In Zin in leren! Zin in leven! lees je bij TOtg1 dat we leerlingen plezier willen laten beleven aan taal. Hoe staat het met hun leesplezier, de motivatie daarvoor en hun interesse in lezen zoals opgenomen in TOsn1 en TOsn2? We vragen de leerlingen in welke mate lezen behoort tot hun vaste bezigheden enerzijds en anderzijds welk beeld ze van zichzelf hebben over hun lezen.
- IKid2Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
- TOtg1Plezier beleven aan taal en het spelen met taal
- TOsn1Een schriftelijke boodschap verwerkendetail
- Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen en informatieve teksten uit tijdschriften en andere media)
- Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit verhalen en informatieve teksten uit kinderliteratuur, schoolboeken en andere media)
- Informatie beoordelen (uit verhalen, brieven, uitnodigingen en reclameteksten uit verschillende media)
Als leerlingen weten wat ze graag lezen en dat kunnen verwoorden, brengen we ze makkelijker bij het geschikte boek. Zo maken ze een gepastere keuze uit het ruime aanbod. Bovendien willen we leerlingen hun beeld over lezen kennen, omdat we weten dat een positief beeld over lezen de motivatie in lezen doet toenemen.
In welke mate lezen leerlingen graag? Wat lezen ze graag? Genieten ze van lezen (TOsn1)? Hebben ze er plezier aan (TOtg1)? Wil de leerling moeite doen om te lezen? Vindt hij het belangrijk om goed te kunnen lezen? …
Via de vraagjes (schriftelijk en/of mondeling) proberen we de leerling een beeld van zichzelf voor te houden en daarover in gesprek te gaan met zichzelf, andere leerlingen, de leraar, de ouders …
In het document ‘Leesmotivatie en leesinteresse’ vind je een nog uitgebreidere gesprekslijst, eerder voor wat oudere leerlingen. Je vindt er ook een nog meer uitgebreide vragenlijst.
Elke leraar vormt zich bij aanvang van het schooljaar een beeld van het leesgedrag van een leerling. In die zin geeft dat een beeld op lange termijn. Zo wordt het een soort van leerlingvolgsysteem.
Voor alle leerlingen in de lagere school, in het bijzonder de leerlingen die weinig interesse tonen.
Met deze vragenlijst kan de leerling het eigen leesgedrag in kaart brengen.
In dit document vinden leraren en leerlingen beknopte tips om een goede lezer te worden.
Bron: gebaseerd op van de Mortel & Förrer. Grip op leesbegrip (CPS). Gebaseerd op van den Mortel en Förrer (2010). Lezen… denken… begrijpen! (CPS).