Basisinformatie

- Welke veranderingen zijn er ten opzichte van het vorige leerplan? 
- Meer toelichting bij de krachtlijnen.
- Tips voor de implementatie van het leerplan, de didactische aanpak en voor de vakgroepwerking.

Verandering in een notendop

sla link op in klembord

Kopieer

-          Er zijn minder leerplandoelen. De overlappende doelen zijn samengevoegd.
-          De minimumdoelen zijn opgenomen in het leerplan.
-          Er zijn keuzedoelen. Deze kunnen ingezet worden om te oriënteren, te differentiëren of te excelleren.
-          De handelingswerkwoorden zijn aangepast. Er is een glossarium met een toelichting over het gebruik ervan.
-          De opgenomen burgerschapsdoelen liggen in lijn met die van de tweede en derde graad.

De krachtlijnen

sla link op in klembord

Kopieer

De krachtlijnen vormen de basis voor het historisch leren denken in de drie graden.
We herhalen dan ook de filmpjes van prof. Karel Van Nieuwenhuyse, die we ook gebruikten in de leerpaden geschiedenis van de tweede en derde graad.
Historisch denken:
-          Krachtlijn 1
-          Krachtlijn 2
-          Krachtlijn 3
-          Krachtlijn 4
-          Krachtlijn 5

Tips voor de implementatie van het leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

-          Vertrek vanuit het leerplan.
-          Kijk naar de beschikbare tijd.
-          Kijk naar je leerlingen (vertrek vanuit een leerlingenprofiel).
-          Zorg voor een evenwicht tussen de domeinen.
-          Je moet niet alle krachtlijnen samen inzetten.

Tips voor didactische aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

-          Werk thematische lessenreeksen uit.
-          Het historisch verhaal blijft van belang.
-          Gebruik werkvormen die het historisch denken activeren.
-          Durf te schrappen.
-          Ook buitenschoolse activiteiten kan je integreren in je les- en evaluatiepraktijk.

Tips voor vakgroepwerking

sla link op in klembord

Kopieer

-          Benut de kracht van je vakgroep.
-          Maak afspraken. Communiceer goed.
-          Werk leerlijnen uit.
-          Gebruik je vrijheid doordacht.
-          Probeer de link te leggen met het GFL.

Contact

Nadia De Rose
pedagogisch begeleider
      Peter Hoste
      pedagogisch begeleider
          Vanessa Rottiers
          pedagogisch begeleider
              Emmy Steenackers
              pedagogisch begeleider
                  Johan Vankeersbilck
                  pedagogisch begeleider
                      ×
                      Kijkt als...
                      Niveau
                      Regio