Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden
De voorbereiding en start van een nieuw schooljaar hangt samen met de tijdige en correcte levering van de leerboeken. Graag horen we of je tevreden was over je deelname aan de raamovereenkomst handboeken Basisonderwijs van DOKO vzw, meer bepaald je tevredenheid over de inhoud en uitvoering door de leverancier.
Broederlijk Delen heeft een methodiek ontwikkeld, genaamd Project System Change, gericht op leerkrachten die willen werken rond duurzame levensstijl, systeemverandering en de donuteconomie.
We willen je graag uitnodigen voor het directiecongres secundair onderwijs van regio Oost-Vlaanderen dat plaats vindt van 9 tot en met 11 oktober in Oostende. Het beloven drie intense dagen te worden met boeiende sprekers en inspirerende keuzesessies, met ruimte voor expertise-deling maar ook voor gezellige babbels met collega’s. De leerlingen van Viso Mariakerke ontwierpen de uitnodiging.
We zijn allemaal verschillend in hoe we denken, voelen en leren. Hoe gaan we hiermee om in de klas? De neurodiversiteitsbeweging streeft in het onderwijs naar acceptatie en inclusie van alle kinderen, ongeacht hun noden en ondersteuningsbehoeften.
De regelgeving over ADL maakt een uitbreiding mogelijk van de set van relevante competenties die zijn gekoppeld aan de studierichting (cf. het nieuwsbericht in de nieuwsbrief van 13 juni 2024 ). De uitbreiding is geïntegreerd in het leerplan. Het aangepaste leerplan vind je terug op de leerplanpagina en in LLinkid.
De inspectie heeft haar werking de laatste jaren regelmatig vernieuwd. De uitdaging ligt erin om de kansen van een doorlichting te grijpen en om te zetten naar duurzame groei – en intussen zo goed als mogelijk de valkuilen te vermijden.
De aankondiging van een doorlichting door een inspectieteam brengt bij directie en schoolteam wel wat teweeg. In de webinar reiken we handvaten aan om met het schoolteam in gesprek te gaan. Wat zijn de verwachtingen? Welke sterktes zijn aanwezig in de school? Wat zijn de kansen van de specifieke context van de school? Welke rol neemt het schoolbestuur op om kwaliteitsontwikkeling te ondersteunen? In deze webinar ligt de focus op de rol die het bestuur opneemt, er is zeker ook plaats voor vragen en interactie.
Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Zorg en kansen bieden, begint bij goed onderwijs. Dat vormt de essentie van fase 0. Je school heeft een visie op hoe ze kwaliteitsvol onderwijs invult. Daarbij houdt ze rekening met de grote verschillen tussen leerlingen.
Zorg en kansen bieden, begint bij goed onderwijs. Dat vormt de essentie van fase 0. Je school heeft een visie op hoe ze kwaliteitsvol onderwijs invult. Daarbij houdt ze rekening met de grote verschillen tussen leerlingen.
De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
Brede basiszorg is het fundament vormt van het zorgcontinuüm. Finaal gaat het over goed onderwijs. Wat is de visie van de school? Hoe ga je aan de slag met het opvoedingsproject en de leerplannen? Hoe differentieer en evalueer je? Hoe maak jij dat elke dag waar in de klas? Welke afspraken maak je daarover met je collega’s? Goed onderwijs en een krachtige leeromgeving overstijgen het zorgcontinuüm. We zitten hier recht in het hart van wat onderwijs zo sterk maakt: het lesgeven, de dagelijkse interactie tussen jou en je leerlingen.
Brede basiszorg is het fundament vormt van het zorgcontinuüm. Finaal gaat het over goed onderwijs.
Handelingsgericht werken (Pameijer, Denys, Timbremont, & Van De Veire, 2018) biedt je als school en als leraar in de eerste plaats een bril om te kijken naar de begeleiding van de leerlingen. In die zin is het geen totaal andere manier van werken. De visie en methodiek van HGW kunnen je school helpen om haar werking te optimaliseren. Het bundelt de krachten van alle actoren en beïnvloedt alle aspecten van het GOK- en zorgbeleid en alle fasen van het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken (Pameijer, Denys, Timbremont, & Van De Veire, 2018) biedt je als school en als leraar in de eerste plaats een bril om te kijken naar de begeleiding van de leerlingen. In die zin is het geen totaal andere manier van werken. De visie en methodiek van HGW kunnen je school helpen om haar werking te optimaliseren. Het bundelt de krachten van alle actoren en beïnvloedt alle aspecten van het GOK- en zorgbeleid en alle fasen van het zorgcontinuüm.
De begeleiding van de leerlingen begint in jouw klas. Het beperkt zich niet tot de zorgcoördinator of een beperkt aantal personeelsleden. Het is een taak van elke individuele leraar en bij uitbreiding van het volledige schoolteam.
De begeleiding van de leerlingen begint in jouw klas. Het beperkt zich niet tot de leerlingenbegeleider of een beperkt aantal personeelsleden. Het is een taak van elke individuele leraar en bij uitbreiding van het volledige schoolteam.
Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken
Het zorgcontinuüm vormt één doorlopend, aansluitend geheel.
Het zorgcontinuüm vormt één doorlopend, aansluitend geheel. De noden van leerlingen zijn niet strikt in fasen af te bakenen. Daarom zijn in de voorstelling van het zorgcontinuüm de fasen van elkaar gescheiden met een stippellijn.
Een globale aanpak op schoolniveau omvat vele aspecten: een duidelijke zorgvisie, ondersteuning door de directie, aandacht voor professionalisering …
Een globale aanpak op schoolniveau omvat vele aspecten: een duidelijke zorgvisie, ondersteuning door de directie, aandacht voor professionalisering …
30 van 25475