Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in mei 2025.
We brengen ons christelijk project zichtbaar tot leven binnen een diverse samenleving.
We werken aan kwaliteitsvol, kennisrijk en zorgbreed onderwijs, met oog voor brede vorming en gelijke kansen.
Professionaliseringsaanbod basisonderwijs schooljaar 2025-2026.
We koppelen pedagogisch-didactisch beleid aan duurzame keuzes voor personeel, infrastructuur en digitalisering.
Op deze pagina lees je op welke wijze je met jouw collega's aan de slag zou kunnen gaan en een aanbod aan begeleidingsinitiatieven.
Elke leerling helpen groeien: daar zetten leraren dagelijks op in. Dat de leraar ertoe doet, wijst niet enkel (wetenschappelijk) onderzoek uit, maar dat ervaart ook elke leraar in de lespraktijk. Maar wat doet een effectieve leraar dan?Op deze pagina lees je meer over wetenschappelijk onderzoek naar wat een effectieve leraar doet.
Op deze pagina lees je de inhoud achter de verschillende elementen van de visual Lessen met effect. Het gaat over dezelfde inhoud als die verstopt zit achter de interactieve visual.Je kunt hier de afzonderlijke onderdelen bestuderen.
In deze interactieve visual hebben we een handig overzicht willen geven van didactische strategieën die in de literatuur en wetenschap steeds weer hoog effectief blijken te zijn.We hebben geprobeerd de meest elementaire strategieën mee te nemen die leraren in elke les kunnen inzetten. We hopen hiermee jou als leraar te ondersteunen om nog betere lessen te geven, zodat leerlingen effectiever leren.
De leraar maakt het verschil! We weten dat dit zo is, en we ook dat de ene leraar meer verschil maakt dan de andere. Dit komt onder meer doordat de ene leraar effectievere strategieën inzet dan de andere.Via kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek weten we steeds beter wat die sterke strategieën zijn.Bij effectieve didactiek gaat het erom dat we gebruik maken van die wetenschappelijke kennis en dat we op zoek gaan naar effectieve manieren om alle leerlingen zoveel mogelijk te laten leren.
Vanuit de christelijke inspiratie van ons vormingsproject zien we drie belangrijke aandachtspunten voor een evenwichtig, kwaliteitsvol curriculum dat alle leerlingen groeikansen biedt.
Een kennisrijk curriculum is inhoudsrijk, duidelijk en coherent. Daar houden we rekening mee bij de ontwikkeling van het nieuwe leerplan.
We kiezen er niet zomaar voor om een nieuw leerplan te ontwikkelen. Drie belangrijke redenen voor deze beslissing vind je hier.
We baseren ons voor het nieuwe leerplan op de principes van een kennisrijk curriculum. Voor we uitleggen wat zo'n curriculum is, geven we je hier drie principes of uitgangspunten. Ze hangen met elkaar samen en bepalen mee hoe je een kennisrijk curriculum opbouwt.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen besliste in december 2024 om een nieuw leerplan te ontwikkelen voor basisonderwijs, inclusief leerlingen met een IAC, op basis van de principes van een kennisrijk curriculum.Op deze pagina geven we je meer informatie over:het waarom van deze beslissinghet wat van een kennisrijk curriculumhet hoe van de manier waarop we het nieuwe leerplan vormgeven Deze informatie zal geregeld worden geüpdatet, zodat je steeds op de hoogte bent van de meest recente stand van zaken. Vragen? Neem contact op met leerplanbasis@katholiekonderwijs.vlaanderen
Het nieuwe leerplan is nog volop in ontwikkeling. Wat voldoende gerijpt is om te delen, posten we hier.
Hoe gaan we concreet aan de slag? Wanneer zal je het nieuwe leerplan kunnen raadplegen? We houden je hier op de hoogte van de stand van zaken, steeds op basis van de informatie waarover we zelf beschikken.
Antwoorden op de meest gestelde vragen verzamelen we hier.
Een andere thuis: we kijken uit naar Jezus die anders aanwezig is, naar de Heilige Geest.
Hoopvol thuis: we zijn verwachtingsvol, we kijken uit naar de toekomst.
(t)huis op stelten: we zien een frisse wind waaien doorheen het huis, er groeit openheid.
Thuiskomen: ik mag mezelf zijn bij jou, jij mag bij mij te gast zijn.