Voedsel is goud, verspillen is fout

ma 20 oktober 2025

Naar aanleiding van de Internationale dag tegen voedselverlies en -verspilling op 29 september 2025 lanceerde OVAM samen met ‘de Kostwinners’ enkele acties die zeer bruikbaar zijn in het onderwijs. In de rubriek Economisch en duurzaam handelen wordt in een aantal leerplandoelen verwezen naar restverwerking en wastecost ; in de leerplannen wordt verwezen naar de wegwijzer duurzaamheid.

Hieronder bespreken we enkele concrete voorbeelden en mogelijke werkvormen die je rond dit thema kan toepassen in de klas.

Je kan deze leerinhouden situeren in het Europees beleid en de doelstelling om tegen 2030 de voedselverspilling terug te dringen met 30%.

Een goed vertrekpunt om dit te situeren is de website “Voedselverspilling in Europa: feiten, EU-beleid en doelstellingen voor 2030”. Je kan de leerling de website laten verkennen aan de hand van een werkblaadje met enkele essentiële vragen waarvan ze de antwoorden vinden op de website.

Horeca

sla link op in klembord

Kopieer

Via ovam.vlaanderen.be/web/kostwinners/in-de-horeca kan je leerlingen laten kennismaken met enkele concrete voorbeelden over hoe horecazaken omgaan met voedselverlies.

Je kan leerlingen deze voorbeelden laten ontdekken en laten motiveren welk voorbeeld hen aanspreekt en laten voorstellen welke concrete acties je zou kunnen doen op school of op de werkplek.

Je kan leerlingen laten kennismaken met getwasted.eu - een platform (business tot business) die de markt van voedseloverschotten zichtbaar maakt.

Als inleiding kan je het campagnefilmpje met Tim Boury gebruiken.

Grootkeuken

sla link op in klembord

Kopieer

Ook voor de grootkeuken vind je heel wat concrete voorbeelden die leerlingen kunnen aanzetten tot reflectie en concrete acties.

Hotel

sla link op in klembord

Kopieer

Daarnaast ontwikkelde Foodwin een tool die specifiek ingaat op de specifieke context van een hotel.

Bakkerij

sla link op in klembord

Kopieer

Het project Bread2B van HOGENT onderzoekt hoe onvermijdbare broodverliezen in bakkerijen en supermarkten te reduceren vallen door ze opnieuw te gebruiken in innovatieve biersoorten en bakkerijproducten. Je kan dit project verkennen en dieper ingaan op bepaalde aspecten bv. het marktonderzoek bij bakkers. Je kan leerlingen andere voorbeelden laten zoeken hoe bakkerijen omgaan met voedseloverschotten (bv To Good To Go, verkoop brood van gisteren, vermaling oud brood tot nieuwe grondstof ...)

Voedselverliesscan

sla link op in klembord

Kopieer

Wil je op school werken aan bewustzijn van het team en leerlingen dan kan je aan de slag gaan met de voedselverliesscan.

Via gerichte vragen ontvang je persoonlijk advies of kan je opvallende visuals creëren om te gebruiken bij de bewustwordingscampagne.

Plan-eet app (1ste en 2de graad)

sla link op in klembord

Kopieer

Om leerlingen bewust te maken van voedselverlies in het dagelijks leven, kan je leerlingen laten werken met de Plan-eet app. In deze app vind je technieken om voedsel optimaal te bewaren, recepten om restjes in te verwerken, aankooptips ... Daarnaast kan je met de app een inschatting maken van hoeveel eetbaar voedsel je dagelijks weggooit. Via dit radio-interview kan je leerlingen warm maken voor dit thema!

Verhalen in bokalen

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan verschillende bewaartechnieken (steriliseren, pasteuriseren, bewaren op azijn of olie, pekelen …) bespreken en leerlingen aan het werk zetten met voedselresten. Je kan ze vragen om de link te leggen met hun grootouders, cultuur (zie project Pot-up in Oostende).

Laat leerlingen hun creatie voorstellen en hierbij hun verhaal vertellen zoals ze dit ook kunnen brengen voor de klant of gast (storytelling zie Okan-project HTISA Gent)

Kant-en-klaar lesmateriaal

sla link op in klembord

Kopieer

Op de site van OVAM Vlaanderen vind je ook nog uitgewerkt materiaal die je kan inzetten om van dit thema een krachtige les te maken.

Heb je acties opgezet rond voedselverlies of concreet materiaal uitgewerkt? Aarzel niet om ze met mij te delen!

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?