- Driedaagse zorgbreed en kansenrijk onderwijs Oost-Vlaanderen 7-9 mei 2025VERSCHIL MAAKT HET VERSCHIL - DIVERSITEIT ALS FUNDAMENT De workshops zijn onderdeel van het Vademecum zorgbreed en kansenrijkonderwijs in verbinding met ZILL. Inschrijvingen In de fastlane inschrijvingsperiode krijgt elke school gewoon basis- en buitengewoon onderwijs de mogelijkheid om twee personen in te schrijven. Daarnaast reserveren we een aantal plaatsen voor een delegatie van CLB-medewerkers, een delegatie uit de leersteuncentra, sprekers en medewerkers. Hierna start de first come - first serve inschrijvingsperiode. Je kan je inschrijven op de beschikbare plaatsen in jouw regio. We vragen om in te schrijven voor jouw regio. Naar het versterken van je professioneel netwerk toe, lijkt ons dat het meest interessant. Zijn er voor jouw regio echter geen plaatsen meer beschikbaar, dan kan je uiteraard ook in een andere regio inschrijven.Meerdere dataOostende
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Ervaren zorgcoördinatoren individueel, KO en LO 24/04/2025Tijdens dit initiatief bieden we voldoende kansen om met collega's in te zoemen op de taken van een zorgcoördinator.Tijdens dit initiatief krijg je de kans om met de verworven basiskennis vanuit het Groeitraject 'startende' zorgcoördinator aan de slag te gaan.Tijdens dit initiatief is er voldoende ruimte om te reflecteren en ervaringen uit te wisselen met andere zorgcoördinatoren.24 april 2025Antwerpen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Hechtingsproblemen en traumaBijna 40 procent van onze leerlingen zijn onveilig gehecht, bij 1% is sprake van een hechtingsstoornis. Deze leerlingen gedragen zich geremd of net ontremd. Onderwijsprofessionals geven aan dat leerlingen van het geremde type overdreven waakzaam zijn, afwijzend reageren op sociaal contact, geen plezier hebben in wat ze doen. Leerlingen van het ontremde type zijn een allemansvriend, maar niet in staat om relaties in stand te houden. Ze stellen frequent grensoverschrijdend gedrag, leren weinig uit ervaringen, zijn egocentrisch, druk, impulsief en ongeconcentreerd. Straffen en belonen missen vaak effect.Tijdens deze professionalisering leer je het verschil tussen veilige en onveilige gehechtheid. Je kunt leerlingen die onveilig gehecht zijn herkennen en je krijgt tips over hoe om te gaan met kinderen met hechtingsproblemen.15 mei 2025Antwerpen
- Verbindend schoolklimaat orde en tucht. Basissessie internatenTijdens dit initiatief maak je kennis met de bestaande orde- en tuchtmaatregelen en de te volgen procedure.13 mei 2025Brussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! BasisonderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! Secundair onderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Netwerken leerlingenbegeleiding Oost-Vlaanderen – online consulten – basisonderwijsTijdens dit initiatief spelen we in op prangende, veel gestelde vragen en uitdagingen rond zorg en kansen.15 mei 2025Online
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Verbindend schoolklimaat verbinding. Sterk starten met de gouden weken (Bu)BaOSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.5 juni 2025Te bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met moeilijke situaties - Stop! Denk, doe!Tijdens dit initiatief maak je kennis met kaders om je professioneel handelen in moeilijke situaties te versterken. Tijdens dit initiatief leer je op een efficiënte manier te reageren op het soms moeilijke gedrag van je leerlingen.12 mei 2025Mechelen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams secundair onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd. Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen? Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing richt zich naar schoolteams basisonderwijs die willen werken aan het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je op zeer uiteenlopende manieren geconfronteerd met het thema relaties en seksualiteit. Er kunnen zich incidenten voordoen, ouders of leerlingen kunnen vragen stellen, je kan als school in het kader van Zill meer aandacht willen besteden aan Relationele en Seksuele Vorming... Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk (Bu)So gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Op locatie
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Lerend netwerk BuBao gedrag bekeken vanuit de leerling en professional naar een schoolvisie en -aanpakDit lerend netwerk is een vervolg op het professionaliseringsinitiatief 'Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag'.We wisselen ervaringen uit over de implementatie van het traject dat in de scholen gelopen wordt. We bekijken en bespreken casussen uit de scholen.We wisselen good-practices uit.24 april 2025Op locatie