Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Donderdag 15 mei: Het Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen viert zijn 175-jarig bestaan, het 100-jarig bestaan van campus Kleine Karmelietenstraat en het 15-jarig bestaan van hun OKAN-werking. Bruno Vanobbergen sluit aan als lid van een panelgesprek over enkele prangende onderwijsvraagstukken.Vrijdag 16 mei: Onze directeur-generaal licht de toekomstplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen toe tijdens de thematische directiedag van de Broeders van Liefde.Dinsdag 20 mei: Sociaal-artistiek gezelschap Unie der Zorgelozen organiseert een panelgesprek met Yasmien Naciri en Bruno Vanobbergen over ongelijkheid en justitie, thema’s uit Naciri’s recentste boek ‘Klassenjustitie’.Woensdag 21 mei:Basisschool VSC Hoeilaart organiseert wekelijkse lessen Nederlands voor ouders op hun school en stelt zijn infrastructuur ter beschikking aan Ligo om hetzelfde te doen. Directeur-generaal Bruno Vanobbergen bezoekt de school om het project beter te leren kennen.De Oscar Romeroscholen in Dendermonde organiseren hun eerste RomeroRun in en rond de campussen. Directeur-generaal Bruno Vanobbergen loopt mee voor het goede doel.Johannesschool Wilrijk organiseert een voetbalhappening waarbij onze directeur-generaal zal fungeren als één van de scheidsrechters.Vrijdag 23 mei: In de namiddag neemt Bruno Vanobbergen in Kortrijk deel aan een panelgesprek in het kader van de Open Wervendag voor scholen, georganiseerd door Embuild Vlaanderen.Zaterdag 24 mei: Basisschool ’t Biekorfje in Aalbeke opent zijn vernieuwde klimaatspeelplaats/natuurspeelplaats. Onze directeur-generaal sluit aan en spreekt de genodigden toe.
Zoals in de vorige nieuwsbrief aangegeven, vind je nu naast de leerplannen voor de eerste, tweede en derde graad ook die van de 7de leerjaren in de digitale leerplantool LLinkid. Kies daarvoor wel eerst schooljaar 2025-2026.
Doordat het werkterrein van een preventieadviseur op school is zo divers en ruim is, dringt geregelde nascholing zich op. Op woensdag 4 juni in de voormiddag komen we met ons West-Vlaams netwerk voor preventieadviseurs een laatste keer dit schooljaar samen in Centrum d’Abdij te Brugge. Iedereen kan zich vooraf inschrijven voor twee thema's uit een breed aanbod:aan de slag met een legionellabeheersplande risicoanalyse van een wetenschapsklas en een checklist didactische keukende risicoanalyse van een slaapklasje (geen internaat!)een sleep-in op school
In dit document wordt een vergelijking gemaakt van de leerplandoelen binnen het leerplan Sociale en gedragswetenschappen en Toegepaste sociale en gedragswetenschappen. Via de tabbladen kun je de verschillende leerplandoelen doorlopen.
De Digisprong is omgedoopt tot Digiplan. Op deze pagina verzamelen we de info die we hierover hebben.
In dit document vind je allerlei bronnen om je filosofielessen te verrijken: wetenschappelijke literatuur, podcasts, video's, didactisch materiaal, films, series, documentaires, kunstwerken, korte verhalen, excursies... Alles om je lessen filosofie nóg beter te maken. Dit document wordt regelmatig aangepast en daar kan jij ook aan bijdragen: suggesties en opmerkingen zijn steeds welkom!
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in april 2025.
Leerplandoelen die de school met de leerlingen realiseert aan de hand van individuele werfbezoeken buiten de lesuren van school.In de leerplannen van de structuuronderdelen 'bouw- en houtwetenschappen (3de graad – D-finaliteit)' en 'bouwtechnieken (3de graad) – D/A finaliteit)' zijn leerplandoelen opgenomen die de school met de leerlingen realiseert via individuele werfbezoeken buiten de lesuren van de school. Tijdens de werfbezoeken observeert de leerling de voortgang van de werken en verricht de leerling zelf geen arbeid. Bij het uitvoeren van de observatieopdracht heeft de leerling op de werf de hoedanigheid van ‘bezoeker’.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.
JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kan je een jaarplanning opmaken. In het overzicht reiken we suggesties aan voor de manier waarop je aan leerplandoelen kan werken en geven we de samenhang met doelen uit andere leerplannen aan.
Je vindt hier de contactgegevens van onze diensten waar je terechtkunt bij ernstige situaties.
Je vindt hier informatie over hoe je een klacht kan behandelen.
Je vindt hier praktische info over het opnemen van de klachtenregeling in het schoolreglement.
Je vindt hier informatie hoe je als school kan omgaan met een klacht.
Je vindt hier informatie over hoe je een klachtencommissie kan samenstellen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft tot 30 juni 2025 een centrale regeling voor de behandeling van klachten van leerlingen en hun ouders over basis- en secundaire scholen, centra voor deeltijds beroepssecundair onderwijs en internaten. Deze regeling beoogt vanuit de eigenheid van het katholieke onderwijsnet een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling. De beoordeling van individuele klachten gebeurt door een klachtencommissie die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende organisaties. Ouders en leerlingen kunnen via onze webtool tot uiterlijk 30 juni 2025 klacht indienen bij de klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Vanaf het schooljaar 2025-2026 wordt deze centrale regeling echter afgeschaft. Ze bleekt niet te voldoen aan het vooropgestelde doel. Enerzijds heeft de klachtencommissie een onduidelijke rol. Zij kan geen beslissingen nemen. Ze probeert te bemiddelen zonder bemiddelingstraject. Ze probeert onafhankelijk/onpartijdig te zijn terwijl de leden ervan ten dienste staan van de schoolbesturen. Ouders verwachten vaak dat de klachtencommissie de plaats inneemt van de directeur en/of schoolbestuur. Dit leidt tot frustratie jegens Katholiek Onderwijs Vlaanderen als organisatie en de klachtencommissie als 'bemiddelingsplatform'.Anderzijds ervaren ook scholen de klachtenprocedure veelal als frustrerend. Ze voelen zich ter verantwoording geroepen. Er is dus voor geen van beide partijen sprake van enige louterend effect, noch vindt er ter zitting enig moment van genoegdoening plaats. Het eindresultaat zijn twee gefrustreerde partijen; ouders én schoolbestuur. Duidelijk is geworden dat klachten dus enkel op school, onder de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur, zelf opgelost kunnen worden, niet tijdens een zitting in Brussel, soms maanden na de feiten. Daarom beschrijft elke school vanaf het schooljaar 2025-2026 in het eigen schoolreglement hoe ze hun interne klachtenregeling organiseert. Ouders en leerlingen kunnen vanaf dan hun klacht daar indienen. Daarom bieden we hieronder verschillende handvaten aan voor het behandelen van klachten. Het is geen strikte set regels, maar eerder een korte praktische gids die je helpt het proces op een zorgvuldige en gestructureerde manier te doorlopen. Het doel is om ervoor te zorgen dat de klacht serieus wordt genomen én dat er getracht wordt om samen te zoeken naar een oplossing.
Doordat bepaalde houtsoorten verdwijnen en nieuwe mogelijkheden zich aandienen op de markt, is het niet altijd evident om de meest geschikte houtsoort voor raamkaders te bepalen. Deze poster zet je op het goede spoor met:
Je vindt hier informatie over welke klacht je als school mag behandelen.
Wij stelden voor jou een controlelijst voor informatie-uitwisseling op. Deze lijst bestaat uit twee delen:de meer zakelijke aspecten, de buitenkant of structuurde waarden- en cultuurgebonden aspecten, de binnenkant of cultuur
Met deze tool kan je een ratio-analyse maken van een gereorganiseerde vzw
In deze presentatie van prof. dr. Griet Galle uit 2021 vind je een zeer uitgebreid en gebruiksvriendelijk overzicht van verschillende bronnen die je kunnen inspireren voor je lessen filosofie.
Meer over het huishoudelijk reglement, de afvaardiging, de logistieke ondersteuning en de financiële middelen.