- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: Lerend netwerk zorg- en kansenbeleid (basisonderwijs - regio West-Vlaanderen)Wil je als professional betrokken bij de uitbouw van zorg- en kansenbeleid in het basisonderwijs stilstaan bij de eigen praktijk en via collegiale consultatie inspiratie opdoen voor vernieuwing en verbetering? Schrijf je dan zeker in voor dit lerend netwerk.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk binnen het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SODit netwerk is een vervolgtraject dat vormgegeven wordt op basis van de noden en vragen van de deelnemers van het groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding SO. Tijdens dit initiatief reflecteer je over je eigen specifieke schoolcontext a.d.h.v. inspirerende bouwstenen van het vademecum zorg en kansen. Je gaat in gesprek met andere deelnemers over o.a. schoolvisie, praktische schoolwerking, de uitwerking van het beleid zorg en kansen op de school, ... Je krijgt tips en tricks van andere collega's. Je deelt inzichten en materialen met elkaar om als onderwijsprofessional, leerlingenbegeleider, je job te versterken.Meerdere dataBrugge
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - secundair onderwijs AntwerpenTijdens dit initiatief staat het delen van praktijkervaringen en materialen centraal, met als doel de geïntegreerde leerlingbegeleiding op je school (verder) vorm te geven en te versterken. We zetten ook sterk in op je eigen leer-en groeiproces door ruimte te creëren voor leervragen, intervisievragen... Als deelnemer bepaal je voor een groot deel zélf de inhouden van de netwerkmomenten en dat binnen een veilige setting. We voorzien ook werktijd om met de opgedane kennis aan de slag te gaan.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basisonderwijs - Expeditie ZTijdens dit traject ga je als school kritisch kijken naar je beleid op leerlingbegeleiding op dit moment: wat loopt goed, waar liggen hiaten? Je leert om, binnen de vastgelegde kaders, te komen tot een functioneel, doelgericht en efficiënt beleid op leerlingbegeleiding.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio LimburgBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataHasselt
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio AntwerpenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataAntwerpen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Mechelen-BrusselBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataMechelen
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio Oost-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: (startende) zorgcoördinatoren regio West-VlaanderenBen je nieuw in de opdracht als zorgcoördinator en/ of ben je op zoek naar overzicht over het geheel van jouw opdracht en praktische handvatten voor het voeren van een zorg- en kansenbeleid? Dan is dit nascholingsinitiatief iets voor jou.Meerdere dataOp locatie
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: GOK-module (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Dit professionaliseringsinitiatief ondersteunt scholen bij het ontwikkelen en versterken van een schooleigen actieplan rond gelijke onderwijskansen, in lijn met de verwachtingen uit de regelgeving. Vertrekkend vanuit een data-geïnformeerde beginsituatieanalyse, bepalen scholen onderbouwde streefdoelen en relevante indicatoren. Dit resulteert in een concreet en haalbaar actieplan met een duidelijk tijdspad én met focus op de effecten van de geplande acties.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module brede basiszorg als hefboom voor goed onderwijs (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit initiatief versterkt de school haar beleid rond brede basiszorg vanuit een kwaliteitsvolle en contextgerichte benadering. Je krijgt inspirerende kaders, tools en instrumenten die kunnen bijdragen aan een doelgerichte verbetering van de brede basiszorg aangereikt. Er is bijzondere aandacht voor de betekenisvolle inzet van data als hefboom voor kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast reflecteer je als school over een gedragen en efficiënte implementatie van brede basiszorg.Meerdere dataGent
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: module startende leerlingenbegeleiders (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit traject verwerft de leerlingenbegeleider de noodzakelijke basiscompetenties en inzichten.Meerdere dataGent
- Het leerlingendossier als instrument in functie van leerlingenbegeleidingEen recent onderzoek naar kennishiaten in de brede basiszorg en verhoogde zorg (De Neve, D. et al., 2025) toont aan dat veel scholen een kennisnood hebben inzake "gebruiksvriendelijke en efficiënte manieren om doelgericht informatie over leerlingen systematisch bij te houden, op te volgen (via het leerlingendossier, zonder te veel extra planlast) en in te zetten". Met deze sessie willen we aan die kennisnood tegemoet komen.Meerdere dataOnline
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs Oost-VlaanderenTijdens dit initiatief worden thema's uit het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs inhoudelijk besproken, staan we stil bij de eigen praktijk en gaan we actief aan de slag met het delen van kennis en ervaringen.Meerdere dataOp locatie
- Inschrijvingsrecht: capaciteit bepalen of niet in het gewoon basisonderwijsLeerlingen inschrijven: simpel, toch? Maar wat als je dit nog nooit deed, er capaciteit meespeelt of scholen uit de buurt plots digitaal aanmelden? Deze webinar is jouw GPS in de reglementering rond inschrijvingsrecht in het gewoon basisonderwijs.Meerdere dataOnline
- Geïntegreerde leerlingenbegeleiding: lerend netwerk leerlingenbegeleiding - basisonderwijs West-VlaanderenEen lerend netwerk waarbij we stil staan bij het uitwerken van een beleid op leerlingenbegeleiding.Hoe is dit opgebouwd?Hoe kunnen we onze brede basiszorg versterken?Meerdere dataBrugge
- Groeitraject geïntegreerde leerlingenbegeleiding: basismodule (secundair onderwijs - regio Oost-Vlaanderen)Tijdens dit traject maak je een BSA van de eigen leerlingenbegeleiding. Je krijgt zicht op wetgevende kaders en elementen van een kwaliteitsvolle werking. Deze inzichten worden afgetoetst aan de schooleigen context en worden geconcretiseerd door middel van een beleidsdocument. Je maakt een aanzet tot actieplan op schoolniveau.Meerdere dataGent
- Continuüm van zorg - basiszorg. Opdracht en rol van elke partner binnen leerlingenbegeleiding op schoolMet het leersteundecreet is er een nieuwe partner toegevoegd aan het speelveld van actoren die een rol spelen op vlak van leerlingenbegeleiding op school, namelijk de leersteuncentra.Er zijn nu vier decretaal vastgelegde partners op het vlak van leerlingebegeleiding: de school, die de regie heeft over het totale leerproces van de leerling, de pedagogische begeleiding, het centrum voor leerlingenbegeleiding en het leersteuncentrum.In dit webinar verhelderen we de rol van elke partner en benoemen we uitdagingen en kansen om verbindend samen te werken.Te bepalenTe bepalen