Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Extern initiatief: Praktische aanpak van tuchtprocedures en examenbetwistingen in het leerplichtonderwijs: een juridische blik

    wo 10 september 2025

    PUC – KU Leuven Continue organiseert op dinsdag 21 oktober een avondsessie over tuchtprocedures en examenbetwistingen in het leerplichtonderwijs. Tijdens deze praktijkgerichte opleidingsavond (van 17.45 tot 21 uur) worden twee actuele en juridisch relevante thema’s binnen het leerplichtonderwijs onder de loep genomen:Tuchtprocedures helder uitgelegd: Krijg inzicht in de juridische aanpak van tuchtprocedures bij personeel en leerlingen binnen het leerplichtonderwijs.Examenbeslissingen juridisch onderbouwd: Leer hoe je evaluatiebeslissingen motiveert en wat er komt kijken bij betwistingen tot en met de Raad van State.

  • KdG Academy helpt je professioneel groeien

    wo 10 september 2025

    Jij maakt elke dag het verschil in de klas. KdG Academy helpt je groeien met opleidingen rond bv. klasmanagement, communicatieskills en leerlingenwelzijn. Volg een bijscholing uit het open aanbod of kies voor een opleiding op maat

  • Navormingsaanbod Ziekenhuisschool Inkendaal i.s.m. Revalidatieziekenhuis Inkendaal

    wo 10 september 2025

    Ziekenhuisschool Inkendaal organiseert in samenwerking met het Revalidatieziekenhuis Inkendaal enkele nascholingen. De sessies gaan over ADHD, de effecten van mediagebruik op kinderen en jongeren, het autisme belevingscircuit en onderwijs aan zieke of revaliderende kinderen.

  • Ouderschapsverlof bij langdurige pleegzorg

    wo 10 september 2025

    Gelijklopend met de federale regelgeving werd het recht op ouderschapsverlof bij langdurige pleegzorg vanaf 1 juli 2025 ingeschreven.

  • VONDeling nr 52 december 2024

    middenkadercongres - directiecongres bao - soep op de stoep - en route - sint en adventsdrink -...

  • VONDeling nr 53 april 2025

    Zorgmeerdaagse - Directiecongres SO - Dag van de Godsdienst - COBES - dag van de directeur-...

  • Basisinformatie

    Basisinformatie en duiding bij de leerplandoelen

  • Inspirerend materiaal

    Didactische tips, ondersteunende documenten, duiding bij leerinhouden...

  • Leerplan

    Hieronder vind je de Word-versie van het complementair leerplan wiskunde. Klik om te downloaden.

  • Bronnen

    Interessante bronnen

  • Cultuur

    Cultuur en jonge mantelzorg

  • Herkenning

    De rol van de school en leraren in herkenning

  • Jonge mantelzorg

    In Vlaanderen groeit één op vijf jongeren op met een zorgrol voor iemand in hun omgeving, een ouder, broer, zus of vriend die extra ondersteuning nodig heeft. Deze PRO.-pagina werpt licht op het vaak onzichtbare leven van jonge mantelzorgers: wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze zich voelen en welke impact hun zorgrol heeft. We nodigen scholen, leraren en ouders uit om deze jongeren te (h)erkennen en te ondersteunen, zodat ze zich gezien en gesteund weten in hun unieke situatie.

  • Omgaan met zorg en stigma

    Hoe omgaan met zorg en stigma?

  • Ouders als partners

    Ouders als partners in jonge mantelzorg

  • Rol in ondersteuning

    De rol van school en leraar in ondersteuning van jonge mantelzorgers

  • Wat?

    Wat is een jonge mantelzorger?

  • Aan de slag met sterk klasmanagement

    Hoewel de leraar een sleutelrol speelt in het creëren van een krachtige leeromgeving, is hij of zij daarin nooit alleen. Sterk klasmanagement vraagt om een sterk onderwijskundig beleid en dus een gedeelde visie, gedeelde verantwoordelijkheid, consistente afspraken en structurele ondersteuning vanuit het hele schoolteam.

  • Bouwstenen sterk klasmanagement

    In het raamwerk 'van grenzen stellen tot verbinden' (Struyf et al., 2025) vind je concrete maatregelen en strategieën voorgesteld in 9 bouwstenen om klasmanagement te versterken. Aan elke bouwsteen kan je met je schoolteam werken via preventieve, remediërende en curatieve strategieën die in wisselwerking staan met elkaar.Wanneer er toch problemen zijn en de school op een gepaste remediërende en curatieve manier omgaat met moeilijke situaties, kan de school escalaties voorkomen.Alle bouwstenen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De ene al wat meer dan de andere. Om sterk klasmanagement te bevorderen, volstaat het niet om slechts op één bouwsteen in te zetten.

  • De kracht van sterk klasmanagement

    Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.

  • JAL-document basisoptie Economie en organisatie B-stroom

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.

  • JAL-document basisoptie economie en organisatie A-stroom

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.

  • Sterk klasmanagement als basisvoorwaarde voor leren

    Om het leren van alle leerlingen te bevorderen, is sterk klasmanagement een basisvoorwaarde. Via kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter welke de sterke strategieën zijn om hiermee aan de slag te gaan. ‘Alle leerlingen recht op sterk onderwijs’ is tevens de horizon van het project Scholen voor iedereen. Daar kunnen kennisrijke leerplannen én focussen op sterk klasmanagement én effectieve didactiek alvast toe bijdragen.

  • Quickscan effectieve wiskundedidactiek

    Deze quickscan kan je als school gebruiken om te reflecteren op de wiskunde-didactiek in je kleuter- en/of lagere school. De reflectie geeft je als schoolteam een snel overzicht van de sterktes en groeikansen van je wiskunde-didactiek.

  • Sleutels voor effectieve wiskundedidactiek - fiches

    Vanuit een kennisrijk curriculum reiken we sleutels aan voor effectieve wiskundedidactiek – concrete, wetenschappelijk onderbouwde handvatten om je didactische aanpak doelgericht te versterken. Elke sleutel is op dezelfde manier opgebouwd: eerst krijg je zicht op wat de sleutel precies inhoudt, daarna lees je wat dit kan betekenen in de kleuterschool of op de lagere school, vervolgens geven we je enkele aandachtspunten mee en tenslotte voorzien we enkele reflectievragen en praktijkvoorbeelden om te inspireren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?