Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Aanpassing schoolreglement: problematische afwezigheden leerlingen

    wo 10 september 2025

    Vanaf 1 september 2025 zijn leerlingen die te laat komen of vroeger vertrekken, pas problematisch afwezig als ze minimaal één lestijd/lesuur van de halve dag afwezig waren zonder wettiging. Scholen hadden de vrijheid om te bepalen of ze leerlingen die te laat kwamen of een deel van de halve dag problematisch afwezig waren al dan niet als problematisch afwezig te registreren.

  • BTW: uitstel gebruik nieuw rekeningnummer voor betalingen bij je btw-aangifte

    wo 10 september 2025

    Een aantal procedures van de btw-ketting zouden oorspronkelijk ingaan op 1 mei 2025, maar werden uitgesteld tot 1 oktober 2025. In overleg met het ITAA werd opnieuw beslist tot uitstel. Een nieuwe invoeringsdatum geeft de btw-administratie nog niet.

  • Extern initiatief: Praktische aanpak van tuchtprocedures en examenbetwistingen in het leerplichtonderwijs: een juridische blik

    wo 10 september 2025

    PUC – KU Leuven Continue organiseert op dinsdag 21 oktober een avondsessie over tuchtprocedures en examenbetwistingen in het leerplichtonderwijs. Tijdens deze praktijkgerichte opleidingsavond (van 17.45 tot 21 uur) worden twee actuele en juridisch relevante thema’s binnen het leerplichtonderwijs onder de loep genomen:Tuchtprocedures helder uitgelegd: Krijg inzicht in de juridische aanpak van tuchtprocedures bij personeel en leerlingen binnen het leerplichtonderwijs.Examenbeslissingen juridisch onderbouwd: Leer hoe je evaluatiebeslissingen motiveert en wat er komt kijken bij betwistingen tot en met de Raad van State.

  • Groeitraject voor leerlingenbegeleiding so

    wo 10 september 2025

    In dit traject:Ga je aan de slag met inspirerende bronnen en materialen uit het vademecum van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.Ontdek je hoe het decreet leerlingenbegeleiding richting en houvast kan geven in jouw dagelijkse praktijk.Sta je stil bij wetenschappelijke inzichten, het referentiekader en het toezichtskader onderwijskwaliteit.Groei je in je sleutelrol, samen met partners binnen én buiten de school.Werk je met een groeiportfolio, waarin je jouw eigen leervragen en ontwikkeling concreet maakt.Ga je in intervisie met collega’s: herkenbare cases, eerlijke gesprekken, sterke inzichten.Ontmoet je experten die je inspireren en praktische handvatten aanreiken.Ervaar je de kracht van delen en samen leren – want de beste inzichten ontstaan in dialoog.

  • Initiatieven binnen ons netwerk: Afgestemd onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen

    wo 10 september 2025

    De hogeschool VIVES Vives Continue biedt onder de naam VIVES Continue navormingen aan. Wij vestigen je aandacht op een professionalisering rond afgestemd onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen. Het concept ‘cognitief sterk functionerende leerlingen’ en het model van talentontwikkeling staat centraal in deze bijscholing.

  • KdG Academy helpt je professioneel groeien

    wo 10 september 2025

    Jij maakt elke dag het verschil in de klas. KdG Academy helpt je groeien met opleidingen rond bv. klasmanagement, communicatieskills en leerlingenwelzijn. Volg een bijscholing uit het open aanbod of kies voor een opleiding op maat

  • Navormingsaanbod Ziekenhuisschool Inkendaal i.s.m. Revalidatieziekenhuis Inkendaal

    wo 10 september 2025

    Ziekenhuisschool Inkendaal organiseert in samenwerking met het Revalidatieziekenhuis Inkendaal enkele nascholingen. De sessies gaan over ADHD, de effecten van mediagebruik op kinderen en jongeren, het autisme belevingscircuit en onderwijs aan zieke of revaliderende kinderen.

