Het secundair onderwijs heeft als voornaamste opdracht alle leerlingen een brede vorming te bieden, waarin ze de kans krijgen om zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft hiervoor een visie op vorming ontwikkeld, die als leidraad dient voor alle scholen. Deze visie stimuleert krachtig onderwijs dat alle leerlingen aanspreekt en hen voorbereidt op hun toekomst, zowel in het hoger onderwijs als in de maatschappij.
Om dit te realiseren, is het van belang dat alle leraren gezamenlijk werken aan de persoonsvorming van elke leerling, ongeacht het vak dat ze geven. Door effectieve didactische strategieën toe te passen streven ze naar maximale leerwinst voor alle leerlingen. Hierbij staat een ontwikkelingsgerichte aanpak centraal, die gericht is op het ontdekken en benutten van de individuele mogelijkheden van elke leerling.
Een belangrijke opdracht van de school is om alle leerlingen in aanraking te laten komen met wat essentieel is voor hun groei als volwaardige individuen. Het curriculum speelt hierin een cruciale rol en waarborgt die brede vorming.
Een curriculum in balans is essentieel, waarbij zowel intellectuele als maatschappelijke bagage wordt meegegeven aan de lerenden. Dit vraagt om een vertaling van leerplandoelen naar de schoolcontext, waar kan ingespeeld worden op veranderingen in de maatschappij en de behoeften van de leerlingen.
Een stimulerende leeromgeving, ondersteund door voldoende middelen en faciliteiten, is een voorwaarde voor kwaliteitsvol onderwijs. Daarnaast is het belangrijk dat leraren als teamspelers samenwerken om de leerlingen te ondersteunen en een lerende cultuur te bevorderen. Dit omvat het creëren van ruimte voor kritische reflectie en het stellen van ambitieuze doelen om het onderwijs continu te verbeteren.