Regelmatig werken met de methodiek van de pro-actieve cirkel draagt bij aan verbondenheid en openheid in de groep.
Door regelmatig te werken met de methodiek van de proactieve cirkel werk je aan verbondenheid en een positieve klassfeer. Het is een vorm van klasgesprek waarbij iedereen leert om aandachtig en respectvol te luisteren naar elkaar. Leerlingen leren spreken in een positieve taal. Doordat iedereen aan bod komt, krijgt elke leerling de kans om over een bepaald onderwerp iets te zeggen.
Wat is een proactieve cirkel?
Het is een gesprek met meerdere deelnemers, geleid door een moderator.
Waar men te weinig cirkelt, draait het vierkant (www.ligand.be)
Taken van de moderator
1. Toelichten en bewaken van de afspraken
2. Geven van positieve appreciatie
3. Tips en aandachtspunten
Het is uiterst belangrijk om deze methodiek regelmatig in te zetten en gebruik te maken van ‘veilige’, toegankelijke vragen. Hierdoor groeit het vertrouwen en kan er later ook ‘gecirkeld’ worden met complexere, gevoeligere vragen.
Een mogelijke opbouw is steeds werken met drie soorten vragen:
Reacties op deze werkvorm? inspirerendburgerschap@katholiekonderwijs.vlaanderen