15
Van leren en werken naar duaal leren
De komende jaren vervangt duaal leren het stelsel van leren en werken. Welke gevolgen heeft die overgang voor de centra voor deeltijds onderwijs?
Missie, visie en kernwaarden - Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Op de themapagina 'missie, visie en kernwaarden' vind je een een antwoord op de vragen wat, waarom, hoe, van waaruit een visie en kernwaarden. Daarnaast vind je inspirerende voorbeelden en een praktijkgetuigenis.
Leerlingen, leraren, ouders en bedrijven informeren over duaal leren
Om een duale opleiding succesvol te organiseren, is het belangrijk dat bij de start zowel leerlingen, leerkrachten, ouders en bedrijven goed geïnformeerd zijn over de eigenheid van een duaal leertraject. Hier is heel wat ondersteunend materiaal beschikbaar.
Tool 'visieontwikkeling duaal leren'
De tools 'visieontwikkeling duaal leren' voor het gewoon secundair onderwijs en het centrum leren en werken zetten aan tot reflectieve dialoog. De reflectiekaarten zijn hulpmiddelen om gezamenlijk op zoek te gaan hoe duale opleidingen kwaliteitsvol ingericht kunnen worden.
Rotatie tussen leerwerkplekken
Wil je graag meer weten over de mogelijke voor-en nadelen van rotatie tussen werkplekken voor leerling, school en werkplek? Zoek je praktijkvoorbeelden van rotatie in Vlaanderen?
Mentor
De rol van mentoren is belangrijk bij het succesvol maken van alternerende opleidingen. Op het kennisplatform ODIN (Departement Werk en Sociale Economie) verschenen hierover twee bijdragen.
Administratieve aandachtspunten
Bij de start van een duale opleiding is een grondige voorbereiding cruciaal. In onderstaand document geven we toelichting bij enkele administratieve aandachtspunten. Daarnaast verwijzen we naar ondersteunende webinars en tutorials waar verschillende facetten van de werkplekcomponent in alternerende opleidingen aan bod komen.
De duale leerkracht als duizendpoot in een duaal leertraject
Krijgt je job als leraar bij duaal leren een andere invulling? Lees het artikel 'De duale leerkracht, van duizendpoot tot kameleon' (Kennisplatform ODIN - departement Werk en Sociale Economie).
Trajectbegeleiding
Ben je een startende trajectbegeleider en heb je graag een overzicht van de verschillende stappen in een duaal leertraject? Wil je weten waar je extra informatie kan opzoeken over een bepaald thema? Of wil je gewoon jouw kennis even opfrissen? In 'eerste hulp voor startende trajectbegeleiders' vind je de ‘eerstehulpinformatie’ voor een startende trajectbegeleider.
Ondersteuningsaanbod van sectoren voor scholen
Raadpleeg de infofiches per sector. De fiches geven een overzicht van het ondersteuningsaanbod van de sector, het opleidingsaanbod en het aanbod lesmaterialen en educatieve tools.
Stappenplan voor een kwaliteitsvolle screening
Om het screeningsproces in de school kwaliteitsvol vorm te geven, werken we in vier fasen: uittekenen van het screeningsproces, uitvoeren van het screeningsproces, het advies, naar een vervolgtraject. De reflectiekaart reikt voor elke fase in het proces mogelijke hulpvragen aan waarover het schoolteam zich kan beraden.
Leerling voorbereiden op de start: werkplek zoeken
De leerling zoekt met ondersteuning van de school een werkplek. Welke stappen worden er gezet?
Warm onthaal
Enkele uitgewerkte documenten die helpen om een warm onthaal op de werkplek te verzekeren.
Klaar voor duaal?
Klaar voor duaal ontwikkeld in samenwerking tussen de Universiteit Antwerpen en het Provinciaal Onderwijs.
Jongeren- en bedrijfspaspoort
Een jongeren- en bedrijfspaspoort kan je inzetten om een goede matching tot stand te brengen. Dit materiaal werd uitgewerkt door Duoplus (Topunt).