- 09:00-09:30 - onthaal
- 09:30-10:00 - welkom en inleiding
- 10:00-11:00 - keynote, Wouter Torfs
- 11:00-11:30 - koffiepauze
- 11:30-12:30 - parallelsessies
- Koen Trappeniers, directeur Welzijnszorg
- Titel sessie: Je engagement volhouden in weerbarstige tijden
- Korte inhoud: Vanuit mijn professionele ervaring in jongerenpastoraal, het vormingswerk voor mensen met een beperking bij Pasform vzw en vanuit de strijd tegen armoede die we met Welzijnszorg voeren, combineer ik in deze sessie ervaringsberichten met kennis en inzichten. Welke grondstroom kun je als organisatie aanbieden van waaruit engagement ‘zin geeft’. Welke competenties zijn belangrijk? Met welke basishouding kun je in het leven staan om engagementen vol te houden? Welke permanente vorming, opleiding en coaching geef je aan beroepskrachten en vrijwilligers? De sessie is doorweven met kleine reflectiemomenten voor de deelnemers, zowel naar hun persoonlijk engagement als naar de onderwijscontext.
- prof. Dr. Jan De Volder, Cusanus Leerstoel "Religie, Conflict en Vrede", Faculteit Theologie en Religiewetenschappen
- Titel sessie: Overtuiging en dialogische vaardigheden. Van interlevensbeschouwelijke dialoog tot conflictresolutie. De ervaring van de gemeenschap van Sant'Egidio.
- Korte inhoud: In deze sessie reflecteert Jan De Volder over zijn persoonlijke ervaringen in de Gemeenschap van Sant'Egidio. Die is bekend voor haar engagement inzake interreligieuze en interlevensbeschouwelijke dialoog "in de geest van Assisi". Dat engagement vertaalt zich ook in diplomatieke inspanningen bij het voorkomen en oplossen van gewapende conflicten. Vanuit zijn persoonlijke betrokkenheid zal Jan De Volder getuigen over het belang van dialogische vaardigheden.
- Hanna Vandenbussche, filosofe & atlete, pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen
- Titel sessie: Zelfzorg en veerkracht vanuit een filosofisch perspectief
- Korte inhoud: Zelfzorg, persoonlijke groei en autonomie: het zijn woorden die we vaak in de mond nemen, maar waarvan we de eigenlijke betekenis soms zijn vergeten. Ze worden vaak geassocieerd met de maakbaarheidsgedachte - ‘‘ik’ moet hét maken in dit leven’- en verwijzen hierdoor enkel naar de verlangens van het individu. Meer dan ooit lijken we ons vandaag als helden te moeten profileren die met hun prestaties tot de verbeelding spreken. In deze sessie gaan we in op twee domeinen, sport en onderwijs, waar men steeds langer de nadruk legt op prestaties. Vanuit een filosofisch perspectief stellen we die prestatiegerichtheid in vraag en zoeken we naar een alternatieve benadering en taal waar verbondenheid centraal staat.
- Frank Van Wolvelaer, Bestuurder/vrijwilliger van Vluchtelingen Ondersteuning Sint-Niklaas (VLOS)
- Titel sessie: Correct omgaan met leerlingen zonder wettig verblijf is geen pleidooi voor ‘pretpedagogiek’!
- Korte inhoud: Het is correct dat leerlingen zonder wettig verblijf recht hebben op onderwijs. Dit onderwijsproces vraagt echter veel inspanningen van alle partijen. Niet alleen de taalachterstand is een grote drempel. Ook voor het juist inschatten van talenten en competenties hebben we gedreven onderwijsmensen nodig die hiernaar op zoek willen gaan, doorheen de specifieke kwetsuren van deze kinderen en hun gezinnen. Door te luisteren naar hun levensverhalen krijgen we zicht op de noden van deze jonge mensen op weg naar volwassenheid in een diverse samenleving. In dit leer- en groeiproces zal voldoende aandacht nodig zijn voor sociale en emotionele vaardigheden. Laat hen geloven in zichzelf, in de ander en in een humane toekomst. Dan is ons onderwijs geslaagd!
- 12:30-13:30: lunch, voorstelling vormingsaanbod
- 13:30-14:30: parallelsessies
- Roger Boonen, ere-lector opvoedkundige wetenschappen aan de Karel De Grote-Hogeschool in Antwerpen, ere-VLO-coördinator en pedagogische opdrachthouder van het bisdom Antwerpen
- Titel sessie: Hoe kun je gelukkig zijn of worden in onzekere tijden?
- Korte inhoud: Mensen die nadenken over het gelukkig zijn (of worden) stellen zich pertinente vragen zoals: Heeft gelukkig zijn (of worden) te maken met erfelijkheid of eerder met milieuomstandigheden of toevalsfactoren? Welk soort leven willen we leiden om gelukkig te zijn of te worden? Hoe verhoudt de ethiek of de leer van het goede leven zich tot een gelukkig en zinvol bestaan? Ben je verantwoordelijk voor je eigen geluk of ongeluk? In deze lezing worden verschillende mogelijke antwoorden onderzocht die doorheen de geschiedenis op deze vragen werden gegeven. De vragen uit het publiek proberen we te beantwoorden in het besef dat het verlangen om gelukkig te zijn (of te worden) de mensheid bijeen houdt. Dat veronderstelt ook te-vrede-n zijn met de gemaakte levenskeuzes.
- Chris Wyns
- Titel sessie: Wij-zij denken omarmen
- Korte inhoud: Polarisatie hoort erbij, in onze maatschappij, in onze straat, in onze school. Waarom leren we onze jongeren niet om ermee om te gaan, eerder dan het te willen uitroeien? Van mijn persoonlijke identiteit naar wij-zij denken en van wij-zij denken naar toxische polarisatie is maar twee stappen. Hoe kan ik zelf leren om daarmee om te gaan en hoe kan ik leerlingen leren om daarmee om te gaan? Moeten we altijd voor de consensus gaan als we het over moeilijke onderwerpen hebben, of mogen we het oneens blijven op voorwaarde dat we naar elkaar geluisterd hebben? Waarom gaat het zo dikwijls fout in onze lessen als we naar die consensus streven? Welk kader kan ons helpen om over moeilijke onderwerpen met elkaar in gesprek te gaan? Waarom is het zo belangrijk dat we dat in vredestijd leren? Polarisatie omarmen is werken aan verbinding door naar elkaar te leren luisteren.
- dr. Bart Derre, directeur HOGENT E(ntrepreneurial)-Lab, consultant
- Titel sessie: Het belang van socio-emotioneel leren voor het stimuleren van een ondernemende mindset bij studenten hoger onderwijs
- Korte inhoud: Sociale en emotionele vaardigheden zijn van onschatbare waarde voor succesvol ondernemend handelen, omdat het studenten in staat stelt om zichzelf en anderen beter te begrijpen, effectiever te communiceren, relaties op te bouwen en te onderhouden en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden in een steeds dynamischere en veeleisender wordende omgeving. Tijdens de lezing wordt dieper ingegaan op de rol van socio-emotioneel leren bij het aanzwengelen van ondernemende mindset en gedrag bij studenten hoger onderwijs. Er wordt stilgestaan bij de wetenschappelijke onderbouw van deze stellingen alsook de praktische vertaalslag naar de dagelijkse praktijk.
- 14:40-15:10 - panelgesprek
- 15:10-15:45 - afsluiting, voorstelling vormingsaanbod