Communicatie en inspraak zijn cruciaal voor het succes van een fusieproces.

Een fusie is een veranderingsproces

sla link op in klembord

Kopieer

Groeien naar een nieuwe vereniging zonder winstoogmerk, gevormd uit verschillende culturen binnen de ‘oude’ verenigingen, betekent ook investeren in de ontwikkeling van een nieuwe, gezamenlijke cultuur. In dat groeiproces is communicatie tussen de besturen van essentieel belang. In de eerste, prille fase van het traject zullen de besturen gezamenlijk het ‘waarom’ van het fusieproject moeten bepalen.

Ook in de vervolgfase van de fusie, net als bij andere veranderingsprocessen, speelt communicatie een curciale rol. Sterker nog, de communicatieaanpak moet een integraal onderdeel zijn van het fusieproces.

Goede communicatie kan een slecht veranderingsproject niet redden. Slechte communicatie kan een goed project wel ernstig schaden.

Aandachtspunten bij communicatie

sla link op in klembord

Kopieer

Wij raden de besturen aan om zo snel mogelijk te werken aan een communicatieplan.

Opstellen van een communicatieplan

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de opmaak van een communicatieplan moet je aandacht besteden aan wie je wil bereiken (doelgroepen), welke boodschap je wil brengen, via welke kanalen je dit wil doen en wanneer je hen informeert. 

Ingrediënten voor een goed plan

 

  • Voor wie? - doelgroepen bepalen 
  • Waarom? - doelstellingen bepalen (doelgroep) 
  • Wat? – boodschappen vastleggen 
  • Hoe? – communicatiemix – kanalen kiezen 
  • Wanneer? – planning maken 
  • Wie doet wat? – organiseren 
  • Hoe betalen? – financieren 
  • Monitoring – tussentijds bijsturen 
  • Evaluatie – wat kan in het vervolg beter? 

Contact

Nele Berghmans
stafmedewerker
      0476 79 14 22
      Peter Peters
      medewerker
          02 507 07 82
          0475 37 33 95
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio