Na een fantastische dag vol kunst en creativiteit is het zinvol om even te reflecteren over het muzisch proces. Reflecteren betekent stilstaan bij wat er ontdekt, geleerd, gevoeld en gedaan is tijdens de activiteit. Het is tevens een manier om te leren en te groeien en om te weten te komen hoe het kind de muzische les heeft beleefd.

- IVzv1Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen
- IVzv2Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
- MUge1De wisselwerking tussen muzisch beschouwen en creëren illustreren
- MUva2Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormgevingsmiddelen detail
- Beeld
- Muziek
- Dans
- Drama
We ontwikkelden, per leeftijdsgroep, 35 boeiende vragen die de leerling kunnen helpen bij het reflecteren.
Elke kleur beoogt een ander item:
Kies enkele vragen, laat de leerling even nadenken en vraag om er over te vertellen: mondeling, schriftelijk, via een tekening,… Verwoord ook zelf wat jij ervan vindt. Deze vragen kunnen tevens ingezet worden om ouders samen met hun kind te laten praten (communiceren) over hun muzisch proces.