40
Van bron tot bewustzijn: hoe leraarinterventies historisch denken sturen
Hoe krijgen we leerlingen zover dat ze niet alleen weten wat er gebeurd is in het verleden, maar ook komen tot historisch bewustzijn? De Deense onderzoeker Heidi Eskelund Knudsen laat in haar studie zien dat dit proces sterk afhangt van hoe wij als leraar onze lessen ontwerpen én bijsturen tijdens het leerproces.
Op basis van het onderzoek van Heidi Eskelund Knudsen (2020)
Op basis van het onderzoek van Heidi Eskelund Knudsen (2020)
Doelgericht werken in de geschiedenisles
Uit verschillende wetenschapsvelden weten we steeds beter hoe leren werkt en welke strategieën de leerlingen ondersteunen bij het leren. In de interactieve visual effectieve didactiek of lessen met effect vind je een handig overzicht over de didactische strategieën die effectief blijken te zijn.
GFL-doelen rond leren leren bereiken én leerplandoelen geschiedenis
GFL-doelen rond leren leren bereiken én leerplandoelen geschiedenis, sla twee vliegen in één klap met de leerfiches! Deze fiches bieden een ideaal ondersteuningsmiddel voor jou als leraar om in te zetten op de GFL-doelen rond leren leren in jouw geschiedenisles.
Differentiatie in het vak geschiedenis
Ook van leraren geschiedenis wordt verwacht dat ze differentiëren. Maar door ons grote aantal leerlingen en beperkte lestijd is dit niet altijd vanzelfsprekend. Daarom werkten we enkele mogelijkheden uit waarmee jullie aan de slag kunnen gaan in jullie klassen.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel K5
De leerlingen geven gelijkenissen en verschillen aan tussen actuele en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel K4
De leerlingen leggen betekenissen uit die zij zelf en anderen geven aan historische fenomenen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 23
De leerlingen lichten hun eigen verantwoordelijkheid binnen de democratische rechtsstaat toe.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 21
De leerlingen lichten de betekenis toe van de democratische rechtsstaat.
Inspiratiebundel Modelexcursie Gallo-Romeins Tienen (9 mei 2025)
Op 9 mei 2025 gingen we samen met leraren op pad langs enkele Gallo-Romeinse overblijfselen in Vlaams-Brabant. Voor de modelexcursie hebben we een bundel samengesteld. Daarin vind je mogelijkheden om in het museum en op de archeologische sites de leerlingen te activeren. Daarnaast reiken we ook inhoudelijke verwerkingsopdrachten aan, zowel voor geschiedenis als voor klassieke talen.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 22
De leerlingen lichten de principes en de werking van de democratische rechtsstaat toe.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 20
De leerlingen lichten de invloed toe van de eigen standplaatsgebondenheid op historische beeldvorming.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 19
De leerlingen illustreren hoe mythevorming over historische fenomenen historische beeldvorming vervormt.
Krachtlijn 5 - Leerplandoel 18
De leerlingen lichten het onderscheid toe tussen verleden en geschiedenis.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel K3
Leerplandoel K3: De leerlingen evalueren historische beeldvorming
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 17
De leerlingen beantwoorden een historische vraag aan de hand van historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes en historische redeneerwijzen.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 16
De leerlingen selecteren informatie uit een tijdlijn en een historische kaart om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 4 - Leerplandoel 15
De leerlingen benoemen in een historische beeldvorming historische redeneerwijzen
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 14
De leerlingen vergelijken historische bronnen met betrekking tot de bestudeerde periodes in functie van een historische vraag.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 13
De leerlingen leiden informatie af uit een historische bron om een historische vraag te beantwoorden, rekening houdend met het redeneren over historische bronnen.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel K2
De leerlingen beoordelen de representativiteit van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 12
De leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 11
De leerlingen beoordelen de bruikbaarheid van historische bronnen om een historische vraag te beantwoorden.
Krachtlijn 3 - Leerplandoel 10
De leerlingen lichten soorten historische bronnen en werken toe.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 9
De leerlingen vergelijken kenmerken van bestudeerde samenlevingen in eenzelfde periode en tussen periodes.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 8
De leerlingen lichten verbanden toe tussen de maatschappelijke domeinen voor samenlevingen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 7
De leerlingen lichten kenmerken toe van de maatschappelijke domeinen voor samenlevingen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 6
De leerlingen situeren historische fenomenen en historische bronnen uit de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid binnen de drie dimensies van het historisch referentiekader.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 5
De leerlingen illustreren beperkingen van de courante westerse periodisering voor de bestudeerde periodes.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 4
De leerlingen lichten de courante westerse periodisering en enkele bijhorende scharnierpunten toe, in het bijzonder van de prehistorie, het oude nabije oosten en de klassieke oudheid.
Krachtlijn 2 - Leerplandoel 3
De leerlingen lichten de drie dimensies van het historisch referentiekader en bijhorende structuurbegrippen toe.
30 van 40