Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Werken met GIS hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Je kunt natuurlijk met GIS-viewers (zoals Geopunt) aan de slag, maar dit beperkt de mogelijkheden enkel tot de aangeboden lagen en is enkel voor Vlaanderen. Het leerplan wil echter ook schakelen tussen lokaal-regionaal-globaal.Daarom maken we bij deze nascholing gebruik van andere GIS-toepassingen, waaronder Google My Maps & ArcGIS Online. Voor deze laatste is het handig om daarmee al in de 1ste graad met simpele oefeningen aan de slag te gaan, en zo over de graden heen de leerlingen de vaardigheid op te laten bouwen.Bij deze nascholing hebben we voor een aantal leerplandoelen materiaal uitgewerkt - zo kun je dadelijk aan de slag:LPD 3 De leerlingen analyseren relaties in een landschap tussen of binnen landschapsvormende lagen: klimaat, vegetatie, reliëf, gesteenten en landgebruik --> voorbeeld op Vlaams/Belgisch niveauLPD 4 De leerlingen verklaren verschillen tussen landschappen --> voorbeeld op wereldniveauLPD 7 De leerlingen illustreren dat landschappen evolueren op korte en lange termijn onder invloed van sociaalgeografische veranderingen --> voorbeeld op regionaal niveau
Laat je inspireren door verhalen en ontdek praktisch materiaal voor basis- en secundair onderwijs, evenals voor personeelsleden. Lees meer en krijg toegang tot onze databank waar je het volledige aanbod en een handige infofiche over het aanbod vindt.
Computationeel denken is opgenomen in het leerplan techniek A-stroom (LPD 13) en B-stroom (LPD 11). In een vorige leerplannennieuwsbrief werd aangetoond hoe je "unplugged" de principes van computationeel denken kon bijbrengen aan je leerlingen. Via het voorbeeld zie je hoe je de principes van werken met algoritmes kunt bijbrengen aan je leerlingen.
Ben jij die gedreven leraar LO, altijd bereid om wat bij te leren? Tijdens de kerstexamens vinden de nascholingsdagen voor leraren LO plaats. Je kunt ervoor kiezen om twee hele dagen (9 december - 10 december), één hele dag of een workshop te volgen. Van harte welkom!
De PRO.-pagina Onderzoekscompetentie werd aangevuld met een tegel Onderzoekscompetentie voor leraren. Daar vind je inspiratie en suggesties om doelgericht met de onderzoekscompetentie aan de slag te gaan in de derde graad. De bedoeling is leerlingen vertrouwd te maken met onderzoek en hun kritische geest en nieuwsgierigheid te prikkelen. De informatie op de pagina biedt een basiskader voor onderzoek en legt onder meer de link met het Gemeenschappelijk funderend leerplan. Later dit schooljaar mag je ook een luik evaluatie verwachten.
Op 31 januari 2025 organiseren we een inspirerende ontmoetingsdag over identiteit en pastoraal, van 14u tot 21u. Bereid je voor op een boeiende route vol verhalen, verrassende uitwisselingen en creatieve haltes. 'Trek je wandelschoenen aan' en sluit aan! De kostprijs is 35 euro, inclusief wraps, soep en een receptie als afsluiter. Inschrijven kan t.e.m. 15 december 2024.
Ongezonde binnenlucht kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn en concentratieproblemen. Nog op zoek naar een maatschappelijk relevante context voor het STEM-doel over het voeren van onderzoek? Aan de hand van het lespakket onderzoeken leerlingen de kwaliteit van de lucht in een lokaal.
Jongeren uit de derde graad van het secundair onderwijs kunnen in teams van 2 tot 5 deelnemen aan de wedstrijd “Girls Leading in Sciences-GirLS”. Het doel is jongeren aan te moedigen om te kiezen voor een wetenschappelijke of technische opleiding en carrière. De finale vindt plaats op 12 maart 2025 in Brussel, georganiseerd door vzw BeWiSe in samenwerking met het KBIN.
Om onze toekomstige werking beter af te kunnen stemmen op wat jij nodig hebt, lanceren we een bevraging naar de uitdagingen en noden die jij ervaart in jouw werk op school. Het invullen vraagt maximum 15 minuten van jouw tijd. Jouw antwoorden zijn belangrijk want ze helpen ons om onze prioriteiten voor de komende jaren te bepalen. Alvast bedankt!
In deze nascholing worden voorbeelden aangereikt in C# waarmee de leerplandoelen met betrekking tot datastructuren en numerieke methodes gerealiseerd kunnen worden. Uiteraard wordt er hierbij beroep gedaan op meerdere softwarebibliotheken en komen meerdere algoritimische technieken aan bod.
Het Canadese Perimeter Institute ontwikkelt gratis lesmateriaal voor het fysica-onderwijs. In hun bundel ‘Fields’ beschrijven ze een ontwerp-opdracht waarbij leerlingen een magnetohydro-dynamisch (MHD) propulsiesysteem analyseren, bouwen, uittesten en optimaliseren. En dit allemaal binnen een tijdsduur van één lesuur!
De leerplannen Aardrijkskunde, Natuurwetenschappen en Techniek geven ruimte aan leraren en scholen voor vakoverschrijdend leren en kunnen ook ingezet worden binnen een schooleigen organisatiemodel met geclusterde vakken. Ze bieden daartoe heel wat inspiratie-elementen.
Op dinsdag 4 februari 2025 organiseert de Vlaamse overheid het symposium “Ecosysteemdiensten: de waarde van water. Een duik in de voordelen van een gezond watersysteem” in het Herman Teirlinckgebouw in Brussel.
Ben jij nieuw in het vak dat je nu geeft, of heb je al ervaring in een vergelijkbare richting, maar merk je dat de leerplandoelen toch andere accenten bevatten? Hoe dan ook, het kan uitdagend zijn om de juiste materialen en ondersteuning te vinden. Je hebt vast al gemerkt dat er bij de educatieve uitgeverijen weinig of geen leerboeken beschikbaar zijn die volledig aansluiten bij jouw leerplan.
“Het hedendaags horecaonderwijs wordt uitgedaagd om de aanstormende generatie keukenchefs de nodige vaardigheden om plantaardig koken aan te leren zodat plantaardig koken geen uitzonderlijk gegeven meer is maar integendeel naar een hoger niveau getild wordt.”
Dez dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2024.
Collecte BuO - Pastorale impulsdag - Studiedagen RKG BaO - Dag van de directeur - COBES - Open COBES - Startdag vicariaat - Inspiratiemoment...
Het programma voor de 33ste ict-coördinatorendag plaatsen we begin januari 2025 online.
Digitaal bewustzijn en leergoesting in de digitale samenleving
30 van 25848