Inspirerend materiaal

Filter

Inspirerend materiaal

Stappenplan bij de krachtlijn ‘Historische vraagstelling’ in de 1ste graad

Het onderstaande stappenplan bij de krachtlijn ‘Historische vraagstelling’ begeleidt het leerproces van jonge leerlingen: hoe ver sta je al (feedback) en welke weg moet je afleggen (feedforward) om dit doel (feedup) te bereiken?  

Leerplandoel 19

Leerplandoel 19: De leerlingen illustreren hoe mythevorming over historische fenomenen historische beeldvorming vervormt.

Historische betekenis inschatten

'Reflecteren over historische betekenis, over wat belangrijk is in het verleden' is een doel uit de vijfde krachtlijn 'Reflecteren over de relatie verleden, heden en toekomst' die een plaats kreeg in alle graden en finaliteiten. Maar waar zitten de gelijkenissen en verschillen per graad en leerplan?

Europese en federale verkiezingen tijdens de les: Enkele inspirerende voorbeelden

De verkiezingen zijn alom tegenwoordig in de dagelijkse berichtgeving. Het is ook belangrijk om leerlingen hierop voor te bereiden, steeds met de leerplandoelen rond burgerschap in het achterhoofd. 

Ter inspiratie delen we graag 2 opdrachten voor leerlingen tijdens de les(sen): eentje over de federale verkiezingen en eentje over de Europese verkiezingen met focus op het Europees Parlement.

De toolkit “EU-democratie in actie” en realisatie burgerschapsdoelen

Alle leerplannen geschiedenis over graden en finaliteiten heen bevatten onder de krachtlijn verleden, heden en toekomst drie burgerschapsdoelen. Eén doel betreft de betekenis van de democratische rechtsstaat, een tweede doel gaat over de principes en werking en het laatste doel gaat over de actiecompetentie. Deze doelen kunnen perfect gekoppeld worden aan leerinhouden die gezien worden tijdens een schooljaar, maar om de actiecompetentie bij leerlingen te bereiken, is dit niet altijd eenvoudig.

Strips in de geschiedenisles deel 1

Stripverhalen zijn al lang niet meer alleen voor kinderen. De negende kunst heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig medium met een breed scala aan genres, thema's en stijlen. In de context van geschiedenisonderwijs kunnen strips een waardevolle tool zijn om leerlingen te boeien, te motiveren en te betrekken bij het verleden.

Evalueren van de krachtlijnen. Een waaier aan mogelijkheden.

Wat betekent een goede evaluatie? Ontdekt het in volgende filmpjes. Deze filmpjes werden gemaakt als inleiding op de inspiratiesessies rond evaluatie in het najaar van 2022, maar kunnen ook los van deze inspiratiesessie bekeken worden.
×
Kijkt als...
Niveau
Regio