  • Ouderschapsverlof bij langdurige pleegzorg

    wo 10 september 2025

    Gelijklopend met de federale regelgeving werd het recht op ouderschapsverlof bij langdurige pleegzorg vanaf 1 juli 2025 ingeschreven.

  • VONDeling nr 52 december 2024

    middenkadercongres - directiecongres bao - soep op de stoep - en route - sint en adventsdrink -...

  • VONDeling nr 53 april 2025

    Zorgmeerdaagse - Directiecongres SO - Dag van de Godsdienst - COBES - dag van de directeur-...

  • Basisinformatie

    Basisinformatie en duiding bij de leerplandoelen

  • Inspirerend materiaal

    Didactische tips, ondersteunende documenten, duiding bij leerinhouden...

  • Leerplan

    Hieronder vind je de Word-versie van het complementair leerplan wiskunde. Klik om te downloaden.

  • Bronnen

    Interessante bronnen

  • Cultuur

    Cultuur en jonge mantelzorg

  • Herkenning

    De rol van de school en leraren in herkenning

  • Jonge mantelzorg

    In Vlaanderen groeit één op vijf jongeren op met een zorgrol voor iemand in hun omgeving, een ouder, broer, zus of vriend die extra ondersteuning nodig heeft. Deze PRO.-pagina werpt licht op het vaak onzichtbare leven van jonge mantelzorgers: wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze zich voelen en welke impact hun zorgrol heeft. We nodigen scholen, leraren en ouders uit om deze jongeren te (h)erkennen en te ondersteunen, zodat ze zich gezien en gesteund weten in hun unieke situatie.

  • Omgaan met zorg en stigma

    Hoe omgaan met zorg en stigma?

  • Ouders als partners

    Ouders als partners in jonge mantelzorg

  • Rol in ondersteuning

    De rol van school en leraar in ondersteuning van jonge mantelzorgers

  • Wat?

    Wat is een jonge mantelzorger?

  • Aan de slag met sterk klasmanagement

    Hoewel de leraar een sleutelrol speelt in het creëren van een krachtige leeromgeving, is hij of zij daarin nooit alleen. Sterk klasmanagement vraagt om een sterk onderwijskundig beleid en dus een gedeelde visie, gedeelde verantwoordelijkheid, consistente afspraken en structurele ondersteuning vanuit het hele schoolteam.

  • Bouwstenen sterk klasmanagement

    In het raamwerk 'van grenzen stellen tot verbinden' (Struyf et al., 2025) vind je concrete maatregelen en strategieën voorgesteld in 9 bouwstenen om klasmanagement te versterken. Aan elke bouwsteen kan je met je schoolteam werken via preventieve, remediërende en curatieve strategieën die in wisselwerking staan met elkaar.Wanneer er toch problemen zijn en de school op een gepaste remediërende en curatieve manier omgaat met moeilijke situaties, kan de school escalaties voorkomen.Alle bouwstenen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De ene al wat meer dan de andere. Om sterk klasmanagement te bevorderen, volstaat het niet om slechts op één bouwsteen in te zetten.

  • De kracht van sterk klasmanagement

    Een krachtige leeromgeving begint bij een sterke klaswerking: daar zetten leraren dagelijks op in. De leraar doet ertoe: dat blijkt niet alleen uit onderzoek, maar wordt ook elke dag bevestigd in de klaspraktijk. Maar wat kenmerkt sterk klasmanagement precies? Deze vraag vormt de basis voor doordachte en effectieve klasorganisatie. Op deze pagina lees je meer over de relatie tussen sterk klasmanagement en wetenschappelijke inzichten, hoe het bijdraagt aan een krachtige leeromgeving en hoe je hierin ondersteund kan worden.

  • JAL-document basisoptie Economie en organisatie B-stroom

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.

  • JAL-document basisoptie economie en organisatie A-stroom

    JAL staat voor jaarplan – agenda – leerplan. Met deze tool kun je een jaarplan opmaken en de voorziene en de werkelijke tijd voor het realiseren van leerplandoelen invullen. Daarnaast kun je ook opgeven hoe je de doelen wilt realiseren en met welke andere vakken je kan samenwerken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?