Alle materialen ontwikkeld door de partners tijdens het DigX project en de gebruikte bronnen vind je op deze pagina terug.
Het ICT-paspoort is ontwikkeld om de digitale vaardigheden van leraren te verbeteren en te ondersteunen. Het stelt leraren in staat om gerichter en kwaliteitsvoller digitale vaardigheden in de klaspraktijk toe te passen en bewuster om te gaan met digitaal leermateriaal. Het paspoort is gebaseerd op het DigCompEdu-raamwerk, dat 24 competenties beschrijft, georganiseerd in 6 gebieden. Het doel is om leraren te ondersteunen bij hun groei en ontwikkeling op het gebied van digitale vaardigheden.
Het ICT-vademecum dient als richtlijn voor het gebruik van ICT binnen de school en de bijbehorende gemeenschap. Dit document bevat regels en afspraken die gelden voor leerlingen en personeelsleden. Het doel is om een uniforme werkwijze te waarborgen, zodat iedereen op een efficiënte en veilige manier met ICT kan werken. Het vademecum biedt een basis. Een school kan het gebruiken om een eigen versie te ontwikkelen.
Vragenset om de beginsituatie van de school op het vlak van ICT in kaart te brengen
Dit document bevat een reeks vragen die tijdens het intakegesprek kunnen worden gesteld, gebaseerd op het vier in balans-model (Schouwenborg, 2022). Scholen kunnen dit document gebruiken als een hulpmiddel om inzicht te krijgen in de beginsituatie. Het is niet nodig alle vragen te stellen. Kies de vragen die het beste passen bij de context van de school.
Een school zet educatieve digitale tools in om het leren bij jongeren te versterken en effectiever te maken. Het gebruik van deze tools is gericht op het bereiken van specifieke onderwijsdoelen, waarbij de tool zelf niet het hoofddoel is, maar eerder een middel om dat doel te bereiken. Het is een goede praktijk om na een inventarisatie van de digitale tools die in de klas worden gebruikt, een selectie te maken van de tools die de onderwijsleerpraktijk versterken en de school ondersteunen.
Toolzoeker biedt een overzicht van digitale toepassingen voor elke fase van de les. Door te klikken op een specifieke lesfase, krijgt de gebruiker een gedetailleerd overzicht van de meest geschikte tools, inclusief hun kenmerken, voordelen en nadelen. Toolzoeker is een praktische hulpmiddel voor onderwijsprofessionals en is superhandig voor iedereen!
De tool DigX-flow ondersteunt onderwijsinstellingen in hun digitale transformatieproces. Deze tool biedt een gestructureerd stappenplan dat scholen helpt bij de realisatie van hun doelen en de verhoging van de digitale geletterdheid van zowel leerlingen als leraren. Door deze tool te gebruiken kunnen scholen hun digitale vaardigheden verbeteren en beter inspelen op de behoeften van hun leerlingen en personeel.
DigX streeft ernaar de digitale vaardigheden van leraren te versterken, zodat zij hun leerlingen kunnen voorbereiden op een digitale toekomst. Hieronder vind je het lesmateriaal van de workshop Professioneel Engagement en Digitale Bronnen waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van Word- en PowerPoint-vaardigheden, evenals het ontwikkelen van informatievaardigheden.
ICT tips & tricks - Filmpjes
Effectieve didactiek is cruciaal voor succesvolle lessen. Onderzoek heeft sterke strategieën geïdentificeerd die het verschil maken tussen leraren. Een handige visual met deze strategieën is ontwikkeld om leraren te helpen betere lessen te geven. Deze visual, genaamd Lessen met effect is bedoeld voor leraren, directieleden en beleidsmedewerkers die effectievere lessen willen creëren. Het biedt essentiële didactische inspiratie gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en is cyclisch opgebouwd om reflectie en verbetering te bevorderen. Zie Lessen met effect voor de visusal.
Apps brengen privacy- en beveiligingsrisico's met zich mee, dus het is belangrijk om de gevaren ervan in de klaspraktijk te erkennen. We willen leraren bewust maken van dit probleem en bieden een handige poster aan met twee eenvoudige stappen om de aandacht te vestigen op de GDPR en cyberveiligheid.
Een SELFIE-bevraging bij leerlingen en leraren is één van de mogelijkheden om in dialoog te gaan met het DigX kernteam van de school en om te komen tot prioriteiten, doelen en SMART-acties. SELFIE PTK, kort voor Pedagogical Innovation Assistant Toolkit, helpt scholen bij het ontwikkelen van een actieplan gebaseerd op SELFIE. Je krijgt stapsgewijze richtlijnen voor de beoordeling van de SELFIE-resultaten, het opstellen van prioriteiten en doelen, de ontwikkeling van een actieplan en de uitvoering en de evaluatie van dat plan.
Nuttig webadressen