- Welke veranderingen zijn er ten opzichte van het vorige leerplan?
- Meer toelichting bij de krachtlijnen.
- Tips voor de implementatie van het leerplan, de didactische aanpak en voor de vakgroepwerking.
- Er zijn minder leerplandoelen. De overlappende doelen zijn samengevoegd.
- De minimumdoelen zijn opgenomen in het leerplan.
- Er zijn keuzedoelen. Deze kunnen ingezet worden om te oriënteren, te differentiëren of te excelleren.
- De handelingswerkwoorden zijn aangepast. Er is een glossarium met een toelichting over het gebruik ervan.
- De opgenomen burgerschapsdoelen liggen in lijn met die van de tweede en derde graad.
De krachtlijnen vormen de basis voor het historisch leren denken in de drie graden.
We herhalen dan ook de filmpjes van prof. Karel Van Nieuwenhuyse, die we ook gebruikten in de leerpaden geschiedenis van de tweede en derde graad.
Historisch denken:
- Krachtlijn 1
- Krachtlijn 2
- Krachtlijn 3
- Krachtlijn 4
- Krachtlijn 5
- Vertrek vanuit het leerplan.
- Kijk naar de beschikbare tijd.
- Kijk naar je leerlingen (vertrek vanuit een leerlingenprofiel).
- Zorg voor een evenwicht tussen de domeinen.
- Je moet niet alle krachtlijnen samen inzetten.
- Werk thematische lessenreeksen uit.
- Het historisch verhaal blijft van belang.
- Gebruik werkvormen die het historisch denken activeren.
- Durf te schrappen.
- Ook buitenschoolse activiteiten kan je integreren in je les- en evaluatiepraktijk.