Beoordelingsschalen / rubriks

Beoordelingsschalen maak je zelf. Jij bepaalt welke doelen je gaat evalueren en welke criteria je daaraan vastpint.
Deze criteria zet je in een rooster en overloop je met de leerlingen vooraf. Op deze manier weten leerlingen vooraf reeds waarop ze dienen te letten.

Elk evaluatie-criterium is ingedeeld in vier niveaus:

De leraar communiceert zijn bevindingen uit de observaties naar de leerlingen. Idealiter heeft de leraar een gesprek met elke individuele leerling waarin de bevindingen besproken en bediscussieerd worden. Belangrijk is dat de feedback zich richt op het verbeteren van de leerprestaties.

Voorbeelden van succescriteria:

  • Samenwerken: je zet ieders talent zo veel mogelijk in
  • In je muziekstuk komt dynamiek aan bod
  • Met overtuiging zingen: luid en duidelijk, met articulatie
  • Emoties tonen met je lichaam en mimiek
  • Je gebruikt warme kleuren

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio