Ondernemingszin bij het jonge kind

Via ontdekhoek of knutselhoek observeer je hoe ondernemend kleuters zijn. Je laat ook de kleuters zelf aan het woord over hun activiteiten in de hoek. 

Aanzet

sla link op in klembord

Kopieer

Je legt allerlei materialen in de ontdekhoek of knutselhoek waarmee de kleuters vrij mogen spelen of knutselen.
Voorbeelden:

  • Bouwmateriaal: hamer, spijkers, vijzen, moeren, schroevendraaiers, plankjes in verschillende maten en diktes ...
  • Constructiemateriaal: K'nex, lego, magneten, clicks ...
  • Knutselmateriaal: scharen, lijm, papier (groot en klein), materialen om te versieren, kosteloos materiaal, schildersmateriaal, potloden en stiften ...

Je hangt een grote flap op met het symbool of de foto van de hoek. De kleuters mogen even brainstormen over wat ze zien en wat ze verwachten. Je geeft aan dat de kleuters mogen kiezen wat ze doen in de hoek. Er zijn geen specifieke opdrachten.
Waar nodig maak je eerst afspraken in verband met het gebruik van de materialen.

De leraar plaatst drie potjes bij de flap:

  • Met groene opgestoken duim: de kleuter vond het fijn om in de hoek te spelen.
  • Met oranje horizontale duim: de kleuter vond het niet superleuk in de hoek, maar is er wel blijven spelen. Er waren wel enkele fijne momentjes.
  • Met rode duim die naar beneden wijst: de kleuter vond dit echt geen leuke hoek en is dan maar snel ergens anders gaan spelen.

De leraar legt uit dat ze, nadat ze in de hoek hebben gespeeld, een kaartje met hun symbool in één van de potjes mogen steken.

Bij jonge kleuters verwoord je zelf een aantal zaken of laat ze onmiddellijk spelen. Misschien hebben deze kleuters wat aanzetten nodig? Speel dan zeker mee!

Observatie door de leraar

sla link op in klembord

Kopieer

Zie observatieformulier.

Je noteert de namen van de kleuters die in de hoek zijn (maximaal acht) en zet kruisjes bij de zaken die je werkelijk ziet. Je kunt ook eigen 'ik zie'-zinnen bijvoegen (naar je eigen verwachtingen).

Evaluatie door de kleuter van de hoek en zichzelf

sla link op in klembord

Kopieer

Oudste kleuters

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer een kleuter klaar is in de hoek, mag hij zijn symbool in één van de drie potjes met rode, oranje of groene duim stoppen.
Uiteraard kan dit al een eerste momentje van reflectie zijn om inzicht in het kind te krijgen of om de hoek bij te sturen.

Op een ingepland tijdstip neemt de leraar de tijd om een klasgesprek rond de potjes met duimen te organiseren.
Mogelijke vragen die je kunt stellen:

  • Wat deed je in de hoek?
  • Wat vond je er wel/niet leuk aan?
  • Wat maakt dat jij veel/weinig/niet naar deze hoek ging?
  • Wat zou de hoek nog leuker maken?
  • Wat had/zou je anders willen doen?
  • ...

Door foto's, woorden, tekeningen ... op de flap toe te voegen, illustreer je wat in die hoek gebeurt. Dit kan ook een aanmoediging zijn voor de kleuters die deze hoek nog niet uitgeprobeerd hebben.

Jongste kleuters

sla link op in klembord

Kopieer

Je verwoordt wat hij gezien heeft en laat, waar mogelijk in samenspraak met de kleuter, het symbooltje in een van de potjes met duimen steken. Foto's of tekeningen illustreren wat er allemaal in de hoek is gebeurd en dit zet aan om erover in gesprek te gaan. Het kan ook een aanmoediging zijn voor de kleuters, die deze hoek nog niet uitgeprobeerd hebben.

Mogelijke tips om deze evaluatie verder uit te werken:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bekijk welke arrangementen nog aanleiding kunnen geven om de ondernemingszin te evalueren.
  • Bespreek met het kleuterteam het observatieformulier en vul zelf gewenst/te verwachten gedrag aan, al dan niet per leeftijd.
  • Observeer kleuters die deze hoek niet kiezen: zie je het gewenst gedrag wel binnen andere activiteiten? Wat maakt dat dit kind niet kiest voor deze hoek?
  • Maak een keuze tussen de hele klas evalueren of slechts één of enkele kleuters. Zo denkt de leraar ook na wat hij met deze evaluatie wil bereiken of nadien wil doen (klasacties, individuele acties naar kleuters toe …)
  • ...

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio