“Het besluit om verbindend te werken is enkel effectief wanneer er de bereidheid en de intentie is om op te schuiven naar een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken. Meestal is dat niet het grote punt. Het schoolteam zal zich wel herkennen in de grote principes van verbondenheid. Het grote punt is om iedereen ervan te overtuigen dat verbindend werken het kader is van waaruit jullie op school zullen werken. De eis dat iedereen altijd verbindend werkt, is echter niet waar te maken en in tegenspraak met de principes van verbindend werken. Omgaan met moeilijk gedrag lokt ook emotionele reacties uit; daardoor uit je wel eens meer ‘repressieve’ reacties. Het gaat er in een verbindend schoolklimaat om steeds weer een stap naar het verbindende te zetten en de goede relaties met iedereen na te streven en indien nodig te herstellen. Het verbindende is dé leidraad doorheen het samenleven op school.
De invoering van herstelgericht werken gebeurt vanuit de bestaande schoolcultuur en het bestaande beleid. Vanuit een evaluatie van bijvoorbeeld het orde- en tuchtbeleid maakt de directie in samenwerking met jou en al jouw collega’s keuzes bij de invoering. Daarnaast ontwikkel je samen met je directie en je collega’s een duidelijke visie met planning. Je tekent met het ganse team kaders rond het omgaan met leerlingen en het gewenste schoolklimaat en je denkt samen na over de ondersteuning en de vorming van het ganse team.
Naarmate het traject vordert, worden leerlingen, ouders en instanties waarmee jouw school samenwerkt, betrokken. Jouw school houdt rekening met de belangen van alle betrokkenen en nodigt hen uit om mee te doen. Jullie tonen respect voor ieders inbreng. Als jullie de invoering laten verlopen in herkenbare fasen, houdt het team voortdurend zicht op wat er gebeurd is, waar jullie staan, wat het einddoel is en hoe ver jullie daar vandaan zitten. We spreken van een whole school approach.
Niet alles hoeft ineens; elke stap die je samen zet, moet goed ingebed zijn alvorens je een nieuwe zet. In de startfase moet wel helder zijn welke doelen nagestreefd worden, hoe de weg ernaartoe wordt afgelegd en wat daarbij van de betrokkenen gevraagd wordt. Wanneer de betrokkenheid bij je team, bij ouders, bij leerlingen toeneemt, neem je samen meer verantwoordelijkheid op en ontwikkelen zich betere contacten. ‘De school’ wordt zo ‘onze school’.