- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (aulasessie)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Lerend Netwerk - Samen naar een sterke B-stroom met B-inspired - 1e graad SO B-stroomBen jij op zoek naar inspiratie en effectieve praktijken om het onderwijs in de B-stroom te versterken? Neem deel aan ons lerend netwerk. Laat je inspireren door de aanpak van collega’s, ontdek wat werkt in andere scholen en deel ook jouw eigen succesvolle praktijken. Samen bouwen we aan krachtig en toekomstgericht onderwijs waarin elke leerling telt.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataMechelen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataGent
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 5 Focus op (crisis)communicatie. Hoe communiceer je vlot en efficiënt tijdens een crisismoment op school?Te bepalenTe bepalen
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - Keuzemodule 2 Focus op groepsdynamische processen begeleiden van preventief naar curatief handelen. Hoe werk je aan een relatiebeleid?10 december 2025Brussel
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO - Volledig trajectElke leerling is uniek. Sommigen fladderen moeiteloos door hun schoolloopbaan, terwijl anderen struikelen over drempels die wij als schoolteam willen helpen verlagen. Leerlingenbegeleiding is dan ook geen taak van één persoon, maar een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school.Een goed uitgebouwd beleid helpt niet alleen de leerling, maar versterkt ook de schoolcultuur. Samenwerking is de sleutel. Wanneer leerkrachten, leerlingenbegeleiders, opvoeders, directieleden en andere betrokkenen op één lijn zitten, ontstaat er een krachtig vangnet.Tijdens dit professionaliseringstraject staan we stil bij wat het decreet en het referentiekader omschrijft en hoe we dat vanuit een gezamenlijke visie kunnen vormgeven. Elke vormingsdag geven we stem aan een expert ter zake, daarnaast is er veel ruimte voor het delen van praktijkervaring.Hoe neem jij nu al een rol op binnen de leerlingenbegeleiding? Welke groeikansen zie jij nog voor jezelf, jouw collega’s, het beleid? Je kan over jouw persoonlijke ambitie reflecteren in een groeiportfolio, je kan daarbij ook coaching van een begeleider vragen.Dit traject legt stapstenen voor het bouwen aan een warme, inclusieve school waar elke leerling telt.Meerdere dataOp locatie
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief worden thema's uit het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs inhoudelijk besproken, staan we stil bij de eigen praktijk en gaan we actief aan de slag met het delen van kennis en ervaringen.Meerdere dataOp locatie
- Verbindend schoolklimaat - Verdieping: pesten aanpakkenEen veilig en verbindend schoolklimaat zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Ondanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks toch meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Leerlijnen ‘leren leren’ en een gemeenschappelijke taal dankzij een ‘leren leren’-beleidEen schema heet bij leraar A een samenvatting en bij collega B een mindmap. Wikipedia en ChatGPT zijn volgens de ene leraar onbetrouwbaar en bij de andere moeten leerlingen hun zoektocht net daar starten. En wat met alle tips die collega’s geven aan leerlingen waar niets of toch te weinig mee gebeurt? Bereiken de huidige ‘leren leren’-acties het beoogde effect, zit er een lijn in en snappen leerlingen die? Het graadoverstijgend Gemeenschappelijk Funderend Leerplan vraagt op het vlak van leren leren een geïntegreerde aanpak met een leerlijn die over vakken, graden en finaliteiten heen gaat. Deze vorming ondersteunt jou als (mede)beleidsmaker in het vormgeven van een ‘leren leren’-beleid op school met behulp van bouwstenen voor een duurzaam beleid, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere scholen en kritische vragen die jullie tussentijds stimuleren om de eerste stappen al te zetten naar leerlijnen en gemeenschappelijke taal.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (buitengewoon basisonderwijs)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Wetenschappen en technologie: krachtige didactiek en onderzoekend en ontwerpend lerenTijdens dit initiatief maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Veel leraren zoeken houvast om hun leerlingen écht aan het denken en doen te zetten. Onderzoekend en ontwerpend leren lijkt vaak uitdagend in een diverse klascontext. Dit initiatief biedt een helder kader, concrete voorbeelden en praktische tools waarmee je krachtige leerervaringen vormgeeft. Je leert hoe je leerdoelen verbindt aan onderzoeks- en ontwerpopdrachten, en hoe je je leerlingen actief betrekt, laat redeneren en creatief laat oplossen.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Krachtige didactiekTijdens deze sessie verken je krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Je ontdekt hoe je vanuit nieuwsgierigheid en verwondering duurzame leerervaringen opbouwt, en hoe je je onderwijs zo vormgeeft dat leerlingen actief betrokken zijn, diep leren en verbanden leggen. Deze sessie biedt een stevig kader én praktische handvatten waarmee je met vertrouwen aan de slag kunt.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je schoolUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coachesTijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: effectieve leerstrategieën integreren in verschillende disciplinesWist je dat leerlingen daadwerkelijk kunnen ‘leren leren’ met effect?Tijdens dit initiatief verdiep je je in effectieve leerstrategieën in het kader van een kennisrijk curriculum. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze leerstrategieën zo functioneel mogelijk te gebruiken in bijvoorbeeld wiskunde, Nederlands en wetenschappen & technologie. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het inzetten van leerstrategieën in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school.Interessante praktijkvoorbeelden ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in onze Nieuwsbrief ‘Uit het werkveld’.Meerdere dataOp locatie
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coaches (buitengewoon secundair onderwijs)Tijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online