- Lerend netwerk 'Kwaliteitsvol GOK-beleid' basisonderwijs regio LimburgTijdens initiatief werk je aan kwaliteitsvol schooleigen GOK-beleid.Meerdere dataHasselt
- Opmaken van individuele opleidingsplannen 7de leerjaren duaal - Domein STEM. Sessie 3Tijdens dit initiatief wordt je op de hoogte gebracht over het doel van opleidingsplannen bij duaal leren.Samen met collega's binnen domein STEM leer je opleidingsplannen opstellen en als dynamisch instrument te beheren.Te bepalenTe bepalen
- Opmaken van individuele opleidingsplannen 7de leerjaren duaal - Domein STEM. Sessie 2Tijdens dit initiatief wordt je op de hoogte gebracht over het doel van opleidingsplannen bij duaal leren.Samen met collega's binnen domein STEM leer je opleidingsplannen opstellen en als dynamisch instrument te beheren.Te bepalenTe bepalen
- Moderne vreemde talen binnen het specifiek gedeelte in duale opleidingenHoe realiseer je de leerplannen moderne vreemde talen binnen het specifiek gedeelte in duale opleidingen? Tijdens dit initiatief verdiep je je in de leerplannen moderne vreemde talen en krijg je concrete voorbeelden om de leerplandoelen te vertalen naar concrete lesdoelen.11 juni 2025Online
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1e graad secundair onderwijs B-stroom. Sessie 2Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1e graad secundair onderwijs B-stroom. Sessie 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.23 september 2025Op locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 2e en 3e graad secundaire onderwijs A-finaliteit. Sessie 2Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 2de & 3de graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Start to taalbeleidTijdens dit initiatief maak je kennis met verschillende facetten van talenbeleid: breed screenen doelgericht aan de slag met screeningsresultaten taalrijk lesgeven meertaligheid ... We wisselen uit over hoe je dit schoolbreed en planmatig kan aanpakken. Na het volgen van deze vorming kun je aansluiten bij het netwerk voor taalbeleidscoördinatoren dat al bestaat.Meerdere dataOp locatie
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Opmaken van individuele opleidingsplannen 7de leerjaren duaal - Domein STEM. Sessie 1Tijdens dit initiatief wordt je op de hoogte gebracht over het doel van opleidingsplannen bij duaal leren.Samen met collega's binnen domein STEM leer je opleidingsplannen opstellen en als dynamisch instrument te beheren.12 juni 2025Brussel
- Tweedaagse muzische vorming basisonderwijs 4 & 5 mei 2026Na het overweldigend succes van de eerste muzische tweedaagse organiseren we deze opnieuw op 4 en 5 mei 2026 in Vayamundo Oostende. Kom en geraak muzisch geïnspireerd en bevlogen! Doorheen deze dagen ontdek je hoe je de muzische werking op school en in jouw klas kan verrijken. Je ontmoet collega's die jou muzisch zullen versterken en waarmee je volop kunt netwerken.Je keert huiswaarts met een rugzak vol muzisch borrelende ideeën en inzichten.Meerdere dataOostende
- (Terugkom)dag voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 19 november 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnend leraar. Ben je 2 tot 5 jaar in dienst, dan kan je op 19 november met je vakspecifieke vragen terecht bij je pedagogisch begeleider.19 november 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so zij-instromers regio Oost-VlaanderenSteeds meer zij-instromers vinden de weg naar onderwijs. Ben je gestart als zij-instromer zonder pedagogisch diploma, dan willen we je graag ondersteunen bij de instap in het onderwijs.Meerdere dataGent
- Dagen voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 15 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.15 oktober 2025Gent
- Dagen voor beginnende leraren so regio Oost-Vlaanderen - 1 oktober 2025Een belangrijke taak van de pedagogische begeleidingsdienst is het begeleiden van jou als beginnende leraar bij je eerste dagen in het onderwijs. Tijdens deze dagen maak je kennis met de taken van de pedagogische begeleidingsdienst en je pedagogische vakbegeleider.1 oktober 2025Gent
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (buitengewoon basisonderwijs)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Impulsavond Pastoraal op school: ‘Anders thuis in een school met Zijn verhaal.’Impulsavond pastoraal op school - 'Als pelgrims onderweg’. We blijven in het schooljaar 2025-2026 nog even ‘als pelgrims onderweg’, maar focussen ons nu op het thuiskomen van de pelgrim. We vragen ons af: ‘hoe voelt ‘anders thuis’ op school?’ Voor de impulsavond koppelen we hieraan de vraag: ‘Hoe komt de christelijke inspiratie ‘thuis’ bij kinderen, jongeren en collega’s op school? Via welke taal en symbolen kan dit gebeuren?’25 augustus 2025
