Basisinformatie en duiding bij de leerplandoelen.
De krachtlijnen vormen de basis voor het historisch leren denken in de drie graden.
We herhalen dan ook de filmpjes van prof. Karel Van Nieuwenhuyse, die we ook gebruikten in de leerpaden geschiedenis van de eerste en derde graad.
Historisch denken:
Elke leerkracht kent de leerplandoelen die moeten bereikt worden met zijn leerlingen. Maar wat leerden de leerlingen in de jaren voordien? Wat leren ze in het vervolg van hun opleiding? En hoe verschillend zijn de leerplannen doorheen de verschillende finaliteiten?
In de tabel in de bijlage is een overzicht terug te vinden van alle leerplandoelen en hoe deze evolueren doorheen het secundair onderwijs. In dit overzicht staan de leerplandoelen per graad, binnen elke graad zie je ook de gelijkenissen en de verschillen per finaliteit.
Je kan deze tabel gebruiken om je te helpen leerlingen bij de deliberaties het juiste advies te geven, zodat ze zo juist mogelijk georiënteerd worden. De tabel kan ook door de vakgroep gebruikt worden als basis om bepaalde leerlijnen uit te zetten.