Start een professionele dialoog rond diverse beleidsthema's met deze ROK-reflectietool.
Deze reflectietool maakt gebruik van het referentiekader voor onderwijs (het OK). Het OK stimuleert je school om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Tegelijk helpt het om goede praktijken die op jouw school aanwezig zijn te versterken. De fiches zijn ingedeeld in de verschillende rubrieken of deelrubrieken van het OK. Elke (deel)rubriek bestaat uit verschillende kwaliteitsverwachtingen, die worden toegelicht in een kwaliteitsbeeld.
Deze tool is erop gericht de professionele dialoog aan te gaan rond enkele kwaliteitsverwachtingen van het referentiekader voor onderwijskwaliteit. Op basis van reflectie bepaal je samen de toekomstige opties. Door op school een professionele dialoog te voeren met behulp van de kwaliteitsverwachtingen wordt elk teamlid ook sterker om deze dialoog met andere onderwijspartners aan te gaan.
Dit instrument is bedoeld om te reflecteren rond beleidsthema's. Een basiskennis en ervaring met beleidsvoering en het referentiekader is aangeraden om deze oefening te starten. Is deze basiskennis niet aanwezig dan raden we meer verkennende oefeningen aan, zoals de OK-puzzel en het OK-het dashboard.
Deze oefening vertrekt van de verschillende rubrieken/deelrubrieken uit het referentiekader onderwijskwaliteit. De verschillende kwaliteitsverwachtingen staan in nauwe relatie met elkaar en grijpen op elkaar in. Het is de bedoeling hier enkele fiches uit te nemen en deze te bespreken. Het is af te raden om elke fiche en elke reflectievraag te behandelen.
Wat voor leerlingen stromen er binnen in je school? Wat zijn de kenmerken van ons lerarenteam? Een zicht op de context en input helpt je om de verdere oefening vlot vorm te geven.
Het is aan te raden de dialoog te starten rond een specifiek thema of beleidsprioriteit, bijvoorbeeld het evaluatiebeleid, leerlingbegeleiding, onderwijsloopbaanbegeleiding, vakgroepwerking, etc. Het selecteren van een domein helpt om het gesprek doelgericht te maken en tot concretere conclusies te komen.
Per (deel)rubriek van het OK vind je één of meerdere reflectiekaarten. Afhankelijk van het beleidsdomein of de prioriteit waarover je wil reflecteren, kies je één kaart of leg je er enkele samen. Print deze reflectiekaarten af op A3 formaat en gebruik deze als structuur voor het gesprek.
- Reflectiekaart R1, R2, R3 De school bereikt resultaten en effecten243KB pdf
- Reflectiekaart R4, R5, R6 resultaten en effecten241KB pdf
- Reflectiekaart D1,D2, D3 D4 Doelen stellen250KB pdf
- Reflectiekaart V1, V2, V3, V4 Vormgeving onderwijsleerproces en leef- en leeromgeving264KB pdf
- Reflectiekaart B1, B2, B3, B4 Begeleiding - klaspraktijk257KB pdf
- Reflectiekaart B1, B2, B3, B4 Begeleiding schoolniveau288KB pdf
- Reflectiekaart O1, O2, O3, O4 Opvolging257KB pdf
- Reflectiekaart BL1, BL2, BL3 Beleidvoering257KB pdf
- Reflectiekaart BL4, BL5, BL6 Beleidsvoering240KB pdf
- Reflectiekaart K1, K2, K3 kwaliteitsontwikkeling248KB pdf
Maak hierbij gebruik van de voorkant van de fiche. Reflecteer eerst zonder gebruik te maken van de reflectiefiches.
Je kan de kaders gebruiken om notitie te nemen.
Bekijk de reflectievragen op de achterkant van de fiche. Welke reflectievragen geven aanvullend inzicht? Vul je toekomstopties eventueel aan met nieuwe inzichten.