Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Agenda directeur-generaal Bruno Vanobbergen van 27 november tot en met 3 december 2025

    wo 26 november 2025

    Donderdag 27 november: De derde kleuterklas van de Emmaüsbasisschool te Aalter ontvangt Bruno Vanobbergen in het kader van de voorleesweek. Hij leest de kleuters een zelfgekozen verhaal voor.Vrijdag 28 november: De Vrije Leersteuncentra Oost-Vlaanderen organiseren een onderwijscongres in Gent. Directeur-generaal Bruno Vanobbergen geeft er een keynote over inclusie en scholen voor iedereen.Maandag 1 december: Onze directeur-generaal bezoekt het Sint-Vincentiuscollege in Buggenhout, dat dit jaar werkt rond het thema ‘in balans zijn’.Dinsdag 2 december: Bruno Vanobbergen bezoekt de twee scholen van Internaat Tielt. Hij krijgt er een rondleiding en gaat met het team in gesprek. Woensdag 3 december: Scholengroep voor buitengewoon onderwijs Sint-Franciscus in Roosdaal ontvangt onze directeur-generaal en licht de geïntegreerde werking met Welzijn toe. Bruno Vanobbergen maakt kennis met het team en bezoekt een aantal klassen in de lagere school type 2 en het BuSO type 2.

  • Bevraging: welke software gebruikt jouw school?

    wo 26 november 2025

    We brengen in kaart met welke agenda- en leerlingvolgsystemen scholen werken. Dit helpt ons om onze nieuwe digitale tool voor het leerplan Op.stap, leerroutes voor iedereen, optimaal af te stemmen. Werk jij met een specifieke leverancier? Vul dan onze bevraging in (4 vragen). Zo bouwen we samen een gebruiksvriendelijke oplossing.

  • De Warmste Rugzak

    Dit jaar staat De Warmste Week in het teken van onzichtbaar ziek zijn. 🎒Ook binnen het onderwijs dragen veel leraren, directies, leerlingen, ondersteunend personeel... vaak een zware, onzichtbare rugzak. Soms zien we alleen het resultaat: iemand die afwezig is, iemand die worstelt, iemand die net dat extra stapje moet zetten. De komende adventsperiode willen we deze verhalen een licht geven. Op onze kanalen vind je vanaf volgende week De Warmste Rugzak 🔥: verhalen van veerkracht, warmte en verbondenheid, die ons eraan herinneren dat elke rugzak anders is, maar niemand die alleen hoeft te dragen. In het delen van deze verhalen laten we een hoopvol licht schijnen op het onzichtbare en tonen we dat er altijd ruimte is voor zorg, aandacht en verbondenheid.Samen maken we het onzichtbare zichtbaar.

  • Extern initiatief – Dag van de Financiële Educatie

    wo 26 november 2025

    Op maandag 19 januari 2026 nodigen Wikifin en partners alle leerkrachten uit het secundair, hoger en volwassenenonderwijs uit in het Provinciehuis te Leuven. Samen met partners zoals Febelfin, Assuralia en de Nationale Bank van België willen ze lesgevers inspireren voor hun lessen financiële vorming, ondernemerschap, economie, bedrijfsorganisatie etc.

  • Farinose in de brood- en banketbakkerij

    wo 26 november 2025

    Op de TA-dag bakkerij in november 2025 werd de beroepsziekte farinose besproken. In deze nieuwsbrief geven we hierover meer informatie met linken naar informatiebronnen en tips voor implementatie in je les.

  • Katholiek Onderwijs Vlaanderen beperkt bereikbaar op vrijdag 5 december

    wo 26 november 2025

    Op vrijdag 5 december zijn de medewerkers van Katholiek Onderwijs Vlaanderen telefonisch niet bereikbaar omwille van een samenkomstdag voor iedere afdeling. Stel je vraag gerust via e-mail, we bezorgen je vanaf maandag 8 september zo snel mogelijk een antwoord.

  • Programmaties Duaal leren 2026-2027: indienen bij AGODI tegen 15 januari 2026

    wo 26 november 2025

    De programmatie van opleidingen Duaal leren is niet onderworpen aan de interne planningsprocedure (Katholiek Onderwijs Vlaanderen en DPCC).

