De leraar observeert het keuzegedrag van de kleuters om nadien zijn begeleiding hierop af te stemmen.
- IVzv1Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemendetail
- -3Keuzemogelijkheden exploreren en bespreken - zonder hulp een keuze maken uit een groter aanbod - keuze maken gebaseerd op eigen interesses en voorkeuren - bij een keuze blijven - bij het kiezen rekening houden met afspraken en regels - rekening houden met de gevolgen van een keuze - de factoren die een keuze beïnvloeden herkennen - eigen keuzes en die van anderen identificeren - andere keuze durven maken dan een vriend
- -1.5Keuzemogelijkheden exploreren - bewust worden van eigen voorkeuren - met hulp een keuze maken uit een groot aanbod - zelfstandig kiezen uit een beperkt aanbod - een gezamenlijke keuze maken
Je observeert de kleuters tijdens hoekenwerk of vrij spel. Hij heeft speelgoed klaargelegd waar de kleuters mee kunnen spelen of geeft meer uitleg bij het keuzebord. Wanneer je het signaal geeft dat de kleuters mogen spelen, observeer je de kleuters en noteer je de namen van de geobserveerde kleuters in het observatieschema (maximaal acht).
Je observeert wat de kleuter doet wanneer hij mag gaan spelen. In het voorbeeldformulier zie je dat Goedele geen initiatieven neemt, maar eerder wacht op een inbreng van een ander kind of de leraar. Sabine en Marcel vlinderen nog wat rond, spelen wat, maar zijn snel weer naar een andere hoek. Sabine kiest hierbij nog iets minder bewust dan Marcel, die dan weer wat doelbewuster naar een hoek toegaat, maar moeilijk spel opbouwt. Anne, Kris en Mia kiezen dan weer onmiddellijk bewust voor een bepaalde hoek en bouwen ook echt een spel op.
Je observeert ook hier wat de kleuter doet wanneer hij gaat spelen. Volgt de kleuter een vriendje of kiest hij zelf een hoek? Houdt hij zich aan regels en afspraken tijdens het spelen? In het voorbeeldformulier voor oudste kleuters, zie je dat Fien voor een welbepaalde hoek kiest, maar zich moeilijk aan de regels en afspraken houdt. Youssef volgt dan zijn vriendje, maar speelt ook niet volgens de regels en afspraken.
Er is ook een derde observatieformulier over de reactie van de kleuter wanneer de hoek van zijn interesse vol is.
Wanneer de namen ingevuld zijn op het observatieformulier, kan er een verwerkingsformulier naast gelegd worden waarbij je suggesties krijgt om de kleuters verder te begeleiden.
Bij de oudste kleuters kun je nog verder observeren hoe een kleuter reageert als een hoek, die hij/zij graag wil kiezen, volzet is. Ook hier kun je een verwerkingsformulier naast het observatieformulier leggen.
Je denkt na over wanneer en waarom hij dit evaluatie-instrument inzet: