Op deze pagina lees je de inhoud achter de verschillende elementen van de visual Lessen met effect. Het gaat over dezelfde inhoud als die verstopt zit achter de interactieve visual. Je kunt hier de afzonderlijke onderdelen bestuderen.
Ik kies mijn doelen voor de les of aankomende lessenreeks op basis van het leerplan. Ik durf kritisch te kiezen hoe ik mijn leermateriaal gebruik.
Ik formuleer de leerplandoelen en succescriteria in leerlingentaal en maak die kenbaar aan de leerlingen.
Ik denk na over de manier(en) waarop ik de leerlingen warm maak voor de les.
Ik denk doelgericht na over de digitale leermiddelen die ik ga gebruiken in mijn les.
Ik krijg zicht op de didactische beginsituatie (o.b.v. vorige les, vorige jaren, info uit evaluaties, digitale systemen…)
Ik bedenk op basis van deze beginsituatie welke differentiatie noodzakelijk is.
Ik zorg dat de gemaakte afspraken nagekomen worden. Ik denk op voorhand goed na over eventuele consequenties bij het niet nakomen ervan.
Ik maak afspraken met de leerlingen en zorg voor een duidelijke communicatie.
Ik zorg ervoor dat het leslokaal tijdig lesklaar is.
Ik denk na over de structuur van mijn les en de rol van de leerlingen.
Ik kies geschikte lesvormen die passen bij het doel.
Ik kies geschikte leermaterialen die passen bij de les.
Ik denk na over mijn positie in de klas, durf te bewegen en vergroot daarmee de betrokkenheid bij de leerlingen.
Ik activeer gerichte en passende voorkennis bij alle leerlingen.
Ik maak mijn lesdoelen en succescriteria duidelijk in relatie tot het einddoel.
Ik zorg dat mijn lesdoelen helder zijn voor alle leerlingen.
Ik zorg ervoor dat alle leerlingen nadenken over waarom dit lesdoel betekenisvol is voor hen.
Ik zet in op de relatie met mijn leerlingen waardoor ze zich betrokken voelen bij het klasgebeuren, zich vrij kunnen voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken. (Verbondenheid)
Ik laat leerlingen ervaren dat ze in staat zijn om de lesdoelen te realiseren en waarom deze inhoud belangrijk is voor hen. (Competentie)
Ik geef leerlingen het recht eigen keuzes te maken en begeleid hen hierin om hun verantwoordelijkheid hiervoor op te nemen. (Autonomie)
Ik verduidelijk het lesverloop en de timing.
Ik expliciteer aan de leerlingen wat, wanneer, waarom, door wie en hoe leerlingen geëvalueerd worden.
Ik zorg ervoor dat leerlingen weten waar deze les past in het grotere geheel.
Ik combineer expliciete directe instructie met onderzoekend leren tijdens mijn lessenreeks.
Ik activeer mijn leerlingen tijdens de instructie.
Ik geef heldere instructie, opgebouwd in logische stappen.
Ik combineer weloverwogen woord en beeld.
Ik verduidelijk moeilijke begrippen.
Ik check of probleemgestuurd leren passend kan zijn voor deze les.
Ik begeleid de leerlingen van de lesfase instructie naar zelfstandige verwerking.
Ik zorg voor doelgerichte oefeningen die aansluiten bij mijn instructie.
Ik zorg voor voldoende afwisselende oefeningen en gespreid in de tijd.
Ik hou mijn timing en tempo goed in de gaten.
Ik evalueer het effect van mijn les met behulp van een lesafsluiter.
Ik richt onze blik vooruit.
Ik reflecteer (eventueel anoniem) met mijn leerlingen over de les.
Ik reflecteer op mijn eigen handelen.
Ik voorzie korte checks om na te gaan in hoeverre de leerlingen de lesdoelen of onderdelen van de les beheersen.
Ik faciliteer feedback die leerlingen aan het denken zet en verder helpt in hun leren.
Ik faciliteer dat leerlingen aan de slag gaan met de feedback (take-up).