Aanmelden
Niet aanmelden
Stel minstens één regio en één niveau in. We passen dit toe als kijkfilter op de website, zodat je de gepaste inhoud ziet.
Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.
Eind september ontvangt elke school de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Hier vind je hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen. Uiteraard kun je ook elke vraag stellen aan onze collega's van de pedagogische begeleiding.
Eind september ontvangt elke school de feedbackdashboards van de Vlaamse toetsen. Hier vind je hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen. Uiteraard kun je ook elke vraag stellen aan onze collega's van de pedagogische begeleiding.
De Vlaamse regering wil tegen uiterlijk 2040 Vlaanderen ‘asbestveilig’ maken. Dat betekent dat er enkel asbesttoepassingen in goede staat in onze leefomgeving aanwezig mogen zijn en dat alle risicovolle asbest veilig is weggenomen en opgeborgen. Dit geldt ook voor schoolgebouwen.
Dit schooljaar brengt het project Dialoog, Kunst van Verbinding leerlingen van de derde graad samen rond identiteit, levensbeschouwing en kunst in het MMRK (Basiliek van Koekelberg). Geïntresseerden zijn welkom voor de aftrap van het project in de vorm van een gratis rondleiding op 10 oktober, of om het project in actie te observeren op 21 of 28 november. Meer info en inschrijving via de link!
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sport-Sportbegeiding (D/A-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sportwetenschappen (D-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.
School van de toekomst, leraar van de toekomst - een blik op de toekomst
Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden
Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel
Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.
Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken.De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.
Motorische vaardigheden zijn heel belangrijk voor alle jonge kinderen tussen 3 en 8 jaar. Wie later volop wil genieten van sporten en bewegen, krijgt best al op jonge leeftijd de 12 fundamentele bewegingsvaardigheden onder de knie. Multimove helpt kinderen tussen 3 en 8 jaar om die zo belangrijke bewegingsvaardigheden te stimuleren en ontwikkelen.Dit document geeft werkvormen, bruikbaar binnen het domein 'Recreatie'
Van decorfunctie naar klimaatadaptatie, gezondheid en natuurbehoud …
Katholiek Onderwijs Vlaanderen is partner in het grensoverschrijdende Interreg project Klimaatrobuust StadsGroen. Centraal staat de bundeling van kennis en ervaring rond de bodem- en soortensamenstelling van groenaanleg. Uitgangspunt is om groenvoorzieningen bestand te maken tegen de invloeden van het weer. Samen met 11 andere partners worden demonstratieprojecten opgetuigd en de resultaten verwerkt in onderwijsprogramma’s voor aankomende hoveniers en (gemeentelijke) groenbedrijven. Deze samenwerking wordt mede mogelijk gemaakt dankzij het Interreg VI programma Vlaanderen Nederland met subsidie van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Toerisme & Recreatie is een belangrijke sector wereldwijd. Voor veel mensen is toerisme en recreatie een bron van ontspanning en vermaak. De sector draagt flink bij aan klimaatverandering, door de relatief hoge CO2-uitstoot. Tegelijk heeft klimaatverandering effecten op de sector zelf. Het bollenschema, ontwikkelt door Kennisportaal Klimaatadaptatie Nederland, brengt de effecten van klimaatverandering voor de sector ‘Recreatie en toerisme’ in beeld.
Het is belangrijk binnen de dagelijkse onderwijsactiviteiten voldoende aandacht te besteden aan reflectie. Bovendien is reflectie een tijdsinvestering die, wanneer goed geïmplementeerd, in de toekomst verbetering en/of tijdswinst in het leerproces oplevert.Leraren sturen deze leerprocessen. Leerlingen kunnen reflecteren op de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, op de samenwerking in een opdracht, op hun eigen of gezamenlijke aanpak van problemen, op zichzelf, hoe ze zijn en hoe ze leren.Om dit leren reflecteren te helpen concretiseren hebben Ingrid Molein, Tine Van Severen, Renilde Verhaegen een selectie gemaakt van reflectieve methodieken.
Het internaat ontwikkelt en voert een beleid, rekening houdend met haar context- en inputkenmerken. Kwaliteitsverwachtingen 15 tot en met 23 hebben een inspanningsverbintenis.
30 van 25553