Observatievragen

Om te bepalen waar de leerling ergens staat in zijn muzische ontwikkeling bij elk ontwikkelthema kan observatie een makkelijk te hanteren evaluatievorm zijn.

Het ontwikkelveld muzische ontwikkeling heeft drie ontwikkelthema’s. Elk ontwikkelthema heeft een te verwachten leeruitkomst:

Muzische grondhouding
Ik sta open voor het kunstzinnige.
Ik durf verbeelden en creatief vorm geven.
 
Muzische geletterdheid
Ik ben me bewust van de eigenheid van
beeld, muziek, dans en drama.
Ik kan muzisch uitdrukken wat in me leeft.
 
Muzische vaardigheid
Ik beschik over voldoende technische en instrumentele
kennis en vaardigheid om me creatief en kunstzinnig te uiten.

De generieke doelen geven per ontwikkelthema weer wat er van de leerlingen verwacht wordt. Vanuit de generieke doelen en de daaraan gekoppelde ontwikkelstappen werden observatievragen geformuleerd (per ontwikkelthema en opgesplitst in jonge kinderen en oudere leerlingen.)

Met behulp van deze observatievragen kan je een globaal beeld per ontwikkelthema vormen van de leerling en hierover communiceren naar bv. de ouders, je collega,.... De observatievragen vind je terug op de PRO.-site of kan je hier downloaden.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio