De interactieve visual 'lessen met effect'
In deze interactieve visual hebben we een handig overzicht willen geven van didactische strategieën die in de literatuur en wetenschap steeds weer hoog effectief blijken te zijn.
We hebben geprobeerd de meest elementaire strategieën mee te nemen die leraren in elke les kunnen inzetten. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen om nog betere lessen te geven, zodat leerlingen effectiever leren.
- Voor alle leraren die hun lessen effectiever willen maken, zodat hun leerlingen meer leren.
- Voor directieleden, beleidsmedewerkers, mentoren, middenkaderleden en andere onderwijsprofessionals die hun leraren willen versterken om effectieve lessen te geven.
Uitgangspunten van de visual
- Deze visual pretendeert niet allesomvattend zijn, maar biedt essentiële didactische inspiratie. Ze is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaringen, en ondersteunt zo het ontwerpen van optimale en effectievere lessen.
- De visual is cyclisch opgebouwd. Zo denkt een leraar bijvoorbeeld in de voorbereidende fase na over de les. Aan het einde van de les is er ruimte voor reflectie. Die reflectie geeft mee vorm aan de beginsituatie van een volgende les.
- Deze visual is bedoeld als gespreks- en reflectietool om het leereffect van een les of lessenreeks te verbeteren. Het biedt een leidraad om in gesprek te gaan over lesgeven en versterkt daarmee de professionele dialoog.
- Voor deze tool zijn we uitgegaan van een basisbekwaamheidsniveau van de leraar. Deze tool biedt essentiële kennis voor effectieve lessen: wat een leraar echt moet weten over didactiek. Het laat geavanceerde praktijken achterwege die een hogere graad van expertise vereisen.
Enkele symbolen toegelicht