Eens je de principiële beslissing tot fusie genomen hebt, moet je als groep van besturen de gegevens die je verzameld hebt tijdens de informatie-uitwisseling verder analyseren.
Je moet als groep van besturen ook een aantal fundamentele keuzes maken. Aan elke keuze hangt ook een te volgen procedure vast.
Onbind je alle vzw’s en richt je een nieuwe vzw op? Of behoud je één van de bestaande vzw’s en laat je de andere inkantelen? En als je voor het laatste kiest, welke vzw behoud je dan?
Onbind je alle vzw’s en richt je een nieuwe vzw op? Of behoud je één van de bestaande vzw’s en laat je de andere inkantelen? Bij díe keuze kan vastgoed en patrimonium een bepalende factor zijn.
Elke overdracht van onroerend goed (eigendom of zakelijk recht) moet via een notariële akte ver- lopen en elke akte kost geld: notariskosten, opzoekingskosten, eventueel landmeterskosten, registratierechten (weliswaar beperkt tot vastrecht).
Het kan dan ook een argument zijn om de vzw te behouden die het meeste vastgoed/patrimonium in eigendom heeft. Eventueel kan je bij de notaris informeren wat de kosten zouden zijn in de verschillende scenario’s.
Wat gebeurt er met de inbrengende vzw’s na het afsluiten van de inbreng? Worden zij ontbonden of blijven zij verder bestaan? Zo ja, moet je de doelen aanpassen? Je kan als bestuur bijvoorbeeld beslissen om slechts een aantal van je scholen over te dragen. Of je kan beslissen om de vzw als patrimonium- of welzijnsvzw te laten voortbestaan.
Welke fusieprocedure volg je? Kies je voor ontbinding zonder vereffening? Of voor een inbreng om niet van een algemeenheid of een bedrijfstak? Of voor een andere procedure?
In Fusieprocedures van vzw’s juridisch bekeken vind je uitgebreide informatie over de verschillende mogelijke procedures.
Net zoals bij andere veranderingsprocessen, is vanaf een beginfase al een belangrijke rol voor communicatie weggelegd. Meer nog, de communicatieaanpak moet integraal deel uitmaken van het fusieproces. Lees meer over de communicatie bij fusie, de integrale benadering, aandachtspunten en het opstellen van een communicatieplan.
Als schoolbestuur heb je rechten en plichten ten aanzien van de verschillende participatieorganen; gaande van informeren, inwinnen van advies tot onderhandelen. Lees meer over de inspraak bij fusie van de verschillende participatieorganen.
Als je zelf eigenaar bent van (een deel van) het onderwijspatrimonium, wil je dan het patrimonium in een aparte structuur behouden of onderbrengen? Of incorporeer je het mee in het nieuwe onderwijsbestuur? Het is belangrijk om hier tijdig over na te denken. Lees meer over het patrimonium en infrastructuur bij fusie.
Bij de besprekingen in de aanloop naar een fusie van schoolbesturen is patrimonium een belangrijk thema.
Binnen dit thema situeert zich ook de uitdaging om op langere termijn het bestaande onderwijspatrimonium te kunnen gebruiken. In de meeste gevallen zijn de schoolbesturen immers geen eigenaar van de infrastructuur die ze gebruiken om hun onderwijsactiviteit te ontwikkelen.
Enerzijds willen we met onze historische eigenaarsovereenstemming hun gebouwen kunnen blijven gebruiken voor onderwijs. Anderzijds willen we in de evolutie naar schaalvergrote en geoptimaliseerde schoolbesturen houvast bieden om de problematiek van het patrimonium aan bod te laten komen.
Naargelang de situatie zal je tijdig in gesprek moeten gaan met de congregaties, bisdommen, parochies, …
Je kan tijdens deze fase ook andere zaken beslissen. Zo zullen sommige besturen bijvoorbeeld de procedure om het arbeidsreglement aan te passen al opstarten in aanloop naar de fusie. Andere besturen zullen verkiezen hier mee te wachten tot na de effectieve fusie. Wij raden aan om de procedure op te starten in de voorbereidende fase van de fusie.
Een bestuurlijke schaalvergroting en optimalisering heeft ook implicaties op de wettelijk verplichte samenstelling en structuur van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) van het (nieuwe) schaalvergrote bestuur. Een bestuurlijke schaalvergroting creëert ook mogelijkheden om de beschikbare middelen enerzijds en de competenties van de betrokken preventieadviseurs anderzijds efficiënter in te zetten.
Eens de definitieve beslissing tot fusie genomen is, stel je met alle besturen samen een bindende fusieovereenkomst op. Alle besturen ondertekenen de overeenkomst. In die overeenkomst staan alle tot dan genomen beslissingen, zoals het juridisch fusieproces dat gevolgd zal worden.