31
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 22
De leerlingen lichten de principes en de werking van de democratische rechtsstaat toe.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 20
De leerlingen lichten de invloed toe van de eigen standplaatsgebondenheid op historische beeldvorming.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 19
De leerlingen illustreren hoe mythevorming over historische fenomenen historische beeldvorming vervormt.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 18
De leerlingen lichten het onderscheid toe tussen verleden en geschiedenis.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel K3
Leerplandoel K3: De leerlingen evalueren historische beeldvorming
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 17
De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes en historische redeneerwijzen.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 16
De leerlingen selecteren informatie uit een tijdlijn en een historische kaart om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 15
De leerlingen benoemen in een historische beeldvorming historische redeneerwijzen
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 14
De leerlingen vergelijken historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 13
De leerlingen leiden informatie af uit een historische bron om een historische vraag te beantwoorden, rekening houdend met het redeneren over historische bronnen.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel K2
De leerlingen beoordelen de representativiteit van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 12
De leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 11
De leerlingen beoordelen de bruikbaarheid van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 10
De leerlingen lichten soorten historische bronnen en werken toe.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 9
De leerlingen vergelijken kenmerken van bestudeerde samenlevingen in eenzelfde periode en tussen periodes.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 8
De leerlingen lichten verbanden toe tussen de maatschappelijke domeinen voor samenlevingen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 7
De leerlingen lichten kenmerken toe van de maatschappelijke domeinen voor samenlevingen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 6
De leerlingen situeren historische fenomenen en historische bronnen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid binnen de drie dimensies van het historisch referentiekader.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 5
De leerlingen illustreren beperkingen van de courante westerse periodisering voor de bestudeerde periodes.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 4
De leerlingen lichten de courante westerse periodisering en enkele bijhorende scharnierpunten toe, in het bijzonder van de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 3
De leerlingen lichten de drie dimensies van het historisch referentiekader en bijhorende structuurbegrippen toe.
Krachtlijn 1 - Leerplandoel K1
De leerlingen stellen historische vragen over historische en actuele fenomenen.
Krachtlijn 1 - Leerplandoel 2
De leerlingen situeren een historische vraag in het historisch referentiekader: tijd, ruimte en de maatschappelijke domeinen.
Krachtlijn 1 - Leerplandoel 1
De leerlingen identificeren een historische vraag.
Stappenplan bij de krachtlijn ‘Historische vraagstelling’ in de 1ste graad
Het onderstaande stappenplan bij de krachtlijn ‘Historische vraagstelling’ begeleidt het leerproces van jonge leerlingen: hoe ver sta je al (feedback) en welke weg moet je afleggen (feedforward) om dit doel (feedup) te bereiken?
Leerplandoel 19
Leerplandoel 19: De leerlingen illustreren hoe mythevorming over historische fenomenen historische beeldvorming vervormt.
Historische betekenis inschatten
'Reflecteren over historische betekenis, over wat belangrijk is in het verleden' is een doel uit de vijfde krachtlijn 'Reflecteren over de relatie verleden, heden en toekomst' die een plaats kreeg in alle graden en finaliteiten. Maar waar zitten de gelijkenissen en verschillen per graad en leerplan?
Europese en federale verkiezingen tijdens de les: Enkele inspirerende voorbeelden
De verkiezingen zijn alom tegenwoordig in de dagelijkse berichtgeving. Het is ook belangrijk om leerlingen hierop voor te bereiden, steeds met de leerplandoelen rond burgerschap in het achterhoofd.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.
De toolkit “EU-democratie in actie” en realisatie burgerschapsdoelen
Alle leerplannen geschiedenis over graden en finaliteiten heen bevatten onder de krachtlijn verleden, heden en toekomst drie burgerschapsdoelen. Eén doel betreft de betekenis van de democratische rechtsstaat, een tweede doel gaat over de principes en werking en het laatste doel gaat over de actiecompetentie. Deze doelen kunnen perfect gekoppeld worden aan leerinhouden die gezien worden tijdens een schooljaar, maar om de actiecompetentie bij leerlingen te bereiken, is dit niet altijd eenvoudig.
Strips in de geschiedenisles deel 1
Stripverhalen zijn al lang niet meer alleen voor kinderen. De negende kunst heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig medium met een breed scala aan genres, thema's en stijlen. In de context van geschiedenisonderwijs kunnen strips een waardevolle tool zijn om leerlingen te boeien, te motiveren en te betrekken bij het verleden.
30 van 31