Het Screeningsinstrument Aanvang Lager Onderwijs Taalvaardigheid (SALTO) peilt naar de taalvaardigheid Nederlands van leerlingen bij de start van het 1ste leerjaar van het Nederlandstalig gewoon onderwijs. Een school kan SALTO aanwenden voor de verplichte taalscreening bij de overgang van kleuteronderwijs naar het 1ste leerjaar van het gewoon lager onderwijs.
- TOmn1Een mondelinge boodschap verwerkendetail
- -3Verwerken van boodschappen binnen het hier-en-nu zonder (audio)visuele ondersteuning en van boodschappen buiten het hier-en-nu met (audio)visuele ondersteuning:meervoudige instructies met talige of mentale reactiegesloten en open vragen over voorkeuren en intenties, over ervaringen en belevingen, over gevoelens, over situaties, over handelingen en over voorwerpen uitleg over feiten en gebeurtenissen en over regels en afsprakenallerlei muzische en multimediale boodschappen binnen de leefwereld
- -1.5Verwerken van informatie uit eenvoudige verhalen met (audio)visuele ondersteuning door: • het hoofdpersonage en zijn handelingen te ontdekken • de hoofdgedachte te ontdekken
- Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit instructies, uiteenzettingen en verhalen uit verschillende media)
- -3Inzetten van luisterstrategieën op initiatief van en met hulp van de leraar:voorspellenvisualiserenverbinden met voorkennis over het onderwerpnadenken over woordbetekenissenterugblikkenbegrip controleren…
- Informatie herkennen en selecteren (in mededelingen, vragen, instructies en uiteenzettingen uit verschillende media)
Met SALTO ga je na of de leerlingen in het eerste leerjaar voldoende taalvaardig zijn om eenvoudige instructies, vragen en mededelingen te begrijpen.
Uit de resultaten blijkt welke leerlingen extra zorg en ondersteuning nodig hebben voor taalvaardigheid.
Zo kunnen leraren en de school beter inspelen op de noden van de leerlingen. De leraar kan de lessen taalvaardigheid bijsturen. De school kan er haar taalbeleid verder mee ontwikkelen.
Je neemt de toets af in het begin van het schooljaar, bij voorkeur eind september of begin oktober. De leerlingen doen de test in de voormiddag, wanneer zij zich het best kunnen concentreren. Via realistische, concrete situaties tonen de leerlingen in hoeverre zij de schooltaal begrijpen.
Elke school of leraar kan de toets downloaden via de website van het departement onderwijs.
Op de pagina Mijn Onderwijs voor directies en administraties klik je hiervoor in het blokje Aanmelden op Mijn Onderwijs: