- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren met ouders en leerlingen'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: verbindende communicatie 'Verbindend communiceren binnen je team'In een school of internaat waar mensen dagelijks intens samenwerken en samenleven, ontstaan onvermijdelijk misverstanden, spanningen en conflicten. Hoe we met elkaar spreken – als collega’s, als leraar of opvoeder met leerlingen, als school of internaat met ouders – bepaalt mee het klimaat in de groep én de hele school.Verbindende communicatie biedt teams concrete handvatten om helder én respectvol te communiceren. Je leert benoemen wat je nodig hebt zonder te beschuldigen, je leert echt luisteren zonder meteen te oordelen, en je versterkt relaties door dialoog in plaats van strijd.Deze aanpak vermindert escalaties, versterkt het vertrouwen tussen leerlingen en leraren, en zorgt voor meer rust en samenwerking in het team. Het is een duurzame investering in een schoolklimaat waarin iedereen zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt.Wie helder en verbindend communiceert, maakt ruimte voor groei – bij zichzelf én bij anderen.18 december 2025Brussel
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: informatieavond over de klachtenregeling voor schoolbesturen en directiesTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: webinar over de klachtenregeling voor schoolteams en schoolbesturenTijdens dit initiatief maak je kennis met een voorstel van structuur en werking van klachtenregeling en leer je hoe je klachten van ouders op een professionele en oplossingsgerichte manier kunt behandelen. Je wordt geïnformeerd over de wettelijke verplichtingen en het belang van een duidelijke klachtenprocedure binnen je school die vertrekt vanuit het schoolbestuur. Je ontdekt hoe je conflicten respectvol en constructief kunt oplossen, met oog voor de belangen van alle betrokkenen. Daarnaast krijg je inzicht in de rol van communicatie en transparantie in het klachtenproces, en hoe dit bijdraagt aan een positieve schoolcultuur. Tot slot oefen je met praktische technieken voor het voeren van gesprekken met klagende ouders en het vinden van gezamenlijke oplossingen.17 september 2025Online
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk 'Beleid op leerlingenbegeleiding' basisonderwijsEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! BasisonderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.Meerdere dataOnline
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Stel je vraag tijdens een online consult! Secundair onderwijsTijdens dit online consult bieden we je de kans om je prangende vragen i.v.m. moeilijk te begrijpen gedrag van een leerling te stellen. We gaan graag het gesprek aan over je behoeften en je aanpak.27 mei 2025Online
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) secundair onderwijs (teamgericht)Deze nascholing biedt aan teams secundair onderwijs ondersteuning rond het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je doorlopend met het thema geconfronteerd. Veel scholen worstelen vooral met het gegeven van nieuwe media en seksueel gedrag (in brede zin). Sociale media worden gebruikt om te flirten op een al dan niet veilige manier maar ook om te kwetsen en grensoverschrijdend gedrag te stellen. Hoe ga je daar als school mee om? Welk beleid kan je voeren? Waar kan je ondersteuning vinden? Hoe verwerk je dit thema in je lessen? Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met relaties en seksualiteit in het (buitengewoon) lager onderwijs (teamgericht)Deze nascholing richt zich naar schoolteams basisonderwijs die willen werken aan het thema Relaties en Seksualiteit. Op school word je op zeer uiteenlopende manieren geconfronteerd met het thema relaties en seksualiteit. Er kunnen zich incidenten voordoen, ouders of leerlingen kunnen vragen stellen, je kan als school in het kader van Zill meer aandacht willen besteden aan Relationele en Seksuele Vorming... Dit project vertrekt van de noden en vragen van jouw schoolteam en gaat op zoek naar een gepast antwoord.Op aanvraag