonderwijs verleen je zeker heel wat autonomie maar wat met de verbondenheid tussen leerlingen onderling en met de leerkracht? Kan je je expertise als leerkracht voldoende etaleren? En is zelfregulatie als evidentie beschouwen een valkuil? Je komt het allemaal te weten in deze lezing.
Een fusie van besturen betekent dat één of meerdere besturen al hun activiteiten overdragen aan een andere vereniging zonder winstoogmerk (vzw). Dat kan een bestaande of een nieuwe vzw zijn. Vanaf het ogenblik van de fusie is het bestuur van de verkrijgende vzw de juridische, financiële en pedagogische verantwoordelijke voor al de ingebrachte scholen en/of internaten. Die verkrijgende vzw is vanaf de fusie ook de nieuwe werkgever van het personeel van de ingebrachte scholen.
De wijze waarop je de schaalvergroting aanpakt, is bepalend voor het succes van de fusieoperatie. Een zorgvuldige aanpak is dé voorwaarde om tot optimalisering van je bestuur te komen. Een onzorgvuldig aangepakte schaalvergroting kan leiden tot frustratie en demotivatie wanneer bijvoorbeeld een bureaucratisch ingesteld centraal bestuur beslissingen top down oplegt. De lokale scholen zullen zich niet erkend of gewaardeerd voelen. Uiteindelijk zal niemand de meerwaarde zien van de schaalvergroting. Dat wil je als bestuur uiteraard niet.
Als bestuur stap je in een fusieproces omdat je ervan uitgaat dat de fusie voordelen zal opleveren, zoals...optimalisatie door omkadering en middelen efficiënter in te zetten;betere organisatiestructuur waar talenten en competenties optimaal ingezet worden;een sterker en efficiënter bestuur;toename van je beleidsvoerend vermogen; meer gewicht in onderhandelingen;met één stem spreken naar de lokale overheid en andere onderwijsverstrekkers;meer marge om te investeren in grotere (soms ingewikkelde en omvangrijke) projecten;meer ruimte om scholen die het moeilijker hebben bij te springen;… Die zaken mag je verwachten van een zorgvuldig aangepakte schaalvergroting.
Alle relevante informatie in één overzichtelijke nieuwsbrief
Hoe krijg je in het kader van een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk van de onderwijsinspectie zicht op welke leerplandoelen corresponderen met bepaalde sleutelcompetenties, wetenschapsdomeinen, minimumdoelen, specifieke minimumdoelen of doelen die leiden naar een beroepskwalificaties?
Sommige bepalingen van het koninklijk besluit over de interne dienst preventie en bescherming (IDPB) leggen op dat de werkgevers alvorens een beslissing te nemen het akkoord van het comité moet vragen. Andere bepalingen spreken over het vragen van een advies. Een advies veronderstelt niet noodzakelijk een gemeenschappelijk standpunt. Een akkoord is strikter en veronderstelt minstens een meerderheid.