  • Vis van bij ons

    wo 26 november 2025

    Naar aanleiding van een studiedag Vis van bij ons in Nieuwpoort kregen we van VLAM heel wat interessante info over de Vlaamse visserij, de werking van de vismijn, de zeeboerderij van Colruytgroep. Ten slotte kregen de praktijkleraren een demonstratie door Filip Claeys en konden ze zelf vis keuren en fileren. Omdat niet iedereen in staat is om deze studiedag te volgen, geef ik graag via deze nieuwsbrief de informatie door die we ontvingen.

  • Goedkeuring AGION-dossiers november 2025

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in november 2025

  • Armoede- en schoolkostenbeleid

    Armoede mag nooit een drempel zijn voor onderwijsparticipatie. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het bestrijden van armoede dan ook een fundamenteel onderdeel van een zorgbrede en kansenrijke school. Een sterk armoedebeleid rust op vijf samenhangende pijlers:onderwijsparticipatie met minimale schoolkostencommunicatie en dialoog met oudersmaatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële gezondheid van de schoolvisie op kwetsbaarheid en armoedevoer een gelijke onderwijskansenbeleid

  • Overzicht Acties bij draaiboek fusie van besturen

    In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.

  • Goedkeuring AGION-dossiers oktober 2025

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.

  • Artistiek en creatief ​in MaVo 2de graad

    Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof. ​

  • Belang van professionalisering

    Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.

  • Een gastvrij onthaal voor iedereen

    Echte gastvrijheid betekent dat iedereen zich welkom voelt, ook mensen met een beperking. Soms is het nodig om iets extra’s te doen om dat mogelijk te maken, zoals een prikkelarme dag in een museum, een rondleiding in gebarentaal of een audiotour voor blinden en slechtzienden. In deze tekst krijg je concrete tips om beter om te gaan met gasten met verschillende noden:Hoe verwelkom je iemand in een rolstoel?Hoe praat je met iemand die doof is?Hoe geef je uitleg aan iemand die niet goed kan zien? Met kleine inspanningen kun je al veel betekenen.De belangrijkste regel? Wees open, vriendelijk en duidelijk in je communicatie – dan voelt elke bezoeker zich echt gezien en gewaardeerd.

  • Hoe maken we dit waar?

    Een goed professionaliseringsbeleid gaat uit van een visie op professionalisering en vertaalt zich naar concrete praktijken.

  • Inspiratie- en informatiebrochure Gastbeleving kamperen

    Voor je ligt de brochure Gastbeleving Kamperen, een inspiratiegids van Toerisme Vlaanderen.Ze wil laten zien hoe je van een gewoon kampeerterrein een echte beleving voor gasten kunt maken. In deze gids vind je praktische tips en voorbeelden over hoe je als uitbater of medewerker op een camping of recreatiepark kunt zorgen voor tevreden gasten. Je leert nadenken over vragen als: Wie is je doelgroep en wat verwachten je gasten?Hoe kun je je terrein aantrekkelijker maken?Hoe gebruik je sociale media om meer bezoekers aan te trekken?Hoe zorg je dat je camping duurzaam en toegankelijk is voor iedereen?Toerisme Vlaanderen wil toerisme laten groeien, maar op een duurzame manier: niet enkel “meer bezoekers”, maar vooral meerwaarde voor mens, milieu en maatschappij. De brochure helpt je om te begrijpen hoe gastvrijheid, communicatie, duurzaamheid en beleving samenkomen in de toeristische sector. Zo ontdek je hoe een goede kampeerervaring niet alleen gasten gelukkig maakt, maar ook bijdraagt aan een bloeiende en sterke toeristische regio.

  • Principieel verbod op afzondering en fixatie

    Afzondering en fixatie zijn verboden. Enkel onder beperkte voorwaarden kunnen afzondering en fixatie in uitzonderlijke situaties toegestaan worden: bij acuut en ernstig gevaar voor de leerling, interne of anderen, om de veiligheid te herstellen;bij potentieel gevaar, ter preventie van acuut en ernstig gevaar of ter bevordering van de ontwikkelings- en ontplooiingskansen van de leerling of interne.

  • Professionaliseringsbeleid

    De professionele ontwikkeling van alle medewerkers op school is een cruciale sleutel tot kwaliteitsvol onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?