Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Aanbod initiatieven schooljaar 2025-2026 in het studiedomein Maatschappij en welzijn

    do 27 november 2025

    Deze kalender geeft een overzicht van onze Vlaanderenbrede initiatieven. Maandelijks ontvang je een update van deze kalender. Voel je vrij om aan te sluiten op een locatie naar keuze indien we een initiatief meermaals aanbieden. Via het info-icoontje naast het initiatief kom je op de inschrijvingspagina terecht.

  • Extern initiatief: Euroclassica-examens voor Latijn en Grieks

    do 27 november 2025

    We bezorgen je hierbij het bericht van Geert Kentane.

  • Extern initiatief: oproep jurering Certamina Olympiades Latijn en Grieks

    do 27 november 2025

    Beste collega Verbeteren van vertalingen is een hele klus. Maar wat als je tijdens het verbeteren ondersteuning krijgt van een academicus, tot interessante gesprekken komt en je ook zelf de ervaring hebt te leren? Dat is wat jureren voor de Vlaamse Olympiade Latijn & Grieks kan betekenen: in een boeiende dialoog met collega’s ben je met de kern van je vak bezig, leer je nieuwe teksten grondig kennen en reflecteer je over wat een vertaling tot een goede vertaling maakt.

  • Onderzoek over mensenrechten in het secundair onderwijs FIRM)

    do 27 november 2025

    In opdracht van het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM) voert het onderzoekscentrum Indiville een onderzoek naar mensenrechten in het secundair onderwijs. Mensenrechten zijn in scholen heel concreet en dagelijks aanwezig en leraren worden vaak met extra uitdagingen geconfronteerd. Ervaringen van leraren helpen de onderzoekers om mensenrechteneducatie beter te begrijpen en te versterken. De onderzoekers willen dan ook graag weten hoe leraren omgaan met thema's zoals gelijke kansen, respect, veiligheid en diversiteit.

  • Traject basisoptie Maatschappij en welzijn

    do 27 november 2025

    In de basisoptie A-stroom zijn we een traject gestart met de blik op oriënteren en het kritisch afwegen van ons aanbod ten aanzien van het profiel van onze leerlingen die zowel in een D-finaliteit als D/A-finaliteit kunnen instromen.  Een webinar bracht inspiratie over hoe we kunnen reflecteren over de mate waarin ons huidig lesmateriaal aansluit bij de eigenheid van finaliteiten D en D/A en de 4 interessegebieden. In een fysieke sessie brachten we die oefening in realiteit en inspireerden we over hoe het inzetten van Kunst en Filosofie ook kansen kunnen bieden om op onderzoekend en abstract leren in te zetten. In het derde semester komen we opnieuw samen om elkaar te inspireren met eigen materiaal dat op basis van wat er in het traject werd benadrukt, verder vorm kreeg. Schrijf je in!

  • De Warmste Rugzak

    Dit jaar staat De Warmste Week in het teken van onzichtbaar ziek zijn. 🎒Ook binnen het onderwijs dragen veel leraren, directies, leerlingen, ondersteunend personeel... vaak een zware, onzichtbare rugzak. Soms zien we alleen het resultaat: iemand die afwezig is, iemand die worstelt, iemand die net dat extra stapje moet zetten. De komende adventsperiode willen we deze verhalen een licht geven. Op onze kanalen vind je vanaf volgende week De Warmste Rugzak 🔥: verhalen van veerkracht, warmte en verbondenheid, die ons eraan herinneren dat elke rugzak anders is, maar niemand die alleen hoeft te dragen. In het delen van deze verhalen laten we een hoopvol licht schijnen op het onzichtbare en tonen we dat er altijd ruimte is voor zorg, aandacht en verbondenheid.Samen maken we het onzichtbare zichtbaar.

  • Goedkeuring AGION-dossiers november 2025

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in november 2025

  • Armoede- en schoolkostenbeleid

    Armoede mag nooit een drempel zijn voor onderwijsparticipatie. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het bestrijden van armoede dan ook een fundamenteel onderdeel van een zorgbrede en kansenrijke school. Een sterk armoedebeleid rust op vijf samenhangende pijlers:onderwijsparticipatie met minimale schoolkostencommunicatie en dialoog met oudersmaatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële gezondheid van de schoolvisie op kwetsbaarheid en armoedevoer een gelijke onderwijskansenbeleid

  • Overzicht Acties bij draaiboek fusie van besturen

    In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.

  • Goedkeuring AGION-dossiers oktober 2025

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.

  • Artistiek en creatief ​in MaVo 2de graad

    Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof. ​

  • Belang van professionalisering

    Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.

  • Een gastvrij onthaal voor iedereen

    Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.

  • Hoe maken we dit waar?

    Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.

  • Inspiratie- en informatiebrochure Gastbeleving kamperen

    Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.

  • Principieel verbod op afzondering en fixatie

    Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar of ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.

  • Professionaliseringsbeleid

    De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.

  • Vrijheidsbeperkende maatregelen

    Op deze pagina vind je meer informatie over vrijheidsbeperkende maatregelen. Deze aanpak kadert binnen een schoolbrede aanpak en visie rond omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag. Wat zijn vrijheidsbeperkende maatregelen?Vrijheidsbeperkende maatregelen zijn maatregelen die een beperking van keuzevrijheid en/of contact met de buitenwereld van een leerling of interne inhouden.De twee meest verregaande vormen van vrijheidsbeperkende maatregelen zijn:afzonderingfixatieIn principe zijn afzondering en fixatie verboden, in uitzonderlijke gevallen kunnen scholen deze maatregelen wel toepassen. De wetgever voorziet een eenduidig regelgevend kader. Dit regelgevend kader geldt voor volgende onderwijsinstellingen:scholen voor gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijscentra voor deeltijds beroepsonderwijscentra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingenonderwijsinternaten

  • Wat is afzondering?

    Je vindt hier informatie over wat wordt verstaan onder afzondering en aan welke vereisten een afzonderingskamer moet voldoen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?