- Hoe kunnen digitalisering en AI een kwaliteitsvolle evaluatie ondersteunen?In de snel veranderende digitale leeromgeving staan leerkrachten steeds vaker voor de uitdaging om digitale toetsen en AI‑ondersteunde evaluaties op een verantwoorde manier te integreren. Terwijl technologie enorme kansen biedt – van gepersonaliseerde feedback tot efficiëntere beoordelingsprocessen – brengt ze ook risico’s met zich mee, zoals bias, privacy‑kwesties en een mogelijke afname van kritische denkvaardigheden. Het Europese referentiekader DigCompEdu onderstreept dat elke docent moet beschikken over de competenties om digitale middelen pedagogisch verantwoord in te zetten. Ook het Digiplan verwoordt expliciet deze verwachting.Meerdere dataOp locatie
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Basiszorg en ondersteuning - InfomomentGa je volgend schooljaar voor het eerst aan de slag met het leerplan Basiszorg en ondersteuning?Waar vind je informatie? Welke informatie is dat? Welke documenten zijn belangrijk om door te nemen?17 september 2025Online
- Lerend netwerk Duale opleidingen in Verzorgende/Zorgkundige en KinderbegeleiderIn dit netwerk wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld.We gaan concreet aan de slag met ontwikkelde materialen zoals opleidingsplan, opdrachtenfiches, evaluatiedocumenten, leerlijnen.Op basis van wederzijds vertrouwen delen we via netwerkoverleg informatie, ervaringen en expertise.We bekijken samen of deze materialen kwaliteitsvol zijn, borgen wat goed is en verbeteren waar nodig. Verder gaan we dieper in op bepaalde thema’s zoals feedback, differentiatie, kwaliteitsontwikkeling ...De agenda wordt bepaald door de leden van het lerend netwerk.6 oktober 2025Brussel
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan VII Kinderbegeleider11 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Opvoeding en begeleiding D/A18 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Zorg en welzijn 2de graad A: infomomentTe bepalenTe bepalen
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Assistentie in wonen, zorg en welzijn - Infomoment17 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Maatschappij en Welzijn II DA17 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Gezondheidszorg III D/A-finaliteit15 september 2025Online
- Webinar - doelen kwaliteitsvol handelen binnen het Leerplan Opvoeding en begeleiding en 7 kinderbegeleiderTijdens dit webinar gaan we dieper in op de doelen van het kwaliteitsvol handelen binnen de leerplannen Opvoeding en begeleiding en Kinderbegeleider.18 november 2025Online
- Indirecte zorg in zorg en welzijn 2de graad AJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Indirecte zorg in Maatschappij en Welzijn 2de graad DAJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands regio Limburg. Sessie 3Tijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.5 mei 2026Hasselt
- Lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands regio Limburg. Sessie 2Tijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.26 februari 2026Hasselt
- Lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands regio Limburg. Sessie 1Tijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.24 november 2025Hasselt
- Verdiepend aan de slag met leerplan Maatschappelijke oriëntatie – MaOr: InspiratiedagStart je in september 2025 met het nieuwe leerplan Maatschappelijke oriëntatie in je school? Geef jij les Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar? Ben je op zoek naar frisse ideeën om je lessen boeiender, effectiever en doelgerichter te maken?Dan is onze inspiratiedag precies wat je nodig hebt! Speciaal voor leerkrachten Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar organiseren we een dag vol inspiratie. Je verkent het leerplan in de diepte en werkt samen met collega’s aan concreet en bruikbaar lesmateriaal.Laat je inspireren door collega’s en onderwijsprofessionals en ervaar de kracht van samenwerking. Ontdek hoe verrijkend het is om samen lesmateriaal te ontwikkelen, met inzet van praktische werkvormen, digitale tools en doeltreffende didactiek. Alles is erop gericht om jouw aanpak te versterken en de leerplandoelen écht te realiseren in je klas.Heb jij oog voor het leereffect in jouw klas? Kom ontdekken, uitwisselen en experimenteren – en ga naar huis met concrete ideeën die je meteen kan inzetten.29 september 2025Brussel
- Effectieve didactiek, lessen met effect in het buitengewoon secundair onderwijsWist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie.In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken.Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.Op aanvraag
- Databistro ‘succesvol oriënteren binnen de modernisering SO’: lessen met effect - effectieve didactiekVanuit de Databistro worden misschien een aantal knipperlichten zichtbaar. Om de onderwijsleerpraktijk te versterken kan je inzetten op effectieve didactiek. In deze webinar maken we kennis met de visual ‘Lessen met effect’, duiken we in de wereld van sterke didactische praktijken en zoeken manieren om de impact op het leren te verhogen in de richting van succes voor élke leerling.22 januari 2026Online
- Wiskunde in de eerste graad B-stroom: probleemoplossend denken en wiskundige contexten versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie en inzichten in wiskunde over te brengen naar de leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen, zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hoe jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- Wiskunde in de eerste graad A-stroom - Probleemoplossend denken en parate kennis versterken via effectieve lessen.Je merkt misschien ook dat het steeds moeilijker wordt om jouw passie voor en inzichten in wiskunde over te brengen naar je leerlingen. Vanuit schooleigen evaluaties en diverse bronnen zoals doorlichtingen, Vlaamse en internationale peilingen, zien we dalende resultaten voor wiskunde. Merk ook jij deze ontwikkeling in jouw lespraktijk? Ontdek de kracht van inzetten op probleemoplossend denken, parate kennis, differentiatie, leermotivatie en effectieve didactiek. Ben je benieuwd hou jouw wiskundelessen bij leerlingen meer leerwinst en leermotivatie opleveren? Schrijf je dan nu in voor dit begeleidingstraject.Meerdere dataOp locatie
- OKAN atelierdag: effectieve didactiekDe leraar maakt het verschil, ook in OKAN! We weten dat dit zo is. Maar wat maakt het verschil?Je leert sterke strategieën inzetten om meer effect te hebben met je les.Je leert werken met de visual en past dit toe op eigen materiaal.Meerdere dataOp locatie
- Effectieve didactiek, lessen met effectWist je dat het activeren van voorkennis al een vorm van leren is, zelfs als een leerling uiteindelijk het juiste antwoord niet weet? Dit fenomeen wordt retrieval practice genoemd en is een krachtige leerstrategie. In het onderwijs ontdekken we steeds beter wat echt werkt. De wetenschap biedt ons waardevolle inzichten over effectieve leraren. Zowel uit studies naar lerareneffectiviteit als uit neurowetenschap halen we kennis die ons didactisch handelen in de klas kan versterken. Tijdens deze vorming nemen we je mee in de wondere wereld van de wetenschap en geven we je praktische tips om deze inzichten om te zetten in effectieve didactiek voor jouw klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coachesTijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coaches (buitengewoon secundair onderwijs)Tijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online