Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Op maandag 31 maart 2025 is er staking. Namens de vakbonden ACOD Onderwijs, COC, COV en VSOA Onderwijs willen we je daarom vragen om de schoolbesturen tijdig te verwittigen. Zo kan onnodige stress en chaos voorkomen worden en kunnen ze hun organisatie hieraan aanpassen.
Zo. Twee dagen lang bezochten we enkele scholen in Londen - samen met minister Demir, Tim Surma en collega-onderwijsverstrekkers. Het was bijzonder boeiend en verrijkend. Ons doel was om dieper inzicht te verwerven in de werking van een kennisrijk curriculum, maar we kregen er nog veel meer voedsel voor de geest. Enkele reflecties op een rijtje:Een kennisrijk curriculum is mensenwerk. Wat meteen opviel, is hoe een kennisrijk curriculum tot stand komt in een dynamisch samenspel van vakexperten, schoolteams, pedagogische begeleiders en specialisten in didactiek en klasmanagement. Deze dynamiek zorgt ervoor dat leerkrachten en schoolteams nooit alleen staan, maar gedragen worden door een collectief.Kennis en persoonsvorming gaan hand in hand. Niet alleen cognitieve prestaties staan centraal, maar ook kunst, cultuur, sport en sociale activiteiten krijgen volop aandacht. Meer focus op kennis sluit dus geenszins een brede persoonsontwikkeling uit.Een kennisrijk curriculum staat nooit op zichzelf. De scholen investeren sterk in wat wij een verbindend schoolklimaat zouden noemen. Ze denken bewust na over hoe leerlingen zich veilig door de school bewegen, zetten in op aanwezigheid en aanspreekbaarheid, vermijden roepen tegen leerlingen en schrikken er niet voor terug om zowel positieve als negatieve feedback te geven. Dit gaat veel verder dan “orde en structuur” en vraagt om doordacht leiderschap, waarin preventie en motivatie centraal staan.Autonomie in personeelsinzet loont. Schoolbesturen krijgen een grote autonomie in hoe ze hun personeelsmiddelen inzetten. In de West London Free School (Primary) betekende dit dat in elke klas een leerkracht, een hulpleerkracht en een leerondersteuner aanwezig waren. Zij volgden allemaal hetzelfde professionaliseringstraject om maximaal vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid te kunnen werken. Dit maakt het mogelijk om hoge ambities voor elke leerling waar te maken.Onderwijs mag niet vervallen in nostalgie. Het is jammer dat deze beweging soms gepaard gaat met een nostalgische blik op een geromantiseerd verleden. De directrice van de Michaela-school verwees bijvoorbeeld herhaaldelijk naar 1955 als referentiejaar voor haar onderwijsbeleid. Onze samenlevingen zijn zo veranderd dat het nogal ahistorisch overkomt als je beweert vandaag hetzelfde te doen wat er 70 jaar geleden al gebeurde.Diversiteit is een vanzelfsprekendheid. Het viel ons allemaal op hoe divers de leerlingenpopulatie is en hoe vanzelfsprekend men hiermee omgaat. Zo is er geen discussie over het gebruik van Engels als voertaal in de klas, maar evenmin over het spreken van de eigen moedertaal op de speelplaats.
Het gemeenschappelijk vakbondsfront ABVV en ACV organiseert op 31 maart 2025 een algemene staking. Die omvat ook de openbare sector. Het gemeenschappelijk vakbondsfront onderwijs sluit zich aan bij deze stakingsdag. Meer info vind je in de stakingsaanzegging.
Het verslag van de directiecommissie buitengewoon onderwijs van 27 februari.
In dit document vind je enkele inspirerende boeken voor het studiedomein land- en tuinbouw.
Een fusie van besturen betekent dat één of meerdere besturen al hun activiteiten overdragen aan een andere vereniging zonder winstoogmerk (vzw). Dat kan een bestaande of een nieuwe vzw zijn. Vanaf het ogenblik van de fusie is het bestuur van de verkrijgende vzw de juridische, financiële en pedagogische verantwoordelijke voor al de ingebrachte scholen en/of internaten. Die verkrijgende vzw is vanaf de fusie ook de nieuwe werkgever van het personeel van de ingebrachte scholen.
De wijze waarop je de schaalvergroting aanpakt, is bepalend voor het succes van de fusieoperatie. Een zorgvuldige aanpak is dé voorwaarde om tot optimalisering van je bestuur te komen. Een onzorgvuldig aangepakte schaalvergroting kan leiden tot frustratie en demotivatie wanneer bijvoorbeeld een bureaucratisch ingesteld centraal bestuur beslissingen top down oplegt. De lokale scholen zullen zich niet erkend of gewaardeerd voelen. Uiteindelijk zal niemand de meerwaarde zien van de schaalvergroting. Dat wil je als bestuur uiteraard niet.
Als bestuur stap je in een fusieproces omdat je ervan uitgaat dat de fusie voordelen zal opleveren, zoals...optimalisatie door omkadering en middelen efficiënter in te zetten;betere organisatiestructuur waar talenten en competenties optimaal ingezet worden;een sterker en efficiënter bestuur;toename van je beleidsvoerend vermogen; meer gewicht in onderhandelingen;met één stem spreken naar de lokale overheid en andere onderwijsverstrekkers;meer marge om te investeren in grotere (soms ingewikkelde en omvangrijke) projecten;meer ruimte om scholen die het moeilijker hebben bij te springen;… Die zaken mag je verwachten van een zorgvuldig aangepakte schaalvergroting.
Alle relevante informatie in één overzichtelijke nieuwsbrief
Hoe krijg je in het kader van een onderzoek van de onderwijsleerpraktijk van de onderwijsinspectie zicht op welke leerplandoelen corresponderen met bepaalde sleutelcompetenties, wetenschapsdomeinen, minimumdoelen, specifieke minimumdoelen of doelen die leiden naar een beroepskwalificaties?
Sommige bepalingen van het koninklijk besluit over de interne dienst preventie en bescherming (IDPB) leggen op dat de werkgevers alvorens een beslissing te nemen het akkoord van het comité moet vragen. Andere bepalingen spreken over het vragen van een advies. Een advies veronderstelt niet noodzakelijk een gemeenschappelijk standpunt. Een akkoord is strikter en veronderstelt minstens een meerderheid.
de gevolgen voor het lokaal onderhandelingscomité (LOC) bij een fusie
Naast het meer informele, maar wel noodzakelijke aspect van communicatie, is er ook een wettelijk kader. Als schoolbestuur heb je namelijk rechten en plichten ten aanzien van de verschillende participatieorganen; gaande van informeren, inwinnen van advies tot onderhandelen.
Er is geen decretale verplichting om het Medezeggenschapscollege te overleggen of om advies te vragen, maar wel aan te raden om zo het draagvlak voor verandering te vergroten.
Er is geen decretale verplichting om OCSG te informeren, maar wel aan te raden om zo het draagvlak voor het een proces tot bestuurlijke optimalisatie en/of schaalvergroting te versterken.