De observerende en oriënterende eerste graad vormt de eerste trede in een getrapte studiekeuze. Leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun interesses en capaciteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen ze op het einde van de eerste graad een gemotiveerde keuze maken voor een studierichting of een studiedomein en finaliteit in de tweede graad. Je vindt op deze themapagina als school, scholengemeenschap of schoolbestuur inspiratie om die observerende en oriënterende eerste graad vorm te geven.

De eigenheid van een observerende en oriënterende eerste graad

Alle facetten samen

Minimummodellessentabellen

Ruimte voor schooleigen keuzes

Basisopties

Wat zijn de basisopties?

Verbreding en verdieping

Inzicht in eigen interesses en mogelijkheden

Basisgeletterdheid

Wat is het en welke plaats krijgt het?

Vakgericht en vakoverschrijdend (samen)werken

Aandachtspunten bij de keuzes

Organisatiemodellen voor de B-stroom

Hoe organiseer je de B-stroom?

Handvatten voor oriënteren naar een finaliteit vanuit de A-stroom

Oriëntatie naar de tweede graad

Schoolorganisatie eerste graad

Hoe organiseer je je?

FAQ

Veelgestelde vragen

Contact

Raf Boelen
pedagogisch begeleider
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio