- Geschiedenis - bronnen over de middeleeuwen en de vroeg moderne tijdBronnenonderzoek is een essentieel onderdeel van de geschiedenisles. De vraag naar bronnen is groot bij leraren, zo bleek de laatste jaren. In dit vormingsinitiatief zullen historici prof. Jelle Haemers (KU Leuven) en dr. Jonas Roelens (UGent) je kennis laten maken met beschikbare bronnen uit de middeleeuwen en de vroegmoderne tijd. Deze bronnen kunnen vervolgens aangewend worden in de lessen geschiedenis.Te bepalenTe bepalen
- Dagen Beginnende Leraren regio AntwerpenDe ‘Dagen Beginnende Leraren’ ondersteunen je als startende of herstartende leraar bij je instap in het onderwijs en geven je een professionele boost. Ze zijn een aanvulling op het traject aanvangsbegeleiding in je school en leggen de focus op de inhoud van de vakken die je geeft. Het traject bestaat uit drie sessies. Je maakt kennis met de vakbegeleider(s) en vakcollega’s; je gaat in gesprek over de visie op het vak, vakdidactiek, leerplangerichtheid en -realisatie, evaluatie … en over jouw specifieke leervragen.Te bepalenTe bepalen
- Aanvangsbegeleiding: start2teach regio Limburg: dag voor beginnende lerarenTijdens dit initiatief: maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst maak je kennis met je vakbegeleider maak je kennis met je startende collega's krijg je informatie rond actuele thema'sTe bepalenTe bepalen
- Geschiedenis CLIL: leerplanconform materiaalTijdens deze sessie tonen we voorbeelden van CLIL-lesmateriaal, alsook van CLIL-evaluatiemogelijkheden. We stemmen het materiaal af op de actuele leerplannen. Er is eveneens tijd voorzien om materiaal uit te wisselen met leraren die eenzelfde doelpubliek hebben.Het is een vervolg op twee sessies die we in 2022 gegeven hebben, maar indien je deze gemist hebt, dan vormt dit geen enkel probleem.Te bepalenTe bepalen
- Aan de slag met begrippen en teksten in de lessen geschiedenisGeschiedenis is bij uitstek een talig vak. Het historische denken gebeurt via talige activiteiten. Door de talige noden te benoemen en ambities te formuleren kan je samen met je collega's nadenken over en werken aan het taalkrachtiger maken van je lespraktijk.2 mei 2024Gent
- Leerpad: Geschiedenis VB II-GesVB-dProfessionaliseringstraject voor de implementatie van het leerplan tweede graad. Via deze leeromgeving ondersteunen wij jou bij de realisatie van jouw leerplan.Op aanvraag