Elke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe. Dat wijst niet enkel onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de klaspraktijk. Maar welke didactische keuzes maakt een effectieve leraar dan? Hieronder vind je een aantal thema’s die je daarbij kunnen inspireren.
De leraar maakt verschil! We weten dat dit zo is. Ook weten we dat de ene leraar meer verschil maakt dan de ander. Dat komt onder andere doordat de ene leraar effectievere strategieën inzet dan de andere. Via onderzoek weten we wat die sterke strategieën zijn. Daarom ontwikkelden we een handig overzicht waar we zoveel mogelijk van die strategieën bij elkaar hebben geplaatst. Je vindt er ondersteuning om nog betere lessen te geven, zodat leerlingen meer leren.
Een doordachte keuze van leermiddelen is essentieel voor goed onderwijs. Als leraar kun je het leerproces van je leerlingen versterken door bewust te selecteren welke leermaterialen je inzet. Het gaat daarbij over meer dan design en vormgeving. In welke mate sluit een leermiddel aan bij de leerplandoelen die jij met jouw leerlingen wil bereiken? Hoe ondersteunt het jouw didactische keuzes? Hoe inspireert het jou om rekening te houden met jouw leerlingengroep en met verschillen tussen leerlingen? Je maakt doordachte keuzes voor leermiddelen in overleg met jouw vakgroep en beleidsteam. Onze kijkwijzers zetten je op weg.
Je wil niet alleen dat leerlingen leren. Je wil ook dat ze hun eigen leren gaandeweg zelf in handen nemen. Leren leren gebeurt nooit geïsoleerd. De leerlingen leren maar leren door iets te leren. Je kiest dan ook voor een didactische aanpak waarin je bij het aanbrengen van leerinhouden expliciet aandacht besteedt aan hoe leerlingen die inhouden zelfstandig leren verwerken. Je leert hen leer- en keuzestrategieën aan waar ze zelf spontaan misschien niet voor zouden kiezen. Naast aandacht voor leren leren in jouw vak(ken) is het van belang om samen met jouw collega’s over vakken heen gelijkgericht te werken en leerlijnen uit te zetten. We ontwikkelden hiervoor wetenschappelijk onderbouwde leerfiches, praktijkvoorbeelden en ondersteuning. Je vindt er tips om in te zetten op leren leren in je klas en op school en zo kwaliteitsvol te werken aan doelen uit 'betekenisvol leren en kiezen' van het Gemeenschappelijk funderend leerplan.
Vanuit hoge verwachtingen een sterk leerklimaat creëren gaat niet vanzelf. Naast doelgerichtheid (wat geleerd moet worden) en effectieve didactiek (hoe je dat kan aanpakken) weet je als leraar dat je daarbij ook steeds aandacht moet hebben voor een goed klasmanagement. De sleutels hiervan liggen onder meer in goed zicht hebben op wie jouw leerlingen zijn en waar je hen wil brengen. Je vertrekt vanuit de verbindende relatie die je met leerlingen hebt. Je creëert rust en structuur door heldere regels en routines. Je hebt expliciet aandacht voor het aanleren van gewenst gedrag en begrenst storend gedrag. Je legt de lat voor iedereen hoog en kiest voor een consequente aanpak met aandacht voor groeigerichte feedback. Samenwerking met jouw lerarenteam en schoolbeleid is daarbij onmisbaar. Een goed voorbereide les waarin je heldere doelen hebt gesteld en koos voor effectieve didactische strategieën die rekening houden met jouw klasgroep is in veel gevallen de sterkste preventieve maatregel om al te storend gedrag in de klas te voorkomen.
De digitalisering heeft een toenemende impact op onze samenleving. Deze trend zet zich ook door in het leerproces van leerlingen en het lesgeven van leraren. We krijgen steeds meer inzicht in de kansen en risico’s die dat met zich meebrengt. Het vraagt van schoolteams dat ze vanuit hun pedagogisch project bewust inzetten op een schooleigen ICT-beleid met aandacht voor visie, deskundigheid, infrastructuur en leermiddelen. Gebruik maken van blended leren en digitale tools is daarbij nooit een doel op zich, maar een middel dat past binnen jouw didactische aanpak. De keuzes die je maakt zijn erop gericht om de leerkansen van leerlingen in alle vakken en leerplannen te versterken. Bovendien bieden ze daarnaast ook extra kansen om met de leerlingen te werken aan de doelen uit de krachtlijn ‘Mediawijs en digitaal vaardig’ van het Gemeenschappelijk funderend leerplan.