Communicatie en inspraak zijn cruciaal voor het succes van een fusieproces.
Groeien naar een nieuwe vereniging zonder winstoogmerk, gevormd uit verschillende culturen binnen de ‘oude’ verenigingen, betekent ook investeren in de ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke cultuur. In dat groeiproces is communicatie tussen de besturen van essentieel belang. In de eerste, prille fase van het traject zullen de besturen gezamenlijk het ‘waarom’ van het fusieproject moeten bepalen.
Ook in de vervolgfase van de fusie, net als bij andere veranderingsprocessen, speelt communicatie een curciale rol. Sterker nog, de communicatieaanpak moet een integraal onderdeel zijn van het fusieproces.
Goede communicatie kan een slecht veranderingsproject niet redden. Slechte communicatie kan een goed project wel ernstig schaden.
Wij raden de besturen aan om zo snel mogelijk te werken aan een communicatieplan.
Bij de opmaak van een communicatieplan moet je aandacht besteden aan wie je wil bereiken (doelgroepen), welke boodschap je wil brengen, via welke kanalen je dit wil doen en wanneer je hen informeert.
Ingrediënten voor een goed plan