- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Opdracht en rollen van de leerondersteunerWil je op basis van kennis over jouw opdracht en mogelijke rollen als leerondersteuner, jouw eigen professionele praktijk versterken; dan is dit initiatief iets voor jou.22 april 2024Brugge
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 3: samenwerken met externen23 april 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 2: goed onderwijs en brede basiszorg5 februari 2025Brussel
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de school. Keuzemodule 1: groepsdynamiek en herstelgericht werken9 januari 2025Brussel
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao) - juniSterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.17 juni 2024Online
- Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Maak het niet te bont! Verbindend omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag (teamgericht)Worden jullie op school geconfronteerd met moeilijk te begrijpen gedrag? Hebben jullie nood aan bijkomende inzichten in moeilijk begrijpbaar gedrag? Willen jullie handvaten leren kennen om hier mee om te gaan? Dan is deze nascholing zeker iets voor jullie team.Op aanvraag
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenDeze inspiratiedag voor onderwijsmensen wordt uitgesteld naar volgend schooljaar.3 mei 2024Antwerpen
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so) - juni en augustus 2024Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Meerdere dataOnline
- Netwerk voor leerlingenbegeleiders - 11 juni 2024Ben je als leerlingenbegeleider op zoek naar collega's om ervaringen uit te wisselen? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Wil je je kennis verdiepen over prangende thema's zoals omgaan met moeilijk gedrag, langdurig zieke leerlingen, ... Dan is dit delend netwerk zeker iets voor jou.11 juni 2024Brugge
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) Mechelen-Brussel online - mei 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.31 mei 2024Online
- Tweedaagse van de beleidsmedewerker OVLTe bepalenTe bepalen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerkdag zorg- en kansenbeleid secundair onderwijs West-Vlaanderen - sessie 4Wil je binnen het decreet leerlingenbegeleiding en het nieuwe Leersteundecreet reflecteren over het zorg-en kansenbeleid, samen met partners? Wil je inzetten op kwalitatief, duurzaam en verbindend samenwerken met een gedeelde verantwoordelijkheid? Dan is dit initiatief zeker iets voor jou!14 mei 2024Roeselare
- Maak het niet te bont! Verbindend omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. (teamgericht)Worden jullie op school geconfronteerd met moeilijk te begrijpen gedrag? Hebben jullie nood aan bijkomende inzichten in moeilijk begrijpbaar gedrag? Willen jullie handvaten leren kennen om hier mee om te gaan? Dan is deze nascholing zeker iets voor jullie team.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan. (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Versterk je klaspraktijk met coachende vaardigheden (Teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (bao)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) SO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) BaO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Groeitraject Leerlingenbegeleider - keuzemodule 3: Samenwerken met externen23 april 2024Brussel
- Groeitraject Leerlingenbegeleider - keuzemodule 2: Groepsdynamische processen, herstelgericht werken6 juni 2024Brussel
- Tweedaagse Verbindend schoolklimaat: hoe, wat, waarom?Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.Inzetten op een verbindend schoolklimaat is een proactief beleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen pesten, conflicten, moeilijk begrijpbaar gedrag, radicalisering en polarisering. Leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt.Of het nu gaat over leerlingengedrag of een zwaar conflict, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. De principes van een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken zijn toepasbaar in alle scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Uiteraard zullen zij vertaald moeten worden naar de concrete schoolsituatie, het schoolteam, de leerlingenpopulatie en de ouders. Belangrijk is dat de deelnemers aan het nascholingsproject bereid zijn om hun huidig schoolklimaat en het sanctioneringsbeleid onder de loep te nemen en dit te toetsen aan de kaders die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk: Onze speelplaats, een plaats waar de verbinding bloeitDe speelplaats is meer dan een pauze tussen de lessen én evenmin “zomaar” een plek tussen de gebouwen. Al spelend ontdekken de kinderen de wereld; spelenderwijs werken onze kinderen aan tal van Zill-doelen.Hoe kunnen we probleemsituaties aanpakken zonder speelkansen te hypothekeren? Welke organisatievormen zijn er om hier op in te spelen?Welke afspraken maken we rond efficiënte visualisatie om zo gewenst gedrag te stimuleren?Tijdens dit traject kijken we naar de sterktes en knelpunten van onze huidige speelplaats en onderzoeken we hoe we een krachtige speelplaatsbeleid kunnen voeren.Te bepalenTe bepalen
- Zorgcontinuüm en verbindend schoolklimaat: groepsdynamiek, hoe pak je het aan in de klas?Tijdens dit initiatief ervaar je hoe je kan anticiperen op de dynamiek die ontstaat in je klasgroep.4 juni 2024Antwerpen
- Lerend netwerk "Duurzaam inzetten op een herstelbeleid op je school"Binnen dit lerend netwerk deel je samen ervaringen met collega's en gaan we op zoek naar alternatieven voor een klassiek sanctioneringsbeleid. Herstelgericht werken staat hierbij centraal.Te bepalenTe bepalen
- NETWERKDAG: Gelijke onderwijskansen met focus op kostenbeheersing (i.s.m. vzw Krijt)Tijdens dit initiatief deel je praktijkervaringen en materialen over het thema kansarmoede/kostenbeheersing. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.Meerdere dataMechelen
- Webinar: Sterk starten in september met ‘de gouden weken’ (so)Sterk starten in september, betekent nu al vooruitblikken en kansen grijpen. Op die manier kan de school optimaal inzetten op ‘de gouden weken’, dit zijn de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar.Te bepalenTe bepalen