Via ontdekhoek of knutselhoek observeer je hoe ondernemend kleuters zijn. Je laat ook de kleuters zelf aan het woord over hun activiteiten in de hoek.
Je legt allerlei materialen in de ontdekhoek of knutselhoek waarmee de kleuters vrij mogen spelen of knutselen.
Voorbeelden:
Je hangt een grote flap op met het symbool of de foto van de hoek. De kleuters mogen even brainstormen over wat ze zien en wat ze verwachten. Je geeft aan dat de kleuters mogen kiezen wat ze doen in de hoek. Er zijn geen specifieke opdrachten.
Waar nodig maak je eerst afspraken in verband met het gebruik van de materialen.
De leraar plaatst drie potjes bij de flap:
De leraar legt uit dat ze, nadat ze in de hoek hebben gespeeld, een kaartje met hun symbool in één van de potjes mogen steken.
Bij jonge kleuters verwoord je zelf een aantal zaken of laat ze onmiddellijk spelen. Misschien hebben deze kleuters wat aanzetten nodig? Speel dan zeker mee!
Zie observatieformulier.
Je noteert de namen van de kleuters die in de hoek zijn (maximaal acht) en zet kruisjes bij de zaken die je werkelijk ziet. Je kunt ook eigen 'ik zie'-zinnen bijvoegen (naar je eigen verwachtingen).
Wanneer een kleuter klaar is in de hoek, mag hij zijn symbool in één van de drie potjes met rode, oranje of groene duim stoppen.
Uiteraard kan dit al een eerste momentje van reflectie zijn om inzicht in het kind te krijgen of om de hoek bij te sturen.
Op een ingepland tijdstip neemt de leraar de tijd om een klasgesprek rond de potjes met duimen te organiseren.
Mogelijke vragen die je kunt stellen:
Door foto's, woorden, tekeningen ... op de flap toe te voegen, illustreer je wat in die hoek gebeurt. Dit kan ook een aanmoediging zijn voor de kleuters die deze hoek nog niet uitgeprobeerd hebben.
Je verwoordt wat hij gezien heeft en laat, waar mogelijk in samenspraak met de kleuter, het symbooltje in een van de potjes met duimen steken. Foto's of tekeningen illustreren wat er allemaal in de hoek is gebeurd en dit zet aan om erover in gesprek te gaan. Het kan ook een aanmoediging zijn voor de kleuters, die deze hoek nog niet uitgeprobeerd hebben.