Deze spreekkaarten om de mediakundige ontwikkeling bij kinderen te evalueren kun je gebruiken om de leerlingen zichzelf te laten leren kennen, evalueren én bijsturen op vlak van de mediakundige ontwikkeling. De kaarten worden recto verso afgedrukt en gebundeld.
- MEmw1Media enthousiast en positief aanwenden
- MEmw2Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud
- MEmw3Media doordacht en zorgzaam aanwenden
- MEge2Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel
- MEge3Mediacontent verwerkendetail
- Mediacontent ordenen, verbinden en samenvatten
- Mediacontent herkennen en selecteren
- Mediacontent ontdekken en er gepast op reageren
- MEva1Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen
- MEva2Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen
- MEva3Digitale informatievaardigheden ontwikkelen
- MEva4Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen
De spreekkaarten zijn een handig instrument om het mediagebruik en de mediavaardigheden gericht bij leerlingen te observeren aan de hand van de twaalf Zill-mediadoelen en hierover met hen te reflecteren in de klas. Het is een eenvoudige manier om zicht te krijgen op hoever leerlingen in hun ontwikkeling staan qua mediawijsheid, mediageletterdheid en mediavaardigheid.
De kaarten bieden per doel een set van vragen of observatietips om dit doel te evalueren. De leerlingen bekijken de foto of voeren een opdracht uit waarbij je vragen stelt en observeert.
Nadat de de leerlingen aan het werk zijn geweest met media, overloop je met hen de evaluatievragen van de doelen die in de focus stonden. Je gaat zelf na welke doelen werden geëvalueerd binnen het arrangement.