Versterk je schoolwerking met de ROK-reflectietool

Start een professionele dialoog rond diverse beleidsthema's met deze ROK-reflectietool.

Inhoud en visie

sla link op in klembord

Kopieer

Deze reflectietool maakt gebruik van het referentiekader voor onderwijs (het OK). Het OK stimuleert je school om een eigen (kwaliteits)beleid te maken en een eigen weg uit te tekenen. Tegelijk helpt het om goede praktijken die op jouw school aanwezig zijn te versterken. De fiches zijn ingedeeld in de verschillende rubrieken of deelrubrieken van het OK.  Elke (deel)rubriek bestaat uit verschillende kwaliteitsverwachtingen, die worden toegelicht in een kwaliteitsbeeld.

Doelstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Deze tool is erop gericht de professionele dialoog aan te gaan rond enkele kwaliteitsverwachtingen van het referentiekader voor onderwijskwaliteit. Op basis van reflectie bepaal je samen de toekomstige opties. Door op school een professionele dialoog te voeren met behulp van de kwaliteitsverwachtingen wordt elk teamlid ook sterker om deze dialoog met andere onderwijspartners aan te gaan.

Randvoorwaarden

sla link op in klembord

Kopieer

Dit instrument is bedoeld om te reflecteren rond beleidsthema's. Een basiskennis en ervaring met beleidsvoering en het referentiekader is aangeraden om deze oefening te starten. Is deze basiskennis niet aanwezig dan raden we meer verkennende oefeningen aan, zoals de OK-puzzel en het OK-het dashboard.

Gebruik

sla link op in klembord

Kopieer

Deze oefening vertrekt van de verschillende rubrieken/deelrubrieken uit het referentiekader onderwijskwaliteit. De verschillende kwaliteitsverwachtingen staan in nauwe relatie met elkaar en grijpen op elkaar in. Het is de bedoeling hier enkele fiches uit te nemen en deze te bespreken. Het is af te raden om elke fiche en elke reflectievraag te behandelen.

Sta stil bij de context en input van je school

sla link op in klembord

Kopieer

Wat voor leerlingen stromen er binnen in je school? Wat zijn de kenmerken van ons lerarenteam? Een zicht op de context en input helpt je om de verdere oefening vlot vorm te geven.

Kies een beleidsdomein of prioriteit

sla link op in klembord

Kopieer

Het is aan te raden de dialoog te starten rond een specifiek thema of beleidsprioriteit, bijvoorbeeld het evaluatiebeleid, leerlingbegeleiding, onderwijsloopbaanbegeleiding, vakgroepwerking, etc. Het selecteren van een domein helpt om het gesprek doelgericht te maken en tot concretere conclusies te komen.

Bespreek toekomstopties

sla link op in klembord

Kopieer

Maak hierbij gebruik van de voorkant van de fiche. Reflecteer eerst zonder gebruik te maken van de reflectiefiches.

  • Wat willen we verder blijven aanpakken? 
  • Wat willen we versterken, aanscherpen en meer doen dan nu?
  • Wat willen we als nieuw initiatief opstarten?
  • Wat willen we afbouwen of stoppen?
Je kan de kaders gebruiken om notitie te nemen.

Stap 4: vul het gesprek aan met reflectievragen

sla link op in klembord

Kopieer

Bekijk de reflectievragen op de achterkant van de fiche. Welke reflectievragen geven aanvullend inzicht? Vul je toekomstopties eventueel aan met nieuwe inzichten.

Stap 5: herhaal bij een andere kaart

sla link op in klembord

Kopieer

Kies indien nodig een andere reflectiekaart en herhaal de oefening.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?