Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Door een aanpassing aan de beroepskwalificatie Logistiek assistent in de zorg werden het curriculumdossier en dus ook het leerplan Assistentie in wonen, zorg en welzijn (III-AWZ-a) bijgestuurd. Er is een rubriek 4.5 toegevoegd met daarin leerplandoel 28 rond EHBO en levensreddend handelen. De kennis en vaardigheden van leerlingen met betrekking tot levensreddend handelen (BLS) bij baby’s en kinderen worden uitgediept. Er zijn specifieke richtlijnen en procedures binnen de zorgcontexten waarmee men rekening houdt. Het nieuwe doel is afgestemd op leerplandoel 20 uit het leerplan Basiszorg en ondersteuning (III-BaOn-a).
Heb je al gehoord van het Climate Action Project? Je kan je school gratis inschrijven in een wereldwijd netwerk om samen te werken rond klimaatverandering. 6 weken lang (timing vrij te kiezen) krijg je ondersteuning om samen met je leerlingen (van 3 tot 21 jaar) klimaatverandering te ontdekken, oplossingen te ontwikkelen en in actie te schieten. Zeker voor de 2de graad biedt dit veel inspiratie.
GRIP staat voor Groeipad Informatieveiligheid en Privacy. Het is een hulpmiddel dat scholen in Vlaanderen ondersteunt om stap voor stap te werken aan een veilige en privacybewuste omgang met informatie. Het groeipad helpt om:Inzicht te krijgen in hoe goed je school al bezig is met informatieveiligheid en privacy.Concrete acties te plannen om beter te worden, op een tempo dat haalbaar is. Bewustzijn te creëren bij alle medewerkers over het belang van gegevensbescherming.Je kan het zien als een routekaart: je start waar je nu staat en groeit geleidelijk naar een hoger niveau van veiligheid en privacy. Het is dus geen eenmalige checklist, maar een continu verbeterproces.
Dit jaar staat De Warmste Week in het teken van onzichtbaar ziek zijn. 🎒Ook binnen het onderwijs dragen veel leraren, directies, leerlingen, ondersteunend personeel... vaak een zware, onzichtbare rugzak. Soms zien we alleen het resultaat: iemand die afwezig is, iemand die worstelt, iemand die net dat extra stapje moet zetten. De komende adventsperiode willen we deze verhalen een licht geven. Op onze kanalen vind je vanaf volgende week De Warmste Rugzak 🔥: verhalen van veerkracht, warmte en verbondenheid, die ons eraan herinneren dat elke rugzak anders is, maar niemand die alleen hoeft te dragen. In het delen van deze verhalen laten we een hoopvol licht schijnen op het onzichtbare en tonen we dat er altijd ruimte is voor zorg, aandacht en verbondenheid.Samen maken we het onzichtbare zichtbaar.
17 november 2025
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in november 2025
Armoede mag nooit een drempel zijn voor onderwijsparticipatie. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het bestrijden van armoede dan ook een fundamenteel onderdeel van een zorgbrede en kansenrijke school. Een sterk armoedebeleid rust op vijf samenhangende pijlers:onderwijsparticipatie met minimale schoolkostencommunicatie en dialoog met oudersmaatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële gezondheid van de schoolvisie op kwetsbaarheid en armoedevoer een gelijke onderwijskansenbeleid
In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.
Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.
Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.
Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.
Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.
Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar of ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.
De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.
Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.De twee meest verregaande vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn principe zijn afzondering en fixatie verboden, in uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen wel toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten
Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.
Je vindt hier de definitie en de drie vormen van fixatie.