Conceptcartoons zijn dialogen in stripvorm over een wetenschappelijk onderwerp, waarin minstens drie personages elk een eigen verklaring geven voor het verschijnsel. De antwoorden in de cartoons bevatten veel voorkomende leerlingendenkbeelden die allemaal aannemelijk lijken. Er is één antwoord wetenschappelijk correct. Op deze manier wordt de voorkennis en leerlingendenkbeelden geactiveerd.
- Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
- Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - 3de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische wetenschappen B+S
- Biologie - 2de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie-chemie - 2de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
- Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
- Fysica - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
Conceptcartoons zijn dialogen in stripvorm over een wetenschappelijk onderwerp, waarin minstens drie personages elk een eigen verklaring geven voor het verschijnsel. Het beeld toont een herkenbare alledaagse situatie, met korte tekstballonnen bij de karakters. De antwoorden in de cartoons bevatten veel voorkomende leerlingendenkbeelden die allemaal aannemelijk lijken. Er is één antwoord wetenschappelijk correct. Op deze manier worden de voorkennis en leerlingendenkbeelden geactiveerd. Conceptcartoons combineren beeld en tekst om denkbeelden op een eenvoudige manier te presenteren (visuele weergave met verschillende gezichtspunten) en trekken de aandacht van leerlingen, omdat ze minder geassocieerd worden met formele leersituaties (Keogh & Naylor, 1999; Özdemir & Köksal, 2020).
Conceptcartoons bevorderen actief leren: ze zetten leerlingen aan tot discussie en kritisch nadenken over hun eigen ideeën.
 
Belangrijke voordelen zijn:
Je kan snel en eenvoudig eigen conceptcartoons genereren met behulp van gratis AI-hulpmiddelen. Hieronder staan concrete stappen en tips.
Kies een kernconcept (bv. 'kringloop van het water', 'fotosynthese') en denk na over veelvoorkomende denkbeelden bij leerlingen. Je kan ook AI inzetten om deze op te sporen.
Gebruik een AI taalmodel (zoals ChatGPT, Copilot, Gemini, Claude …) om de gespreksvoering uit te schrijven.
AI genereert dan een tekst met vier personages en hun uitspraken. Je kan nog bijsturen: vraag om kortere zinnen, andere namen of een andere stijl.
Je kan nu eventueel aan een taalmodel vragen om hiervan een afbeelding te maken. Deze zijn vaak van mindere kwaliteit dan een zuivere AI-beeldgenerator, maar betekenen wel minder werk. Wil je zelf veel in de hand hebben, dan gebruik je een beeldgenerator en eventueel een ontwerpprogramma voor de tekst. (zie stap 4 en 5).
Gebruik bijvoorbeeld Bing Image Creator of Craiyon. Veel van deze tools reageren beter op Engelstalige prompts.
Voorbeeldprompt voor afbeelding: ‘A cartoon of four children in a science classroom talking about photosynthesis. Simple colourful style.’
Het AI-taalmodel genereert een cartoonachtig plaatje. Je kan eventueel meerdere pogingen doen om de beste afbeelding te vinden. Zorg dat er ruimte is rond of boven de figuren voor tekstballonnen. Je kan ook aan AI vragen om tekstballonnen toe te voegen, maar let op de juiste afmetingen.
Gebruik gratis tools zoals Canva of Google Slides. Voeg tekstballonnen toe bij de figuren.
Kan je vanuit de cartoon de relevante leerlingendenkbeelden met voldoende diepgang bespreekbaar maken? Begint de cartoon met de vraag 'Wat denk jij?' of iets gelijkaardigs?
Conceptcartoons kunnen klassikaal, als huiswerk en als extra opdracht worden gebruikt. Een klassikale les met concept cartoons kan er als volgt uit zien (Kamp, 2004). Niet alle stappen moeten noodzakelijk worden doorlopen:
Conceptcartoons in relatie tot algemene pedagogisch-didactische thema’s
In relatie tot effectieve didactiek kan je het gebruik van conceptcartoons in verband brengen met het activeren van relevante voorkennis en een geschikte instructie. Voortbouwen op ideeën die leerlingen hebben door het uitlokken van een cognitief conflict kan leiden tot leervooruitgang (Willems, J. e.a., 2025). Je kan de visual bij Lessen met effect’ raadplegen op de PRO-site. Vertrekken vanuit uitdagende doelen, leerdoelen en leeractiviteiten op elkaar afstemmen en aandacht voor effectieve instructie is ook belangrijk bij differentiatie (De Smet, M. e.a., 2024).
De Smet, M., Bultheel, M., & Verachtert, P. (2024). Leidraad differentiatie: Samen naar de meet. Stichting Leerpunt. Vlaamse hertaling van Bosker, R., Durgut, F., Edzes, H., Jol, M., van Tuijl, C., & Van der Vegt, A. L. (2021). Leidraad differentiatie als sleutel voor gelijke kansen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Kamp M. (2004). Leuker kunnen we het wél maken – het succes van concept cartoons. Niche, bulletin voor het onderwijs in de biologie 35, 3, 30-33 – startartikel met basisinformatie over concept cartoons.
Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept Cartoons, teaching and learning in science: An evaluation. International Journal of Science Education, 21(4), 431–446.
Naylor, S., & Keogh, B. (2013). Concept Cartoons: What Have We Learnt? In R. Evans, J. Luft, C. Czerniak, & C. Pea (Eds.), The Role of Science Teachers' Beliefs in International Classrooms (pp. 195–204). Springer.
Özdemir, G., & Köksal, M. S. (2020). The effect of using concept cartoons in science education: A meta-analysis. Review of Education, 8(1), 118–148.
Willems, J., Bastiaenssens, P., & De Schepper, A. (2025). Leidraad Wetenschappen voor het secundair onderwijs. Stichting Leerpunt. Vlaamse hertaling van Holman, J. & Yeomans, E. (2018). Improving Secondary Science. Education Endowment Foundation.
