- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (buitengewoon basisonderwijs)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om het effectief didactisch handelen te optimaliseren in de school en in de klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (eerste, tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; leer je met en van elkaar. We raden daarom aan om met minimaal 2 collega’s in te schrijvenMeerdere dataOnline
- Lerend netwerk: spelling binnen een krachtige leeromgevingMerk je dat (sommige) leerlingen minder goed spellen? Wat werkt effectief om je leerlingen vlotter te leren spellen? Tijdens dit netwerk ga je met de aangereikte didactische handvatten aan de slag in je klas.Meerdere dataOp locatie
- Wetenschappen en technologie: krachtige didactiek en onderzoekend en ontwerpend lerenTijdens dit initiatief maak je kennis met krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Veel leraren zoeken houvast om hun leerlingen écht aan het denken en doen te zetten. Onderzoekend en ontwerpend leren lijkt vaak uitdagend in een diverse klascontext. Dit initiatief biedt een helder kader, concrete voorbeelden en praktische tools waarmee je krachtige leerervaringen vormgeeft. Je leert hoe je leerdoelen verbindt aan onderzoeks- en ontwerpopdrachten, en hoe je je leerlingen actief betrekt, laat redeneren en creatief laat oplossen.Meerdere dataOp locatie
- Differentiëren in de basisschoolElke dag werken jullie met diverse leerlingen, elk met hun eigen behoeften. Ons gezamenlijke doel is dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Tegelijkertijd weten we hoe uitdagend dit in de dagelijkse praktijk kan zijn.Differentiatie lijkt hét sleutelwoord. Althans, dat denken we vaak. Maar we weten ook hoe ingewikkeld het is om effectief te differentiëren. Tijdens deze nascholing nemen we jullie mee in de meest recente wetenschappelijke inzichten over differentiatie en bekijken we hoe je dit praktisch en werkbaar kunt organiseren in je klas.Op aanvraag
- Sleutels voor sterk wiskundeonderwijs in de kleuterklas. Met kleine stappen, sprongen vooruit!Geef al je kleuters een stevige wiskundige basis en ontdek hoe elke stap telt om grote sprongen vooruit te maken. In deze nascholing ontdek je welke sleutels jij kan inzetten om getalbegrip en andere wiskundige inhouden te versterken bij je kleuters met aandacht voor reken-wiskundetaal.Op aanvraag
- Wetenschappen en technologie - Krachtige didactiekTijdens deze sessie verken je krachtige didactiek voor wetenschappen en technologie. Je ontdekt hoe je vanuit nieuwsgierigheid en verwondering duurzame leerervaringen opbouwt, en hoe je je onderwijs zo vormgeeft dat leerlingen actief betrokken zijn, diep leren en verbanden leggen. Deze sessie biedt een stevig kader én praktische handvatten waarmee je met vertrouwen aan de slag kunt.Op aanvraag
- Krachtig en doelgericht aan de slag met je basisaanbod in de klas en omgevingTijdens dit initiatief maak je kennis met een krachtige speelleeromgeving waar kinderen worden uitgedaagd, gestimuleerd en waar hun natuurlijke nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd. Tijdens dit initiatief leer je een krachtige speelleeromgeving opbouwen aan de hand van inzichten die je sterker zullen maken in je klas. We passen hierbij de principes van effectieve didactiek toe.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je school (niveau scholengemeenschap)Uit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Op aanvraag
- Lerend netwerk: Didactische coaches, samen naar een effectief didactisch beleid op je schoolUit onderzoekt blijkt dat het inzetten op het onderwijskundig beleid in je school de onderwijskwaliteit vergroot. Hoe zorg je voor een gedragen en levendig onderwijskundig beleid dat effect heeft op het leren van leerlingen? In dit netwerk delen we inzichten over wat werkt in de klas en op het niveau van het beleid. We leiden je op tot didactische coach en leren van en met elkaar door ervaringen uit te wisselen. Een netwerk waarin je concreet aan de slag gaat om je effectief didactisch handelen te optimaliseren in je school en in je klas.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coachesTijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk: effectieve leerstrategieën integreren in verschillende disciplinesWist je dat leerlingen daadwerkelijk kunnen ‘leren leren’ met effect?Tijdens dit initiatief verdiep je je in effectieve leerstrategieën in het kader van een kennisrijk curriculum. Vervolgens gaan we samen aan de slag om deze leerstrategieën zo functioneel mogelijk te gebruiken in bijvoorbeeld wiskunde, Nederlands en wetenschappen & technologie. Tenslotte delen we onze ervaringen rond het inzetten van leerstrategieën in onze klassen en we inspireren onze collega’s op school.Interessante praktijkvoorbeelden ontworpen binnen het lerend netwerk publiceren we mits jouw toestemming ook graag Vlaanderenbreed in onze Nieuwsbrief ‘Uit het werkveld’.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk 'Beleid op leerlingenbegeleiding' basisonderwijsEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Lerend netwerk: Effectief didactisch beleid, didactische coaches (buitengewoon secundair onderwijs)Tijdens dit initiatief geven we handen en voeten aan effectief didactisch beleid. We gaan dieper in op de principes van lesson Study, waarbij leraren samenwerken om lesdoelen te formuleren, effectievere lessen te ontwerpen en deze gezamenlijk te observeren. Het doel is om ons onderwijs te verbeteren door middel van reflectie en onderzoek naar lespraktijken. Op die manier kunnen we onze didactische aanpakken verfijnen en nog beter afstemmen op maat van onze leerlingen.Meerdere dataOp locatie en online
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Help, onze leerlingen kunnen niet leren en doen niets met onze tips! Hoe zetten we hen op de goede weg? (teamgericht)Wil jij je leerlingen meer leerwinst helpen boeken? En wil je hen aanleren hoe ze vlotter met jouw tips aan de slag gaan en dit steeds meer zelfstandig kunnen? We gaan samen op zoek naar concrete groeikansen in jouw klas en op jouw school vanuit het gemeenschappelijk funderend leerplan en met de hulp van leerstrategieën.Op aanvraag
- Train je coachende vaardigheden voor je klaspraktijk (teamgericht)De nieuwe leerplannen dagen leerlingen meer uit om hun leren zelf in handen te nemen. Als leraar ga je op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. In deze nascholing leer en oefen je hoe een coachende aanpak hierin kan helpen.Op aanvraag