Bom, H., & Wiebenga, E. (2017). Verbindend gezag. Naar een nieuwe vorm van autoriteit gebaseerd op principes van geweldloos verzet. Tijdschrift voor psychotherapie, 42*(3), 269–289.
Coussement, S. & Dejonckheere, P. (2024). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Stichting Leerpunt. Hertaling van Van den Bergh, L., Van Amerongen, M., Gunsch, R., Timmermans, M. & Timmermans, A. (2021). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.
Dolfeyn, H., & Leonard, H. (2015). Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. Wat we kunnen leren van Haim Omer over gezag voor de leerkracht en de school van vandaag. Zorgbreed, 48 (12), 9–15.
Hopkins, B. (2004). Just Schools: A whole school approach to Restorative Justice. UK: J.K. Publishers.
Hopkins, B. (2009). Just Care: Restorative Justice Approaches to working with children in public care. UK: J.K. Publishers.
Hopkins, B. (2011). The restorative classroom: Using restorative approaches to foster effective learning. UK: Optimus Education.
Hopkins, B. (2013). Improving Behaviour with Restorative Approaches: Develop a learning ethos and positive relationships across your school. UK: Optimus Education.
Keppens, G., & Spruyt, B. (2016). SCHOLEN DIE VERBINDEN Naar een beter begrip van de impact van binding en een ‘autoritatief’ schoolklimaat op spijbelen. Steunpunt Onderwijsonderzoek.
Lelieur, R., Clycq, N., & Vanhoof, J. (2022). Measuring school and teacher academic optimism in diverse school contexts: The validation of the adapted Survey for Academic Optimism. *Pedagogische Studiën, 99, 93–113.
Ligand (Oranjehuis). (2014). Samen wijs! Herstelgericht werken op school. Leuven: Acco.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28 (1), 1–14.
Omer, H. (2011). Nieuwe autoriteit. Amsterdam: Hogrefe uitgevers.
Oostrik, H. (2010). Een basis van respect: Herstelrecht in het primair onderwijs. Helvoirt: KPC groep.
Oostrik, H., & Ruigrok, J. (2007). Handboek voor herstelrecht in het onderwijs: In plaats van schorsen. Esch: Uitgeverij Quirijn.
Rosenberg, M. (2012). Geweldloze communicatie (vernieuwde versie). Rotterdam: Lemniscaat.
Tuckman, B. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63, 384–399.
Van Nijs, W. (2015). Geweldloos verzet op school: Een nieuwe kijk op gedragsproblemen. AJ Huizen: PICA.
Van Overveld, K. (2012–2019). Groepsplan gedrag. AJ Huizen: PICA.
Wachtel, T., & McCold, P. (2000). Restorative justice in civil society. New York: Cambridge University Press.
Lelieur, R., Clycq, N., & Vanhoof, J. (2022). Measuring school and teacher academic optimism in diverse school contexts: The validation of the adapted Survey for Academic Optimism. Pedagogische Studiën, 99, 93–113. Geraadpleegd op 10 juni 2025.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28(1), 1–14. Geraadpleegd op 10 juni 2025.
Keppens, G., & Spruyt, B. (2016). The school as a socialization context: Understanding the impact of school bonding and the authoritative school climate on truancy. Steunpunt Onderwijsonderzoek.
Jeugdonderzoeksplatform. (2018). Het belang van een positief schoolklimaat voor de preventie van slachtofferschap en pesten op school.
Coussement, S. & Dejonckheere, P. (2024). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Stichting Leerpunt. Hertaling van Van den Bergh, L., Van Amerongen, M., Gunsch, R., Timmermans, M. & Timmermans, A. (2021). Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen. Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.