
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
- TOmn2Een mondelinge boodschap overbrengendetail
- Spontaan vertellen (over gevoelens, ervaringen, gedachten, handelingen, verwachtingen)
- Zich expressief uiten (over gevoelens, gedachten, meningen, fantasieën)
- Informatie overzichtelijk weergeven (in beschrijvingen, instructies, vragen, antwoorden)
- Persoonlijk verslag uitbrengen (over een beluisterde of gelezen tekst, een beleefd voorval, een behandeld onderwerp)
- TOmn3Actief deelnemen aan een gesprekdetail
- Tweegesprek
- Gesprek in kleine kring of groep
- Klasgesprek
Naargelang de leeftijd van de kleuters kan je reflecteren en vragen stellen in een
tweegesprek, een klein groepje of klasgesprek.
Door met kleuters te reflecteren over hun muzisch proces, stimuleer je het denken en het leren.
Je stelt vragen over hun beleving, hun aanpak, wat ze geleerd hebben en attitudes.
(voorbeelden van vragen vind je bij het evaluatie-instrument: Hoe muzisch was je dag? Jonge kind)
De denkstoel is een gewone stoel, die je kan versieren om de functie meer in de verf te zetten.
Als het project ‘Rare beesten’ is afgelopen, mag Kobe als eerste op de denkstoel zitten. Een vriendje mag een denkvraag kiezen uit de kaartjes die onder de stoel liggen. ‘Wat was er grappig voor jou?’ Kobe mag even nadenken voor hij antwoordt. De juf betrekt de andere kleuters bij deze vraag: ‘Waren er nog andere grappige momenten tijdens ons rare beestenproject?Kleine Zeppelin