Als praktijkleraar en ambachtsman willen we leerlingen voorbereiden op het métier van keukenmedewerker, hulpkok, kok, kelner, sommelier, patissier, broodbakker, chocolatier, slager, charcutier, traiteur … We willen dat onze lessen het gewenste effect hebben.
Op onze themapagina en in een interactieve visual belichten we de verschillende elementen die bijdragen tot lessen met effect.
In deze bijdrage vertalen we deze principes naar een praktijkles in het domein Voeding en horeca. We volgen dezelfde structuur als de visual. Meer informatie en duiding kan je nalezen op de themapagina of visual.
We starten met de voorbereidingsfase. In volgende nieuwsbrieven wordt telkens een andere fase besproken.
Tijdens de voorbereidingsfase bekijken we voor een komende periode of lessenreeks hoe we leerplandoelen zullen realiseren. Dit doe je niet alleen maar stem je af met je collega die binnen hetzelfde leerplan een opdracht heeft of een parallelklas heeft, waarmee je samenwerkt, binnen de hele vakgroep ...
In deze fase denk je na over welke leerplandoelen je aan bod laat komen, de organisatie van de praktijkles, de beginsituatie van de leerling en het leermateriaal.
Een grondige studie van het leerplan laat je toe om de leerplandoelen om te zetten in concrete lesdoelen die je gefaseerd kan aanbrengen. Stem in de voorbereiding dus ook af met je collega hoe je bepaalde leerplandoelen zal aanpakken, welke kenniselementen waar aan bod komen, hoe je dit zal koppelen aan praktische vaardigheden.
Deze voorbereiding doe je omwille van de praktische organisatie voor een volledig schooljaar of graad. Zo kan je bijvoorbeeld technieklessen afwisselen met productiegerichte praktijkdagen (bv didactisch restaurant, winkelverkoop …); je kan werken met thema’s zodat je kan afwisselen van contexten en leerlingen extra kan motiveren; je kan oefenlessen inbouwen (formatief begeleiden) en op het einde summatief evalueren …
Bij de inhoudelijke uitwerking zal je ook rekening houden met de beginsituatie van de leerling. Informeer bij je collega’s van de andere graden en bewaak de leerlijn over de graden heen zodat er een logische opbouw is van het eerste tot het 7de leerjaar. Op de leerplanpagina vind je ondersteunende documenten die de leerplandoelen op de verschillende graden in kaart brengen (bv. leerlijn Restaurant-keuken bij basisinformatie 7de leerjaar Kok).
Maak ook afspraken binnen de vakgroepen hoe je de informatie aanbiedt aan de leerling en welke verwerkingsopdracht je hieraan koppelt.
Gerechten bied je aan in de vorm van een technische fiche. Gebruik hiervoor een vast sjabloon (evt. gekoppeld aan een softwarepakket) met vermelding van benodigdheden (consequente aanduiding van eenheden, vast aantal personen), beschrijving van bereiding in instructietaal met vaktermen … Door kostprijzen te vermelden op de fiche kan je leerlingen bewust maken van de grondstoffenkost.
Leerinhouden zoals basisbereidingen, grondstoffenkennis, voedselveiligheid kan je zichtbaar maken via een eigen cursus of cursusmateriaal (bv. MjPublishing). De keuze en de manier van omgaan met leermiddelen is een belangrijke stap in effectief lesgeven. Lees hier meer over het bewust en geïnformeerd omgaan met leermiddelen.
Het aanbieden van leerinhouden is één zaak, nadenken over hoe leerlingen deze inhouden verwerken is minstens even belangrijk. Zorg voor zinvolle verwerkingsopdrachten en wissel hierin af zodat leerlingen telkens geprikkeld worden.
Een greep uit een aantal verwerkingsopdrachten:
Deze verwerkingsopdrachten komen later aan bod bij de beginfase van elke les en het realiseren van de specifieke doelen maar je kan met het team nadenken welk gewicht je hieraan geeft in de evaluatie, hoe je deze verzamelt (bv. digitaal portfolio), wie en wanneer deze opdracht communiceert en begeleidt.
In een volgende nieuwsbrief bespreken we de beginfase.
Heb je zelf concrete voorbeelden van uitgewerkte documenten, verwerkingsopdrachten … of wens je te reageren op deze bijdrage? Aarzel niet om mij te contacteren!