- Leren leren in de BaSo-werkingLeraren van basis- en secundair onderwijs zijn al bezig met leren leren, maar wie doet nu precies wat en zit daar wel een lijn in? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect? Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig om te leren, af te leren en te herleren? Ben je benieuwd naar welke leerstrategieën dit leren bevordert? En wil je leerlingen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan op zoek naar wat basis- en secundair onderwijs hierin verbindt en naar concrete groeikansen in jouw klas vanuit het leerplan basisonderwijs en het Gemeenschappelijk funderend leerplan (so).Op aanvraag
- Bootcamp effectieve feedback (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenraden (teamgericht)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Op aanvraag
- Bootcamp breder evalueren door doelgerichte klassenradenHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en leerlingbesprekingen in klassenraden. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van breed evalueren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en klassenraden te moderniseren vanuit het perspectief van breed evalueren.Meerdere dataGent
- Bootcamp effectieve feedbackHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en de daaraan gekoppelde feedback. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van effectieve feedback zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je beleid met betrekking tot feedback te moderniseren.Meerdere dataGent
- Bootcamp evalueren en rapporteren in een gemoderniseerde contextHet gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en rapporteren. In dit bootcamp nemen we jou mee in alle mogelijke vormen van evalueren en rapporteren zodat je terug naar je school gaat met inzichten om je evaluatie en rapport te moderniseren. De kern van dit bootcamp heeft een try-out gekend met directies met meer dan 10 jaar onderwijservaring. Op hun advies is dit een tweedaagse geworden.Meerdere dataGent
- Kwaliteitsvol leerplangericht evalueren - effectieve feedback (aulasessie)Het gemoderniseerd onderwijs vraagt een vernieuwde kijk op evalueren en effectieve feedback. In deze teamgerichte vorming stellen we op maat van de school een aulasessie samen dat aansluit bij de noden van de school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Effectieve didactiek, lessen met effectWist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie. In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk wetenschappen & technologie: principes voor een krachtige onderwijspraktijkWist je dat je door het concretiseren van een aantal didactische principes krachtige onderwijsarrangementen voor wetenschappen & technologie kan ontwerpen? Tijdens dit initiatief verdiep je je in de specifieke didactische principes voor wetenschappen en technologie in het kader van een krachtige leeromgeving. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze principes te concretiseren en ontwerpen we kleine en grote onderwijsarrangementen voor jouw klas. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het uitvoeren van de onderwijsarrangementen in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school. Interessante onderwijsarrangementen ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in 'Uit het werkveld'.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: kwalitatieve interactie en woordenschatJe oefent om via effectieve didactiek aan rijke mondelinge interactie en sterk woordenschatonderwijs te werken. Je wordt je bewust van de aspecten en het belang van expliciet, betekenisvol en duurzaam inzetten op kwaliteitsvolle mondelinge interactie en woordenschat. Je zoekt welke woorden je selecteert bij je BC/ een prentenboek... en bedenkt manieren om de woordenschat in te oefenen en betekenisvol aan bod te laten komen. We werken samen een aantal onderwijsarrangementen uit, je probeert ze uit in de klas en deelt je ervaringen met de groep. We focussen hier op uitwisselen, reflecteren en uitwerken.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk SPORT (D/A) leerkrachten wetenschap & sport (nieuw instappende scholen)Tijdens de netwerkmomenten: maak je kennis met informatie omtrent de richting SPORT maak je kennis met de collega's van andere startende scholen binnen het studiedomein sport geraak je geïnspireerd door good practices wissel je informatie uit omtrent de aanpak binnen de sport richting deel je cursussen en maak je afspraken voor gezamenlijke ontwikkeling4 juni 2025Gent
30 van 413