Observatie is de meest gebruikte manier om muzische doelen te evalueren. Handig hierbij is dat je evaluatiecriteria vooropstelt en meedeelt aan de leerlingen. Een formulier kan jou(en de leerlingen) hierbij helpen en houvast bieden.
De leerlingen krijgen een opdracht. Zo moeten ze bijvoorbeeld in groepen een act maken. Daarbij werken ze samen om zang, drama en beweging te combineren. De leraar vult per groep een checklist in. Elk evaluatiecriterium (samenwerken, zingen, emoties tonen, een act maken) bevat vier uitspraken. Hoe meer uitspraken een groep kan behalen hoe beter zij de opdracht hebben uitgevoerd.
Als de volledige groep een bepaalde vereiste behaald heeft zet de leraar een kruisje in de juiste kolom. Als enkele leerlingen opvallen is er plaats om voor individuele leerlingen iets toe te lichten.
Samenwerken wordt vooral tijdens de les geobserveerd, de andere criteria tijdens de opvoering zelf.
Handig voor jou als leerkracht is dat je een video-opname maakt van de uitvoering. Het maakt de beoordeling van zingen, emoties tonen en een act maken makkelijker. De opnames na de les bekijken zorgt voor een veel rustigere en objectievere evaluatie.