Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Vrijdag 23 mei: In de namiddag neemt Bruno Vanobbergen in De Kortrijkse Standsschouwburg deel aan een panelgesprek in het kader van de Open Wervendag voor scholen, georganiseerd door Embuild Vlaanderen en gemodereerd door Andy Peelman.Zaterdag 24 mei: Basisschool ’t Biekorfje in Aalbeke opent zijn vernieuwde klimaatspeelplaats. Onze directeur-generaal sluit aan en spreekt de genodigden toe.Maandag 26 mei:Tijdens de netwerkdag voor communicatieverantwoordelijken van ons netwerk spreekt Bruno Vanobbergen de genodigden toe over ‘communicatie binnen en vanuit het grote netwerk Katholiek Onderwijs Vlaanderen’.Vanaf dit schooljaar is het mogelijk om een getuigschrift onderwijskwalificatie niveau 2 uit te reiken in OV3.Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert een infomoment hierover waarbij directeur-generaal Bruno Vanobbergen het slotwoord verzorgt.Dinsdag 27 mei: Tijdens de live inforondes basis- en secundair onderwijs in Brugge geeft onze directeur-generaal een uiteenzetting over onder andere scholen voor iedereen.Woensdag 28 mei:Berthoutinstituut – Klein Seminarie Mechelen (BimSem) zet vandaag elk talent op school in de bloemetjes tijdens hun ‘Talentapotheose’. Ook Bruno Vanobbergen is van de partij en zal onder andere de finale hoogspringen mee presenteren.Directeur-generaal Bruno Vanobbergen sluit aan bij de netoverschrijdende studiedag ‘evidence-informed begeleiden’, waarbij de pedagogisch begeleiders van de verschillende onderwijsnetten en -verstrekkers in gesprek gaan met onderzoekers van wie het onderzoek zicht richt op professionalisering en begeleiding van onderwijsprofessionals.
Op de Ronde van Vlaanderen van het ministerie voor onderwijs en vorming presenteert het Kenniscentrum Digisprong haar ondersteuning voor scholen rond cyberveiligheid. Uiteraard willen ze ook bestuurders en directies die daar niet aanwezig kunnen zijn hierover informeren. Daarom organiseren ze enkele webinars voor deze doelgroep.
Wil jij al je leerlingen laten klimmen in taal? Laat je dan inspireren op www.klimintaal.be, een gloednieuw kanaal voor leerkrachten lager onderwijs van het Vlaams Talenplatform.
Beste stagebegeleider,Graag nodigen wij u uit voor een webinar over het gebruik van de stagematchingstool voor stageaanvragen in de gezinszorg. Tijdens het webinar richten we ons specifiek op de richtingen 7de leerjaar verzorgende/zorgkundige, 7de leerjaar Zorgkundige DUAAL, en 3de graad dubbele finaliteit gezondheidszorg.📅 Datum: dinsdag 10 juni 2025🕟 Tijdstip: 16u30 – 17u30💻 Locatie: online (u ontvangt na inschrijving de link)
Startende leraren meenemen in hun professionele groei en in de school- en teamwerking vraagt specifieke competenties. Odisee versterkt in de opleiding ‘Mentor in aanvangs- en loopbaanbegeleiding’ je coachings- en reflectievaardigheden en ondersteunt je bij een professionaliseringsbeleid en aanvangsbegeleiding. Er zijn online infosessies waarvoor je je kan inschrijven.
Vanuit de christelijke inspiratie van ons vormingsproject zien we drie belangrijke aandachtspunten voor een evenwichtig, kwaliteitsvol curriculum dat alle leerlingen groeikansen biedt.
Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
We kiezen er niet zomaar voor om een nieuw leerplan te ontwikkelen. Drie belangrijke redenen voor deze beslissing vind je hier.
We baseren ons voor het nieuwe leerplan op de principes van een kennisrijk curriculum. Voor we uitleggen wat zo'n curriculum is, geven we je hier drie principes of uitgangspunten. Ze hangen met elkaar samen en bepalen mee hoe je een kennisrijk curriculum opbouwt.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen besliste in december 2024 om een nieuw leerplan te ontwikkelen voor basisonderwijs, inclusief leerlingen met een IAC, op basis van de principes van een kennisrijk curriculum.Op deze pagina geven we je meer informatie over:het waarom van deze beslissinghet wat van een kennisrijk curriculumhet hoe van de manier waarop we het nieuwe leerplan vormgeven Deze informatie zal geregeld worden geüpdatet, zodat je steeds op de hoogte bent van de meest recente stand van zaken. Vragen? Neem contact op met leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Het nieuwe leerplan is nog volop in ontwikkeling. Wat voldoende gerijpt is om te delen, posten we hier.
Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Antwoorden op de meest gestelde vragen verzamelen we hier.
Een andere thuis: we kijken uit naar Jezus die anders aanwezig is, naar de Heilige Geest.
Hoopvol thuis: we zijn verwachtingsvol, we kijken uit naar de toekomst.
(t)huis op stelten: we zien een frisse wind waaien doorheen het huis, er groeit openheid.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.
Anders thuis. Gedurende het schooljaar ontdekken we maand na maand een ander aspect van thuiskomen, aan de hand van Bijbelse figuren, actuele thema’s en visuele concepten die aansluiten bij het jaarthema.
Als leraar ben je de spilfiguur van kwaliteitsvol onderwijs. Met passie bouw je mee aan een leeromgeving waarin elke leerling kan groeien. Dit vademecum ondersteunt jou en je collega’s, in zowel basis- als secundair onderwijs, om samen sterk onderwijs te realiseren. Het is geen extra taak, maar een gids die je inspireert om samen na te denken over visie, beleid en praktijk. Dit vademecum helpt je als team groeien in de keuze voor gelijke onderwijskansen en zorg. Deze keuze is essentieel voor een katholieke dialoogschool. Ga samen aan de slag en bouw aan duurzaam kwaliteitsvol onderwijs.
Als leraar ben je een spilfiguur in het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs en in de begeleiding van al je leerlingen. Vanuit je professionaliteit draag je mee verantwoordelijkheid voor het beleid dat je school op dat gebied voert. Dit vademecum is er in de eerste plaats voor jou en al je collega’s, of je nu werkt in het basisonderwijs of in het secundair onderwijs.
Als katholieke dialoogschool ben je een inclusieve school. Je zoekt hoe je op een kwaliteitsvolle manier tegemoet kan komen aan de verschillende onderwijsbehoeften van al je leerlingen en hoe je de barrières die hen belemmeren om optimaal te leren, kan wegnemen. GOK en zorg gaan hierbij hand in hand.
Onderlinge samenwerking, beleidsvoering, en verbindend klimaat