Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Vrijdag 11 oktober: Bruno Vanobbergen sluit aan bij het directiecongres secundair onderwijs voor regio Limburg, waar hij een toespraak geeft.Later die dag spreekt hij tijdens de viering van het Heilig Hartinstituut Heverlee, die met een heuse HHH-trail haar nieuwe sportvelden inhuldigt. Dinsdag 15 oktober: Naar jaarlijkse gewoonte organiseert Boerenbond en Landelijke Gilden haar nazomerontmoeting. Ook onze directeur-generaal tekent present. Donderdag 17 oktober: Tijdens de kennismakingsbezoeken voor startende schoolleiders uit regio West-Vlaanderen stelt directeur-generaal Bruno Vanobbergen de organisatie voor. Later die dag bezoekt hij het Sint-Lodewijkscollege, dat op initiatief van een aantal van zijn leraren een les-, klas-, en uurroosterdoorbrekende week organiseert. ’s Avonds participeert hij aan de open vergadering van Comité Besturen Mechelen-Brussel met als thema de relatie tussen school en welzijn.Zaterdag 19 oktober:Sint-Bavohumaniora te Gent viert met een feestelijke opening de vernieuwing van haar Groenzaal en de ingebruikname van haar nieuwe vleugel. Bruno Vanobbergen sluit aan en houdt een toespraak.Later die dag woont hij ook de opening van de nieuwe kleuterschool van scholengroep Katholieke Scholen van Groot Bornem bij en spreekt hij de genodigden toe.
Scholen hebben een sterke traditie van samenwerking met betrokken ouders om hun beleid te ontwikkelen. Ze zorgen ervoor dat alle onderdelen van de schoolstructuur, zoals kleuter- en lagere scholen of verschillende graden in secundair onderwijs, representatief vertegenwoordigd zijn. Deze samenwerking verhoogt de transparantie en vermindert de administratieve druk voor alle betrokkenen. De regeling over de participatie op school van personeelsleden, leerlingen en ouders in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:het decreet van 2 april 2004 “Participatie op school en de Vlaamse onderwijsraad”de ministeriële omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2004 “Lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs”.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt een participatieve schoolcultuur met leerlingen, ouders en personeelsleden belangrijk. De info van deze pagina licht de decretale regeling betreffende de schoolraad toe zoals opgenomen in het decreet van 2 april 2004 “Participatie op school en in de Vlaamse onderwijsraad” (‘participatiedecreet’). Het decreet is van toepassing op het basis- en secundair onderwijs en verplicht sinds 1 april 2005 de oprichting en de vierjaarlijkse hersamenstelling van de schoolraad. Dat betekent dat de mandaten van de schoolraden die op 1 april 2021 in werking traden op 31 maart 2025 aflopen. De volgende periode loopt van 1 april 2025 tot 31 maart 2029.
Voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 kunnen gastleraren ingezet worden in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, in de centra van het deeltijds beroepssecundair onderwijs, in de centra van het volwassenenonderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gastleraar 1 (de vroegere voordrachtgever) ZONDER dienstverleningsovereenkomst en gastleraar 2 MET dienstverleningsovereenkomst.NB In het deeltijds kunstonderwijs kunnen alleen gastleraren 1 aangesteld worden.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2024.
Wat is nu echt gastvrijheid voor een camping? Veel campingeigenaren zijn juist in dit vak gestapt omdat ze er voldoening uithalen om gasten een topvakantie te geven. Maar hoe gasten gastvrijheid beleven, is in de afgelopen jaren veranderd. Weet jij wat jouw campinggasten verwachten? Waarmee je ze kunt verrassen? Voor leerlingen van Onthaal & Recreatie kan dit document van Toerisme Vlaanderen nuttug zijn
Samenwerking draait om de interacties van teamleden onderling. Het weerspiegelt de cultuur van de school. In de ideale wereld is dat een professionele schoolcultuur waarbij de richting van de school duidelijk is en waar de neuzen van de teamleden in dezelfde richting staan. De interacties zijn effectief en functioneel.
De volledige lijst van toeristische regio's in Vlaanderen volgens Toerisme Vlaanderen.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sport-Sportbegeiding (D/A-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sportwetenschappen (D-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
School van de toekomst, leraar van de toekomst - een blik op de toekomst
Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden
Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken.De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
30 van 25683