Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Donderdag 18 december: Het vijfde leerjaar van basisschool De Bron in Wellen houdt een kerstconcert ten voordele van De Warmste Week. Ook Bruno Vanobbergen vervoegt het publiek.Maandag 5 januari: Directeur-generaal Bruno Vanobbergen sluit aan bij de nieuwjaarsreceptie van VOKA in Brussel.Dinsdag 6 januari: Onze directeur-generaal bezoekt school voor secundair onderwijs en Graduaat Basisverpleegkunde Benedictuspoort Campus Ledeberg in Gent. Hij bezoekt er enkele klassen en gaat in gesprek met het team, onder andere over de aanpak in de B-stroom.Woensdag 7 januari: Vrije basisschool Langemark ontvangt Bruno Vanobbergen en toont hoe het lerarenteam met veel enthousiasme aan de slag gaat rond effectief lesgeven, sterk gedragsmanagement en een kennisrijk curriculum.
In het tweede semester van dit schooljaar organiseren we nog twee overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Taal en Cultuur. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in december 2025.
Een baso-fiche is geen doel op zich maar een middel om met verscheidene scholen samen een goede overgangsbegeleiding te realiseren. Daarbij is er bijzondere aandacht voor het optimaliseren van de ontwikkeling van elke leerling.
De overstap van de basisschool naar de secundaire school, zowel voor het gewoon als buitengewoon onderwijs, is voor ouders en leerlingen vaak een spannend moment. Bij de continuering van zorg van basis- naar secundair onderwijs staat een warme overdracht centraal. Op deze webpagina: bespreken we de samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid tussen beide onderwijsniveausgaan we dieper in op het gebruik van een baso-fiche en het baso-procesbieden we een leidraad om samen te reflecteren over de samenwerking rond continuïteit van zorg.
Zorgfiche bij de inschrijving van een leerling in het gewoon onderwijs
De relevante gegevens over de ontwikkeling van een kind worden opgenomen in het leerlingendossier en gecommuniceerd met het secundair onderwijs. Zo kunnen groeimogelijkheden en zorgen worden doorgegeven, en kan het secundair onderwijs verder bouwen op de afgelegde weg vanuit het basisonderwijs.
De samenwerking tussen basis- en secundair onderwijs is gericht op de gedeelde zorg voor goed onderwijs aan kinderen en jongeren tijdens hun onderwijsloopbaan.
Het aanspreekpunt Informatieveiligheid & Privacy (rol I&P-coördinator in het GRIP) is de persoon die/het I&P-beleid helpt opstellende implementatie van de GRIP-maatregelen opvolgtde DPO (Data Protection Officer) ondersteunthet contact onderhoudt met de ICT-coördinator en het I&P-team
GRIP staat voor Groeipad Informatieveiligheid en Privacy. Het is een hulpmiddel dat scholen in Vlaanderen ondersteunt om stap voor stap te werken aan een veilige en privacybewuste omgang met informatie. Het groeipad helpt om:inzicht te krijgen in hoe goed je school al bezig is met informatieveiligheid en privacy;concrete acties te plannen om op een haalbaar tempo beter te worden;bewustzijn te creëren bij alle medewerkers over het belang van gegevensbescherming.Je kan het zien als een routekaart: je start waar je nu staat en groeit geleidelijk naar een hoger niveau van veiligheid en privacy. Het is dus geen eenmalige checklist, maar een continu verbeterproces.
Het GRIP-raamwerk (met name maatregel O2) definieert "persona's" of rollen. Het is goed om te weten dat één persoon soms meerdere rollen kan opnemen, maar dat sommige rollen (zoals de DPO) strikt gescheiden moeten blijven om belangenconflicten te vermijden.
Scholen werken dagelijks met veel gevoelige informatie, zoals leerlingendossiers, medische gegevens en contactinformatie. Als die gegevens in verkeerde handen vallen of verkeerd gebruikt worden, kan dat grote gevolgen hebben. Denk aan identiteitsdiefstal, reputatieschade of zelfs juridische problemen. GRIP helpt scholen om dit te voorkomen.
Dit jaar staat De Warmste Week in het teken van onzichtbaar ziek zijn. 🎒Ook binnen het onderwijs dragen veel leraren, directies, leerlingen, ondersteunend personeel... vaak een zware, onzichtbare rugzak. Soms zien we alleen het resultaat: iemand die afwezig is, iemand die worstelt, iemand die net dat extra stapje moet zetten. De komende adventsperiode willen we deze verhalen een licht geven. Op onze kanalen vind je vanaf volgende week De Warmste Rugzak 🔥: verhalen van veerkracht, warmte en verbondenheid, die ons eraan herinneren dat elke rugzak anders is, maar niemand die alleen hoeft te dragen. In het delen van deze verhalen laten we een hoopvol licht schijnen op het onzichtbare en tonen we dat er altijd ruimte is voor zorg, aandacht en verbondenheid.Samen maken we het onzichtbare zichtbaar.
17 november 2025
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in november 2025
Armoede mag nooit een drempel zijn voor onderwijsparticipatie. Binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen is het bestrijden van armoede dan ook een fundamenteel onderdeel van een zorgbrede en kansenrijke school. Een sterk armoedebeleid rust op vijf samenhangende pijlers:onderwijsparticipatie met minimale schoolkostencommunicatie en dialoog met oudersmaatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële gezondheid van de schoolvisie op kwetsbaarheid en armoedevoer een gelijke onderwijskansenbeleid
In één overzicht zie je de linken naar alle informatie die ondersteunt bij het doorlopen van een fusieproces.
Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in oktober 2025.
Op deze website vind je uitgewerkte voorbeelden voor wanneer je geen afzonderlijke uren Artistieke vorming hebt. De voorbeelden sluiten aan bij de visie van het leerplan. Dit betekent dat de voorbeelden uitnodigen tot een interdisciplinaire aanpak tussen doelen uit diverse maatschappelijke domeinen. Het uitgangspunt hiervoor is dat een meer interdisciplinaire aanpak leidt tot een dieper en meer samenhangend inzicht in de leerstof.
Een doordacht professionaliseringsbeleid is een essentieel onderdeel van een duurzaam personeelsbeleid en bij uitbreiding van een sterk schoolbeleid.