Keuze verkrijgende vzw

Onbind je alle vzw’s en richt je een nieuwe vzw op? Of behoud je één van de bestaande vzw’s en laat je de andere inkantelen? Bij díe keuze kan vastgoed en patrimonium een bepalende factor zijn

Vastgoed en patrimonium

sla link op in klembord

Kopieer

Elke overdracht van onroerend goed (eigendom of zakelijk recht) moet via een notariële akte verlopen en elke akte kost geld: notariskosten, opzoekingskosten, eventueel landmeterskosten, registratierechten (weliswaar beperkt tot vastrecht).

Het kan dan ook een argument zijn om de vzw te behouden die het meeste vastgoed/patrimonium in eigendom heeft. Eventueel kan je bij de notaris informeren wat de kosten zouden zijn in de verschillende scenario’s.

Subsidiedossiers en Design, Build, Finance and Maintain (DBFM)

sla link op in klembord

Kopieer

In geval van gesubsidieerde bouwwerken, moeten de betrokken partijen voorafgaand aan de overdracht toestemming krijgen van het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION). Daartoe wordt bij AGION een aanvraagdossier ingediend. Indien deze operatie niet tijdig wordt opgestart, kan dit gevolgen in de blokkering van subsidiebetalingen.

Indien de aanvraag wel correct en tijdig werd ingediend, ontstaat dat probleem niet. Dan liggen alle ondertekende en geregistreerde aktes met een afschrift van de notaris klaar bij AGION en gaan ze in op hetzelfde moment waarop de onderwijsbevoegdheid wordt overgedragen.

Indien de aanvraag tot overdracht niet tijdig werd ingediend bij AGION en een vzw het risico loopt om geconfronteerd te worden met een blokkering van de subsidiebetalingen, dan kan dit een argument zijn om de betreffende vzw te behouden als opslorpende vzw.

Wat DBFM betreft, pleit AG Real Estate ervoor om in geval van een fusie van vzw’s, in de mate van het mogelijke, de vzw te behouden die een DBFM-project heeft lopen. Zoniet moeten alle contracten in verband met DBFM worden overgezet.

Het feit dat één van de vzw’s een DBFM-project heeft, kan ook een factor zijn om de betreffende vzw te behouden.

Aanwezigheid van vervuilde gronden

sla link op in klembord

Kopieer

Bij een (notariële) overdracht van onroerend goed is steeds een Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij-attest nodig. Dit kan soms leiden tot de verplichting om de vervuilde gronden te saneren wat weer kosten meebrengt.

De aanwezigheid van mogelijk vervuilde gronden kan dan ook een argument zijn om de vzw die eigenaar of erfpachter is van de betreffende gronden als bestuur te behouden.

Contact

Kristof Verduyckt
stafmedewerker
      02 507 07 29
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio