Muzomuur (evalueren/communiceren/rapporteren)

Bedoeling van de muzomuur:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Stilstaan bij de muzische klasactiviteiten
  • Samen een overzicht opbouwen van de activiteiten per domein
  • Leren reflecteren/evalueren: wat ging goed, wat was moeilijk, wat leerde ik?
  • Inhoud vastzetten: door visualisatie beter onthouden
  • Geeft kansen tot communicatie met anderen (ouders)

Starten met muzomuur, hoe doe je dat?

sla link op in klembord

Kopieer

Deel 1:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Kader, prikbord, kast, rek,… met de 5 muzische domeinen.
  • Van de belangrijkste activiteiten, samen met de leerlingen, een ‘vastzetting’ zoeken:
    (een foto, gebruikt materiaal, een woord, …) m.a.w een creatieve weergave van de activiteit en niet ‘het mooiste werkje’.
  • Kort bespreken: Waarom kiezen we dit? Wat hebben we geleerd? Wat vond je ervan? Wat zou je volgende keer anders doen? = procesevaluatie
  • Na een langere periode (tegen …vakantie) samen reflecteren bij de muzomuur:
    Weet je het nog? Wat deden we toen? Wat heb je toen geleerd?

Deel 2:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Van elke muzomuur maak je een foto, deze foto wordt per leerling in een mapje gestoken.
    Dit mapje wordt steeds verder aangevuld en gaat ook mee naar het volgend leerjaar.
    (= evolutie over de hele basisschooljaren heen)
    Per rapport geef je het muzomuurtje mee naar huis met de opdracht om met de ouders in gesprek te gaan: Vertel over…
  • Er wordt een nieuwe muzomuur gestart na elke vakantie of rapport (4 of 5 keer per jaar)

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio